Årskrönika – 2010

Januari

Det nya året inleds nyttigt och med en massa tränande. Hela familjen åt bra, motionerade och njöt av att vara lediga tillsammans. Lägenheten är ovanligt ren och städig. Efter en skön ledighet knackar vardagen som vanligt på dörren och tjejerna återgår till skola/förskola medan jag fokuserar på en tenta i skolan. Jag grubblar mycket över hur examensarbetet ska gå denna termin. Vad ska jag skriva om? Vem ska jag skriva med? Kände mig otroligt stressad över det samt över hur sommaren skulle se ut ekonomiskt med jobb och liknande eftersom Lars stämpeldagar skulle ta slut då i fall han inte fått något jobb. Vi drömmer om att åka utomlands hela familjen. Rensar upp i flickornas garderober, åker skridskor, längdskidor och haft roligt tillsammans hela familjen. Min mage strejkar mycket p.g.a. olika saker först och främst att jag ändrat min kost och äter mindre än tidigare, stress samt den största boven av dem alla en seg köttbit.

 

Februari

Denna månad var det två saker som var i fokus för mig det var träna och skolan. Jag tränade en hel del, sit-ups varje dag, tränat med hantlar, promenader och med crosstrainer. Jag äter bra och vikten har minskat. Vi gör det tillsammans Lars och jag och stöttar varandra.

 

I skolan var det mycket att, syftet inför examensarbetet blev någorlunda färdigt och jag träffade Emma, en helt underbar tjej som jag lärde känna och vi började skriva vårt examensarbetet tillsammans. Inleder en VFU period på fem veckor (v.7-12)  Är supernöjd över placeringen denna gång. Vi hamnade på Ideus förskola här på Porsön eller på Universitetet. Vid sidan om detta läste jag även Specialpedagogik på halvtid.

 

Jag kämpar tillsammans med andra föräldrar här på Porsön med att starta upp en föräldrarförening. Ännu mera utelek med familjen med skridskor, längdskidor och åka i backen. Wilma har börjat läsa mer och mer är så roligt att se hur hon utvecklas varje vecka. Var ju nyss hon knäckte koden nu går det bara bättre och bättre för varje dag som går.

 

 

Mars

Träningen har gett resultat och kläderna börjar bli stora och kläder som inte passat på ett tag passar nu.. känns kul och ger en ytterligare energi till att fortsätta kämpa. Mycket av min tid går åt till skolan just nu när jag har praktik hela denna månad (innebär heltidsjobb + studier). På vardagarna är det skönt att bara komma hem i princip till dukat bord och lagad mat varje dag *bortskämd* och spendera tiden fram till sju med att umgås med mina små tjejer. Mina tjejer saknar mig nu när jag aldrig är hemma.. så när jag väl kommer hem är de på mig hela tiden.. Berättar saker och vill mysa tillsammans. Det är jätte härligt. Man känner sig väldigt uppskattad. Vi tar vara på helgerna som vi har tillsammans de har blivit lite mer heliga då det är då vi har tid för varandra.

Har första handledning inför examensarbetet och jag känner hur stressen kom krypandes. Vi fick tilldelat en underbar handledare och en doktorand som ska "stödja oss i vårt arbetet" Det känns bra med flera åsikter. Är glad över att jag hittat någon som känns bara att skriva med eftersom jag inte hade velat göra detta själv.

 

Köper en ny bilstol till Nova, jag och älsklingen går på bio och ser ”Remember me”. Skönt med en stund för oss själva.

 

Får för första gången boken ”Om jag kunde drömma” i mina händer vilket var en dålig tajming. För från den stunden blev jag fast i den boken och de efterföljande.

 

 

April

Påsken har firats i Kalix under helgen med gott sällskap och god mat. Väl hemma igen är alla utan Lars är förkylda. I och med april anlände plusgraderna till norrbotten. Denna månad kan egentligen sammanfattas med tre ord också studier, böcker och sjukdomar. Jag var på skolan med Emma i princip varje vardag mellan 8-16. Jag fyller 26 år. Vi får extraordinär feedback på det vi hitills gjort i examensarbetet. Nu genomför vi även våra intervjuer. Flickorna och vi är sjuka och vi avlöser varandra med det ena och det andra. Vi röjer upp i lägenheten och byter saker efter den nya säsongen.  Vi drömmer om hus och hoppas på den stora lottovinsten. Familjepromenader blandas med Singstar och Gitar Hero. Lars har fått ett längre vikariat fram till skolan slutar.

 

Läser sjukt mycket studielitteratur till examensaarbetet mer än en bok om dagen blev det och i mellan all den littertur jag tagit mig igenom i skolan har jag varvat med inte en, inte två men tre böcker. ( Läste den första i början av april) Hade nästan lyckas glömma hur skönt det är att läsa en skönlitterär bok... Ja, det år så klart twiglight böckerna jag talar om. Kunde inte har kommit till min uppmärksamhet på ett sämre tillfälle. Men nu är alla fyra böckerna slut, men jag vill ha mer, mer och ännu mera! Tycker författaren kan snabba på att skriva fler böcker.. Den stora frågan är dock hur blir man av med ett sånt här beroende? Ska man börja om från början? Har även smittat ner sambon av detta beroende. *oops*

 

 

Maj

Våren är här och cyklarna hittar ut från förråden. Nova lär sig att trampa på sin cykel. Wilma klär ut sig till Tingeling till ett kalas hos en av sina vänner. Vi var på Coop Arena och kikade på Idolaudition i Luleå.

 

Snart bär det iväg till Sthlm på möte över helgen... Ska bli kul med lite miljöomväxling... Det känns lite som semester fast jag kommer ha fullt upp. Känns lite konstigt däremot att åka bort från tjejerna.. försökt fundera på om jag varit borta från dem så här länge tidigare och jag har kommit fram till att det har inte hänt tidigare. Känner mig väldigt oplanerad och insåg i går att jag har inte flygit sen i januari 2002! Håll nu tummarna att inga askmoln förstör min resa och speciellt inte hemresan då jag måste befinna mig på skolan kl. 8.15 på måndag för en viktig redovisning i skolan. Inser att det är första gången som jag talar med Nova i telefon, hon låter så stor i andra änden av luren. Tyvärr bjöd våren i STHLM enbart på dåligt väder men det var en trevlig och intensiv resa där jag lärde mig mycket och där jag skapade många nya bekantskapelse.

 

Efter en vecka med temperatur mellan 20-30 grader har vi blivit bortskämda här i norr. Vi har solat och njutit av det vackra vädret. Vill inte att det ska ta slut. Jag fick sommarjobb som Support Tekniker på Telia vilket kändes väldigt skönt. Vi tapetserade om hallen, målade om lite möbler, spelar fotboll på konstgräset med stora snöhögar vid sidan om planen. Jag och Emma är i princip färdiga med vår C-uppsats nu. Och så bokade vi en utlandsresa till Alanya, Turkiet i slutet av augusti.

 

Besviken över att min sista kurs för att bli färdig med skolan inte kommer gå till hösten. Var endast 9 sökanden och är det under 10 stycken så får de ställa in. Klart att LTU tar denna chans att tjäna pengar. Alltså kommer inte att vara klar i januari 2010 med mina studier utan det blir i stället juni 2010 som jag får sikta in mig på. Är oerhört besviken och söker i panik olika distanskurser för att fulla ut tomrummet under hösten. Har varit inställd sen jag började studera 2007 att jag skulle vara klar då så det känns tungt att flytta fram datumet en termin.

 

Juni

Avslutar skolan för denna termin med en massa positiv feedback. Känns nästan som att man flyger omkring på moln och någon borde ta ner en på jorden igen. Börjar sommarjobba direkt efter studierna, så inget sommarlov här inte. Wilma fyller 6 år och har kalas i dagarna tre. Den 22 juni firade vi 9 år tillsammans och 8 års förlovning! Och vi bestämmer oss att nästa år då är det dags eftersom då har vi ändå varit tillsammans i 10 år. Men vi berättar det inte för någon ännu. Fira midsommar med mina föräldrar och grillning och en massa fisk står på menyn. Karuseller, tivoli och utelek har vi hunnit med.

 

Lars har jobba kvällar på sitt "sommarjobb"... Känns skönt att vi båda fick ett jobb i sommar det såg ju inte så ljust ut under våren men det kan vända snabbt. Det som är ännu bättre är att barnen inte behöver vara på förskolan/fritids hela veckorna som vi trodde. Jag jobbar mycket dag och Lars mycket kväll och natt så vi får i hop schemat ganska bra med hjälp av Svärmor som ställer upp och tar de timmar med barnen som kör ihop sig.

 

Älsklingen har nått sin målvikt och är nöjd med den... ev. några kilo mindre satsar han på själv kämpar jag fortfarande på med min.. ;-) Skam den som ger sig.. Dock har det stått still ett tag nu. Men still är bättre än +.  Promenerar hem från jobbet varje dag, men det kompenserar nog inte de 9 tinmarna som man sitter stilla vid datorn och jobbar.

 

Juli

Jobbar och jobbar hela dagarna känns det som, jag och Lars ser sällan varandra utan går mest runt varandra hela tiden. Fixar pass till resan och vi LÄNGTAR.  När jag kommer hem på kvällarna är datorn något som inte lockar speciellt mycket utan jag vill helst bara vara hemma med min familj och mysa på kvällarna.

 


Tjejernas kusin Ulrika får sitt första barn. Vi firade Lucia, vi åkte upp till Svanstein på dop av min nyfödda kusin som fick namnet Lucia. Min äldsta kusin är 39 och yngsta nyfödd så det är en bra spridning mellan oss kusiner.. :-) Barna var på semester hos mormor och morfar i 3 dagar. Jag på afterwork på färjan med jobbet. Tjejerna lärde känna två nya kompisar Smilla och Nova som de tyckte om att leka med.

 

Vi bestämmer datum och bokar kyrka. ;)

 

 

Augusti

Magen börjar bråka en del i augusti igen efter att ha varit smärtfri ett bra tag. Jag och älsklingen var ut på Luleå Kalaset tillsammans! Det var mycket trevligt! Lars halvsyster gifter sig. Vi berättar åt närmsta släkten och några vänner om våra planer nästa år. Vår stora tjej har redan börjat ettan. Hon går faktiskt i en ett-tvåa. Känns som att hon blir stor så fort. Jag har resfeber inför Turkiet och är nervös över att jag ska glömma packa ner hälften. Tacka vet jag listor!  Nova fyller 4 år, jag jobbar mina sista dagar på sommar jobbet, sommarvärmen försvinner, jag lider av en jobbig nackspärr.

 

 

Sista augusti gav vi oss av till varmare breddgrader, utan att egentligen ha någon aning om vilken värme som väntade oss där nere.

 

September

September var en underbar tid, det enda som jag bloggat om är om vår resa. Vårt fina hotell, den goda maten och värmen. Vi bodde mitt i Alanyas stad, bland lokalbefolkningen vilket var otroligt charmerande. Värmen som jag trodde skulle vara outhärdig var otroligt skön och min nackspärr botades snabbt av det varma klimatet. Tjejerna klarade värmen bra och de brände sig inte alls. Vi smorde de bra, hällde i de riktligt med vatten och hade på de bra kläder. Det var ändå mellan 35-46 grader varmt i skuggan under semestern. På nätterna låg det nog kring 29-30 grader... :-) Vi behövde ju inte frysa direkt.

 

Tredje dagen i Turkiet hade vi bokat in en tropisk utflykt på Manavgat floden det var bland det bästa under vår resa! Något som jag vill uppleva igen. Under turen på manavgat floden fick vi skymta en sköldpadda som satt på en gren i vattnet och vi fick även äta en god måltid som tillagades på stranden vid båten. Efter en stunds båtfärd efter floden stannade vi till på en strand som delade manavgat floden och medelhavet. Medelhavet där vattnet var väldigt varmt och bestod av saltvatten med vågor som slog mot stranden och floden som var 18 grader kall bestod av sötvatten. Var stora konstraster, det var så vackert där! Där Manavgatfloden mynnar ut i Medelhavet kan man simma från floden och dess söta vatten, rakt in i Medelhavets salta havsvatten. Det var nära till Taurusbergen och omgivningen var ett grönskande jordbrukslandskap och de fiskare som står längst  flodens kant. Varmt men vackert... Ta oss tillbaka till paradiset. :-)

 

Trots att Nova inte kunde språket lyckades hon charma alla som hon tittade på. Hon skrattade och busade med allt och lyckades hela tiden få en massa saker. Ojoj.. Hur ska hon bli när hon blir tonåring? Vi kommer på låsa in henne tror jag. Det enda som hon pratar om sen vi kom hem är att hon saknar sina Turkiet Killar!

 

 

 



Vad hände annars i september? Skolan började på nytt denna gång läser jag två distanskurser så har inte lika mycket lektioner. Jobbar lite extra på Telia. Vi går på bio hela familjen och ser på Toystory 3.

 

Oktober

Denna månad blev det en massa handlande. Vi köpte en massa kläder, skor och jackor o.s.v. och så en ny tv bänk till vardagsrummet. Jag har skaffat mig ett årskort på STIL och sedan har vi köpt ett familjeårskort på badhuset och Wilma har börjat i dansgrupp. Lars har fått ett nytt jobb så nu jobbar han som personlig assistent åt företaget din förlängda arm. Jag jobbar extra som timanställd på Telia. minst 30 h i månaden är det som gäller. Känns skönt att kunna få in lite extra inkomst vid sidan om.  Annars har skolan börjat för fullt. Wilma har börjat ettan och har i dagarna haft sina första läxor. Wilmas skolfoto anländer och hon gör stora framsteg både med läsning och skrivning.

 

Bad Nova gå och tvätta av sig efter maten. Blev lite misstänksam när det var så tyst så går dit och ser en super glad och stolt tjej som står och KLIPPER HÅRET! "Titta mamma, jag klipper håret! Visst blir det fint?! Jag tyckte att det var lite långt där." Ojojoj, vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hon är ju dock väldigt stolt över sin nya frisyr. Tur var fotograferingen på förskolan i dag och inte i morgon! :-)

Nova bjuder på tacos till middag, vi blir förälskade i en kattunge, snön kommer, spelar en massa spel med mina underbaringar, vi åker och hälsar på kattungen vi kikat på och bestämmer oss för att en liten kattunge vid namn Diza ska få flytta in till oss. Dålig planering i skolan slutar med sammanlagt 60 timmars studier på sex dagar.

 

November

Tjejerna firar halloween som häxa och djävul. Min bror och hans tjej kommer upp till Norrbotten på besök. Njuter av de få dagarna vi fick tillsammans och längtar redan tills nästa gång vi ses. Nova utvecklar sitt målande från huvudfotingar till tydliga figurer. Bilen bråkar och vi hoppas att det inte kommer att kosta en förmögenhet att åtgärda. Speciellt med tanke på att bilen fick helt nya vinterdäck förra månaden. Finns nog inget tråkigare att lägga pengar på än bilen.. Tråkigt, men nödvändigt! Har varit helt slut denna månad och sovit väldigt mycket.  Magen har bråkat mycket och min kropp har sagt att nu räcker det. Behöver dra ner på tempot och sluta stressa nu känner jag. Bestämmer mig för att säga upp mitt extrajobb på Telia.

 

 

 

Vi börjar förbereda oss inför våran nya familjemedlem Bellas ankomst. Hon får heta Bella istället för Diza för min broders katt hette så och det känns konstigt att ha en till katt med samma namn.

 


December

Skyltsöndag, julpynt, julbak, julpyssel, advent, luciafirande i förskolan, skolan och hemma. Den första advent var jag och älsklingen på julkonsert i Kulturens hus med Sanna Nielsen, Shirley Clamp, Sonja Aldén, Björn Kjellman, Brandur Enni & Måns Zelmerlöw. Bella tycker om att vara med oss. Hon vill inte alls vara själv. När vi äter middag så ligger hon och sover på en av de lediga stolarna. När vi kommer hem möter hon oss i dörren. När vi ser tv sitter hon alltid brevid eller på någon av oss. Hon är en mysig kattunge. Hon är ganska rolig också. Hon har hämtat en pippidocka från Novas rum som hon bör omkring på och ligger och sover med ser väldigt roligt ut. Wilma har en avslutande dansuppvisning med sin dansgrupp Showkids som hon har tränat med hela hösten. Vi köper en ny soffa. Jag klipper av mih halva håret. Julen firas som vanligt med en minijulafton här i Luleå och sedan riktiga julaftonen i Kalix med min släkt. Men nästa år har vi tänkt ha julen hemma hos oss. Orkar inte vara på resande fot ett år till. Året avslutas med grader uppemot – 30 grader och vi fryser och längtar till värmen.

 

 

 

 

Slutligen

Jag blickar framåt emot nästa år med stora förväntningar. Då detta kommer blir ett spännande och händelserikt år. Året inleds med min sista kurs på universitetet. En sista kurs och sedan har jag examen både som förskolelärare (redan klar), men även som lärare i skolans tidigare år. Året kommer alltså innebära bland annat examen från universitetet som i sin tur innebär att ge sig ut i arbetslivet på riktigt. Ingen mer skola, det kommer kännas konstigt. Sedan väntar ju även ett bröllop. Hoppas de blir ett år med mycket leenden och eventuellt även ytterligare en resa utomlands.

 

 


- 30 grader

Det visade temperaturen i natt och i morse när jag steg upp. Har varit ett par riktigt kalla dagar nu. Flickorna har jullov och jag försöker underhålla dem här hemma med allt möjligt, men helst av allt skulle de vilja vara ute och leka och de skulle de behöva med. Men det är för kallt. Direkt vi öppnar dörren så ändrar de sig snabbt. Lägenheten är också kall... planen är att strax sätta sig i vår underbara soffa.. ordentligt påpälsade under filtar och krama om varandra till någon barnfilm. Det är mysigt det också.

