Wilma skriver en saga

Wilma skrev en saga i dag utan att vi var med henne och det är första gången som jag förstår vad som hon skriver. Det känns som att hon nu har knäckt koden om hur man skriver ett ord. Hon ljudar fram dem och skriver dem som de låter… Har nog mycket hjälp av att jag har läst tidig läs och skrivinlärning på universitetet där vi fick lära oss att tyda barns första texter som ofta ser ut som här.

 

Överst står det OST/ BIL /MUS

 

Sedan börjar sagan. Skriver en rad med Wilmas text och skriver sedan det hon skriver och till sist det hon menar. Sätter parentes runt min översättning och ett W framför Wilmas.

Se om ni förstår vad det står?

 

MUSÄRENOSTEN ÄRERFLIA.

(Mus är en osten, är en flicka. )

W: Musen äter osten och den är en flicka.

 

NOVAGLAS OGRUDGADANÄIUSÄG.

(Nova glass och går ut, gatan är grusväg. )

W: Nova tar en glass och går ut på gatan som är en grusväg.

 

USMENUSMNOVAÄR6 GRATIS

(Hus med en mus, Nova är 6, grattis)

W: Hus med en mus, Nova är 6 år nu. GRATTIS

 

SUFÖIDAG!

(Slut för idag!)

W:Slut för i dag!

 

SANÄSLUTSAGÄRSUD

(Sagan är slut, sagan är slut)

W: Sagan är slut

 

När Wilma berättar sagan kommer det med några ytterligare ord. Hon har ritat 6 ballonger och skrivit Nova längst ner. Vet inte om hon blev lite inspirerad av att hennes kompis Nova fyller 6 år till helgen.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Så kul :)

2009-11-19 @ 22:12:48
Postat av: Julia

Så underbart!

Postat av: Sofie

Ja det är verkligen skönt. Sen har jag bara ett projekt framför mig..att frakta upp dom till Kalix ;)

2009-12-03 @ 07:13:25
URL: http://fancyfacts.wordpress.com
Postat av: Anna

Haha, va kul och va duktig hon är!! Supert! :)

2009-12-03 @ 22:24:58
URL: http://novasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback