Räknat matte HELA dagen...

Kursuppgift 4 som jag har gruvat mig för ända sen jag fick studiehandledningen är avklarad.

Inför denna uppgift har vi fått läsa en engelsk bok (Wright, R.J., Martland, J., Stafford, A.K. & Stanger, G. (2006). Teaching Numbers. Advancing Children’s Skills and Strategies. 2nd edition. Paul Chapman Publishing. ) som beskriver ett sätt man kan arbeta med matematik med elever. Vi har utifrån denna bok fått läsa igenom beskrivningar på olika sekvenser (på engelska) där en eller flera lärande situationer beskrivs. Utifrån dessa ska vi sedan analysera i vilket stadie som de olika eleverna befinner sig i. Vi skulle jobba två och två i mitt fall vart vi tre eftersom vi var udda nr i klassen. För att få godkänt på denna uppgift krävdes att vi skulle klarat av att analysera två elever korrekt efter denna metod.

Första försöket gick inte alls bra. Här var vi inte eniga i vår grupp. Vi velade mellan nivå 3 och nivå 4... Till slut blev det majoriteten som avgjorde och vi svarade 3 på detta. Svaret var 5! Kändes bittert men vi tog nya tag...

Andra försöket läste vi igenom den engelska beskrivningen av eleven ännu noggrannare och här var vi alla eniga om att denna elev låg på nivå 1. Så Vi svarade självklart det. Svaret var 0! Nu kändes det motigt... Vi kunde inte förstå hur det kunde vara 0 när vi ansåg att eleven uppfyllde kraven för nivå 1. Trots att vi läst igenom en förklaring på hur forskarna sett på detta godtog vi inte det svaret. Men var tvugna att släppa detta och gå vidare... (hur skulle detta gå... oj oj oj )

Tredje försöket läste vi igenom två gånger och ritade upp det hela framför oss och diskuterade noggrant igenom det vi läst. Kriterierna för de olika stadierna. Vi tog även med resonemangen som forskarna fört kring de tidigare svaren som vi fick fel på. Har var vi lite oense igen vi svarade nivå 1.. (en av oss ville svara nivå 2)... Men majoriteten röstade ner henne. Svaret var nivå 1! JIPPI! ÄNTLIGEN ett rätt. Det kanske skulle gå ändå...

Fjärde försöket tog vi även god tid på oss... Vi läste noggrant igenom det som stod i den engelska texten. Försökte även här rita upp. Och diskutera för oss själva. Prata (läs tänka) högt fungerar ganska bra. Här var vi också lite oense ( en av oss ville svara 1) återigen så fick majoriteten avgöra och vi svarade 0. Svaret var 0! YES!

Vi var klar med denna övning. Kändes lättande. Det var svårt och vi fick ingen bra början på uppgiften. Men det gick.

Här upplevde jag dock att det nästan var en nackdel med att vara tre i en grupp för vi kom sällan överens om ett svar.. bara i försök 2 var vi eniga om svaret vilket vi alla hade fel på.. haha.. Jag fick som tur var igenom alla mina svar eftersom det alltid var en annan i gruppen som tyckte samma som mig så jag behövde inte svara något jag inte ville. Skönt var det även att vi i första försöket velade mellan 3-4 så vilket vi än valt mellan dessa hade ju blivit fel. Fördelen med att vara tre var ju att vi kunde låta majoriteten besluta vilket svar vi skulle ta.

På onsdag är det dags för sista delen av denna kursuppgift då vi i helklass ska diskutera bokens innehåll och lyfta fram hur man kan använda sig av den i undervisningen bland annat. När detta är gjort är arbetet med denna bok avslutat.. Vilket känns skönt! Det är absolut en bra och givande bok som väcker mycket tankar och idèer men den har varit jobbig att ta till sig... Och ingen bok som man läst i ett.

Nu är det nästan bara en vecka kvar till tentan... *nervös* Sen jag kom hem i dag har jag räknat igenom två gamla tentor. Det känns bra men samtidigt så har jag lyckats göra ett par slarvfel vilket gör mig stressad. Men nu har jag räknat dem på ca 1 timme medan jag kommer ha 4 timmar på mig nästa vecka. Då ska jag verkligen ta mig tid att gå igenom alla uppgifterna flera gånger för att minimera möjligheterna med slarvfel. Speciellt med tanke på att vi knappt inte får ha några fel på tentan. Beskrivning av tentan den 31 maj.

(Allt nedanstående är inkopierat från vår studiehandledning)

Del A

Denna del består av 15 uppgifter och svaren på uppgifterna kan vara antingen rätt eller fel. Endast svaren lämnas in (inte lösningarna). Miniräknare är inte tillåten och tiden är begränsad till 45 minuter. För att uppnå en godkänd bedömning på denna del, får du endast besvara två av uppgifterna fel.

 

Del B

Denna del består av fem mer omfattande uppgifter (de problem du bearbetar i kursen ligger till grund för innehållet) och den tid du har till ditt förfogande är minst 3 timmar och 15 minuter. Vid rättningen av dessa ligger följande kriterier som underlag för bedömningen av en lösnings kvalitet.

- Lösningen är lätt att förstå, övertygande och logisk. Förklarande figurer används, när sådana underlättar förståelsen av lösningen för den som är mottagare.

- Generella ”effektiva” lösningsmetoder används. (Att prova sig fram är inte en effektiv lösningsmetod. Att använda ett numeriskt exempel är inte en generell metod. I denna kurs kan bilden räknas som generell om den inte ersätter ett konkret material utan fungerar som ett ”tankeverktyg”.) Matematiska symboler används och används på ett korrekt sätt.

- Vid arbete med bråk används inte närmevärden.

- Svaret är tydliggjort och korrekt. Enhet finns angiven.

För att uppnå en godkänd bedömning på del B krävs att alla lösningar befinner sig på minst Baskunskapsnivå. För att uppnå en väl godkänd bedömning på del B krävs att alla lösningar är minst Kompetent genomförda.


Tabell med de olika kriterierna finns väl beskrivna i vår studiehandledning...

Beskrivning

Förkortning

Karaktär

Mycket bra

MB

Generella, ”effektiva” lösningsmetoder används där det matematiska symbolspråket står i centrum. Lösningen är väl genomtänkt och genomförd enligt ovanstående kriterier. Enhet finns.

Kompetent

K

Lösningen är möjlig att följa och förstå och innehåller en del kvalitéer enligt ovan. Lösningen kan vara ett numeriskt exempel och innehålla mindre beräkningsfel. Vid arbete med bråk används inte närmevärden.

Baskunskap

B

Lösningen är möjlig att följa och förstå och innehåller en del kvalitéer enligt ovan. Den är till större delen korrekt genomförd i förhållande till den kunskap uppgiften avser att pröva. Metoden att prova sig fram accepteras.

Under utveckling

UU

Det finns ett relevant lösningsförsök. Försöket innehåller en del, för uppgiften relevanta, matematiska kunskaper.

Underlag saknas

US

Korrekt svar kan finnas, men tillhörande lösning saknas. Försök till lösning kan finnas, men denna är utan nämnvärda kvalitéer.




Nu ska jag fortsätta att räkna tills det är dags att hämta hem tjejerna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback