Barn, lek och lärande...

Åhh äntligen har jag tagit mig igenom all literatur. De senaste dagarna har jag varit lite smått okontaktbar. Har läst, håll i er nu, 7 böcker på 9 dagar. Det har varit många sena nätter och sen tidigt upp på morgonen. Vilket har resulterat i att jag är TRÖTT! Men i kväll ska jag lägga mig i tid åhh så skönt det ska vara att inte lägga sig samma dag som man ska stiga upp.

Fick en liten tankeställare i går när jag läste. Tidigare hade jag bilden av att Montessori pedagogiken skulle vara en ganska bra pedagogik. Men det tycker jag inte nå mera kan jag säga. Pedagogiken bygger på Maria Montessori teorier och hon anser att detta (se citatet nedan) är en viktig del av hennes pedagogik:

"Man tror att barn är lyckliga när de leker, men sanningen är att barnet är lyckligast när det arbetar. Leken framstår delvis som en verklighetsflykt, något som man inte bör uppmuntra." (Montessori,1992:78)

Behöver jag påpeka att jag INTE håller med om denna barnsyn. Tycker detta är ganska skrämmande med tanke på hur populärt som montessori förskolorna verkar vara i dag. Vet föräldrarna egentligen om hur pedagogiken ser ut? Jaja.. mina barn går inte där i alla fall...Tänk vad lite kunskap kan göra i ens tanke... speciellt nu när man verkligen vet hur viktig leken är för barnens lärande.

I går var jag en sväng upp på stan. Bokade tid för synundersökning. Ska äntigen ta tag i att skaffa nya linser. Är en fördel om man känner igen sin vänner.. Visst Linda?? *ler* Så ska dit på måndag och sen får man väl se om man får linserna direkt eller om det också tar ett tag.

Var ute med barnen och lekte i går ett tag efter att jag hämtat dem från förskolan. Vi gick till en liten rutschkana i närheten. Nova var helt tokig. Klättrade upp och åkte ner helt själv.. (fast med lite översyn). Kan ju säga att den var ca 1 meter hög. ;-)

En annan rolig sak som Nova börjat med i veckan är att säga "TYYYYY" och stoppa fingret för munnen när vi ska sjunga för henne. Så bra sångröst har vi.. hahaa.. Hon ser såå rolig ut.

Wilma gjorde mig riktigt imponerad i går när vi satt i tvrummet så började hon berätta för mig.

W: Mamma vet du vad jag har här?? (Pekar på underarmen)
Jag: Jo, det är ju din arm.
W: Ja, så klart, men inuti armen har jag massa vatten... och blod. Känn på vattnet mamma! ( jag känner)
W: Och här har jag också vatten och här och här.. ( tar på låren, fötterna, magen och går sen igenom hela kroppen)
Jag är helt förundrad och försöker uppmuntra henne till att berätta mer.
W: ...och så har jag ju blod över allt också. Som när jag fick det där såret på foten.. kommer du i håg det mamma??
Jag börjar försöka säga något men blir avbruten..
W: Sen finns det ju också muskler i kroppen..som denna (spänner överarmen) och så har jag skelett. Vet du att det är vitt?

Sen fortsatte diskussionen i liknande mönster...WIlma var så stolt över att kunna berätta allt detta och vill dela med sig av allt på en enda gång så hon pratar väldigt mycket och väldigt fort.

Undra om de har haft något tema om kroppen på förskolan eller vad tror ni?? *ler*

I kväll är det föräldrarmöte som gäller. Då får vi höra vad de andra föräldrarna tycker om allt som kanske ska ske på förskolan. Är väl 2 veckor till beslut fattas. Gu vad tiden går fort. Snart är det påsk, var ju nyss jul. HINNER INTE MED!

Nu ska jag hämta mina små trollungar.. *saknar dem så*

Kommentarer
Postat av: Minna

angående montessori så lät väl kanske inte det där citatet så läckert (men det finns ju dem som tycker så), men jag kan säga att den förskolan jag vickat på så kan man väl säga att barnen "arbetar" mycket, d.v.s. stryker, diskar osv. men de tycker ju verkligen att det är skitkul! annars hade de ju inte gjort det. det finns ju "vanliga" aktiviteter också, som t.ex. en dockvrå, lego osv.

trevlig helg!

2008-03-07 @ 21:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback