Sista skriftliga uppgiften är inlämnad...
I morgon är det dags för cermoni på skolan där vi som tar examen får ett diplom och en nål av något slag. Mamma, Pappa och min lillasyster kommer och efter cermonin blir det examensfika. :-) Examensbevis får vi först när alla kurser är inrapporterade... Förhoppningsvis innan den 1 juli så jag slipper allt tjorv med lärarlegitimationen.
I går var jag upp på stan och skulle köpa mig en klänning till i morgon. Gick runt och spanade en massa alla klänningar var typ blommiga eller leopardmönstriga. Har lite svårt för blommiga klänningar äger knappt något som är blommigt.. hehe och överallt var det blommiga klänningar. Provade en massa... alla som jag provade passade.. vilket var kul, men ingen kändes rätt. Sedan såg jag en klänning när jag gick in i en affär.. en petrolfärgad klänning (med blommor) Den måste jag pröva tänkte jag. Brevid den hängde även en klänning i samma modell fast rosa med blommor. Jag äger i princip inget som är rosa.. förutom några strumpor kanske.. :-) Men av någon anledning tog jag med mig den. Provade den första klänningen och den var fin! Tyckte mycket om den. Sen provade jag den rosa. Och den var också superfin. Brukar mest köpa mörka kläder.. svart hör väl till det vanligaste.. men inte denna gång.. Blev rosa. Väldigt somrig. Är väldigt förvånad av detta val. Tror även älsklingen vart väldigt förvånad. Han verkade nästan helt säker på att jag skulle köpa en svart klänning. Denna klänning är nog så långt från det jag i normala fall brukar köpa, men än har jag inte ångrat mig i alla fall. :-)
Nä, nu måste jag ta och lägga mig så jag orkar upp i morgon.. :-) Ska hålla tummarna för att mamma inte blir försenad hem. Hon har varit i södra sverige på utbildning med jobbet och skulle komma hem i morgon kl.6. Så det kan bli tajt med tid...
Jo, förresten... idag kom ringarna! Vi har bytt ut våra gamla ringar nu och har haft på mig den nya förlovningsringen... Den är sååå fin kan inte sluta titta på den... :-) *nöjd* Även passat på att testa så vigselringen passar... och det gör den.. har provat den 3 ggr för säkerhetsskull... *blink*
Nu sängen.. Gonatt!
I LOVE YOU
I love you still...
I always have... I always will!
Cake topper
Har även kollat med det bageri som ska baka vår tårta och även bokat den under dagen. Nu börjar det närma sig med stormsteg. :-)
Tilldelad lägenhet
Jag vill ha ett hus... NU! Ingen som har någon miljon över som de vill ge bort till behövande... (läs mig) *blink*
Räknat matte HELA dagen...
Första försöket gick inte alls bra. Här var vi inte eniga i vår grupp. Vi velade mellan nivå 3 och nivå 4... Till slut blev det majoriteten som avgjorde och vi svarade 3 på detta. Svaret var 5! Kändes bittert men vi tog nya tag...
Andra försöket läste vi igenom den engelska beskrivningen av eleven ännu noggrannare och här var vi alla eniga om att denna elev låg på nivå 1. Så Vi svarade självklart det. Svaret var 0! Nu kändes det motigt... Vi kunde inte förstå hur det kunde vara 0 när vi ansåg att eleven uppfyllde kraven för nivå 1. Trots att vi läst igenom en förklaring på hur forskarna sett på detta godtog vi inte det svaret. Men var tvugna att släppa detta och gå vidare... (hur skulle detta gå... oj oj oj )
Tredje försöket läste vi igenom två gånger och ritade upp det hela framför oss och diskuterade noggrant igenom det vi läst. Kriterierna för de olika stadierna. Vi tog även med resonemangen som forskarna fört kring de tidigare svaren som vi fick fel på. Har var vi lite oense igen vi svarade nivå 1.. (en av oss ville svara nivå 2)... Men majoriteten röstade ner henne. Svaret var nivå 1! JIPPI! ÄNTLIGEN ett rätt. Det kanske skulle gå ändå...
Fjärde försöket tog vi även god tid på oss... Vi läste noggrant igenom det som stod i den engelska texten. Försökte även här rita upp. Och diskutera för oss själva. Prata (läs tänka) högt fungerar ganska bra. Här var vi också lite oense ( en av oss ville svara 1) återigen så fick majoriteten avgöra och vi svarade 0. Svaret var 0! YES!
Vi var klar med denna övning. Kändes lättande. Det var svårt och vi fick ingen bra början på uppgiften. Men det gick.
Här upplevde jag dock att det nästan var en nackdel med att vara tre i en grupp för vi kom sällan överens om ett svar.. bara i försök 2 var vi eniga om svaret vilket vi alla hade fel på.. haha.. Jag fick som tur var igenom alla mina svar eftersom det alltid var en annan i gruppen som tyckte samma som mig så jag behövde inte svara något jag inte ville. Skönt var det även att vi i första försöket velade mellan 3-4 så vilket vi än valt mellan dessa hade ju blivit fel. Fördelen med att vara tre var ju att vi kunde låta majoriteten besluta vilket svar vi skulle ta.
På onsdag är det dags för sista delen av denna kursuppgift då vi i helklass ska diskutera bokens innehåll och lyfta fram hur man kan använda sig av den i undervisningen bland annat. När detta är gjort är arbetet med denna bok avslutat.. Vilket känns skönt! Det är absolut en bra och givande bok som väcker mycket tankar och idèer men den har varit jobbig att ta till sig... Och ingen bok som man läst i ett.
(Allt nedanstående är inkopierat från vår studiehandledning)
Del A
Denna del består av 15 uppgifter och svaren på uppgifterna kan vara antingen rätt eller fel. Endast svaren lämnas in (inte lösningarna). Miniräknare är inte tillåten och tiden är begränsad till 45 minuter. För att uppnå en godkänd bedömning på denna del, får du endast besvara två av uppgifterna fel.
Denna del består av fem mer omfattande uppgifter (de problem du bearbetar i kursen ligger till grund för innehållet) och den tid du har till ditt förfogande är minst 3 timmar och 15 minuter. Vid rättningen av dessa ligger följande kriterier som underlag för bedömningen av en lösnings kvalitet.
- Lösningen är lätt att förstå, övertygande och logisk. Förklarande figurer används, när sådana underlättar förståelsen av lösningen för den som är mottagare.
- Generella ”effektiva” lösningsmetoder används. (Att prova sig fram är inte en effektiv lösningsmetod. Att använda ett numeriskt exempel är inte en generell metod. I denna kurs kan bilden räknas som generell om den inte ersätter ett konkret material utan fungerar som ett ”tankeverktyg”.) Matematiska symboler används och används på ett korrekt sätt.
- Vid arbete med bråk används inte närmevärden.
- Svaret är tydliggjort och korrekt. Enhet finns angiven.
För att uppnå en godkänd bedömning på del B krävs att alla lösningar befinner sig på minst Baskunskapsnivå. För att uppnå en väl godkänd bedömning på del B krävs att alla lösningar är minst Kompetent genomförda.
Beskrivning |
Förkortning |
Karaktär |
Mycket bra |
MB |
Generella, ”effektiva” lösningsmetoder används där det matematiska symbolspråket står i centrum. Lösningen är väl genomtänkt och genomförd enligt ovanstående kriterier. Enhet finns. |
Kompetent |
K |
Lösningen är möjlig att följa och förstå och innehåller en del kvalitéer enligt ovan. Lösningen kan vara ett numeriskt exempel och innehålla mindre beräkningsfel. Vid arbete med bråk används inte närmevärden. |
Baskunskap |
B |
Lösningen är möjlig att följa och förstå och innehåller en del kvalitéer enligt ovan. Den är till större delen korrekt genomförd i förhållande till den kunskap uppgiften avser att pröva. Metoden att prova sig fram accepteras. |
Under utveckling |
UU |
Det finns ett relevant lösningsförsök. Försöket innehåller en del, för uppgiften relevanta, matematiska kunskaper. |
Underlag saknas |
US |
Korrekt svar kan finnas, men tillhörande lösning saknas. Försök till lösning kan finnas, men denna är utan nämnvärda kvalitéer. |
Nu ska jag fortsätta att räkna tills det är dags att hämta hem tjejerna...
Stolt fotbollstjej...
Första träningen gick bra. Känns kul att Wilma har börjat med en lagsport... Tidigare har det ju varit gymnastik, dans och Sweden Sport Academy... Idag var jag en stolt mamma till en stor fotbollstjej...
En dag på stan...
Vi var uppe på stan en sväng och köpte blåa knickers åt Wilma. Till hennes premiär på fotbollsplanen. Köpte även ett par blåa strumpor. Tänkte först köpa helblåa, men fanns inte i hennes storlek så blev ett par från Team Sportia...
(kan aldrig ha för många såna)... Blev dessa tröjor.
Novas nya tröja
Wilmas nya tröja
Uteslutningar i skolans vardag
- En studie i hur pedagoger hanterar och förstår situationer som uppstår i barns relationsarbete i skolan
I denna b-uppsats vill vi problematisera huruvida pedagoger bistår barn i deras relationsarbete eller inte. För att få tag i detta har vi använt oss av två frågeställningar som lyder: Hur hanterar och bemöter pedagogerna olika situationer som uppstår i samband med barns relationsarbete? Samt hur förstår samt förklarar pedagogerna situationerna?
Vår studie är utförd i en årskurs 1 under en veckas tid. I vårt arbete har vi använt oss av observationer för att få tag i den första frågeställningen medan vi har använt oss av kvalitativa intervjuer i form av samtal kring olika situationer som uppstått under vardagen.
I vårt resultat har vi sett att pedagogerna på skolan sällan aktivt motverkar de kränkningar i de spontana situationer som uppstår i samband med barnens relationsarbete. Vi kan även se att vissa gånger kan pedagogens agerande i situationer förvärra eller vara den person som stärker uteslutningen av en viss elev. Pedagogerna har i våra samtal kring de olika händelser som uppstått ofta förklarat situationen med att ett barn är på det eller det viset och därför uppstår situationen. De ser ofta att problematiken är bunden till ett visst barn istället för att försöka förstå helheten bakom situationen.
Relationsarbete i skolan mellan eleverna kommer alltid att finnas, det kommer vi aldrig att komma ifrån. De pedagoger som är verksamma på skolan kan dock aktivt arbeta med att underlätta, stödja och motverka situationer som uppstår. Hur skolans organisation ser ut anser vi är en viktig del av vilka möjligheter som erbjuds barnen. Ofta är det tillfällen då pedagoger inte finns närvarande som kränkande och uteslutande situationer uppstår. Hur kan skolan organiseras för att det ska finnas fler vuxna närvarande under dessa tillfällen? Vi syftar även på hur lektioner är upplagda, om de består av strukturerade eller ostrukturerade situationer har inverkning. Pedagogerna behöver först och främst ha kunskap kring detta område för att aktivt kunna förändra något. De behöver kunna se och kunna förstå att det första som man ser är kanske inte det enda och det hela bakom en situation. Pedagogerna behöver försöka ta barns perspektiv och på det sättet försöka förstå sig på deras livsvärldar. Relationsarbete är något komplext, något som ständigt sker runt omkring oss alla. Hur pedagoger förhåller sig till detta har betydelse för de barn som blir uteslutna från gemenskapen och för hur dessa barns framtida utveckling och självbild kommer att se ut.
Nya skoaffärer inne i stan...
Sen köpte även jag mig ett par skor... efter många provade skor slutade det med dessa...
Inbjudningskort
Nu är de tillverkade, skrivna och postade...
De borde ha anlänt i dag till den närmaste släkten! :-)
Äntligen fredag...
Träningen fungerar väldigt bra just nu och jag har tränat varje dag den här veckan och planerar även ett besök på gymmet både lördag och söndag. Känns skönt att få röra på sig.
Andra saker som jag gjort denna vecka är att:
- Avboka kyrkotiden som jag hade bokat tidigare (hade nästan glömt bort)
- Bokat omläggning av nytt golv i köket och i hallen. (Hoppas att det blir gjort innan juni! ) Kollat att vi kan sova hos svärmor när det blir dags.
- Fixat med inbjudningskort.
- Jobbat på två förskolor...
- Anmält mig till avslutningscermonin den 28 maj! (JAG SKA TA EXAMEN!!!)
- plus en hel del annat som jag glömt bort...
Nova har fått en rejäl hosta så hon har fått vara hemma nu torsdag och idag! Idag passade vi på att gå till läkaren och testa så det inte var på väg att bli lunginflamation eller så. Inte det som tur var. Fick en rejäl hostmedicin så hon ska få sova på natten.
Har ju glömt visa det färdiga resultatet - Papier Maché figurerna
Valborg
Mina underbaringar!
Majbrasan precis när den tändes. Wilma fotade! :-)
Frisyr