Julen

Nu är vi hemma igen efter ett par dagar i Kalix hos mina föräldar och min syster. Eller rättare sagt så kom vi hem i söndags men jag har inte haft tid att uppdatera bloggen. Har varit mycket med att packa upp allt som vi hade med oss hem från Kalix. Det var inte lite kan jag meddela, nästa år firas nog hemma. Allt för att slippa packa ner allt. Vi fick knappt plats i bilen. Hur som helst hade vi en trevlig jul i Kalix med en massa julklappar, god mat, Kalle Ankas jul, Tomte, trevligt sällskap och lite wii spelande. Tack för allt!

Här kommer lite bilder...



Julafton och paketen ligger i vanlig ordning under granen i väntan på tomten

 

Nova väntade och väntade...
var lite arg och trött av allt väntande på dessa paket

 

Även Wilma tyckte att tomten tog tid på sig och höll på att somna i soffan

 

Bella trivdes att vara i Kalix och sov lika bra där som här hemma...

 

Syster gjorde sig fin dagen till ära

 

Syster och jag... för ovanlighetens skull har hon mörkare hår än mig!

 

Sen kom tomten och delade ut paketen efter den goda julmaten...

 

Massor av paket delades ut... vi hade nog varit riktigt snälla i år...

 

Lillasyster blev glad för sina paket...


Nova får paket av tomten

 

Tomten och Wilma


Ny klippt

Följde med älsklingen som sällskap i dag när han skulle klippa sig.
Slutade med att jag klippte av mig halva håret. :-)


Lucia

Det här med att fota Lucia bilder är ingen lek, men efter ett par försök lyckades tjejerna fastna på bild. I kväll har vi varit på Lucia firande på Wilmas skola och i morgon är det Lucia på förskolan.

 

 

 

 

 

 


Dansuppvisning


På söndagen hade Wilma en avslutande dansuppvisning med sin dansgrupp Showkids som hon har tränat med hela hösten. Det var roligt att komma och se sin flicka dansa. Även mormor, morfar och moster Julia kom till Luleå för att se Wilma dansa. Efter dansen åkte vi hem till oss för att fika.

Idag har jag gjort bort en uppgift i skolan och sedan mest plockat till lite här hemma. I morgon anländer vår nya soffa och vår gamla flyttade i kväll så vardagsrummet är tomt.


Tomten kommer tidigt i år!

Redan på tisdag... då flyttar en ny soffa in till oss så vi har till dess att göra oss av med vår gamla. Denna skönhet ska bo hos oss i framtiden. Ser lite ljusare ut på bilden än vad den är lägger in en livebild sedan nästa vecka när den kommit på plats.


Flickorna trivs med Bella

Denna vecka har bara sprungit iväg. Vi har varit sjuka om vart annat här hemma, egentligen har vi varit det de senaste två veckorna. Nu lagom till helgen är vi alla friska och får hoppas att vi får vara det ett tag till.

Flickorna älskar verkligen att vara med Bella. De längtar hem till henne efter skolan och förskolan. I veckan har Nova varit hemma sjuk två dagar med mig. Då har hon verkligen passat på att få vara med kissen. Det märks att Bella också tycker om att vara med tjejerna. Hon vill bus, ligga brevid eller på dem och gosa.

Bella tycker om att vara med oss. Hon vill inte alls vara själv. När vi äter middag så ligger hon och sover på en av de lediga stolarna. När vi kommer hem möter hon oss i dörren. När vi ser tv sitter hon alltid brevid eller på någon av oss. Hon är en mysig kattunge. Hon är ganska rolig också. Hon har hämtat en pippidocka från Novas rum som hon bör omkring på och ligger och sover med ser väldigt roligt ut.

Visst är hon gullig!

 

Wilma älskar att gosa med sitt nya husdjur!


Julkonsert i kulturens hus den första advent

Vi var på konsert i söndags. Jag hade nästan glömt bort det helt och hållet. Vi köpte biljetterna i somras, så det var att tag sedan. De som stod för underhållningen var :

Sanna Nielsen, Shirley Clamp, Sonja Aldén, Björn Kjellman, Brandur Enni & Måns Zelmerlöw.



Det var sjukt bra. Tyckte verkligen om det och kommer de tillbaka nästa år så vet jag att jag SKA gå på det igen.
Massa suddiga bilder från kvällen kommer här:

Sanna, Shirely och Sonja

 

Shirely, Sanna och Sonja


Sonja

 

Sanna


Björn och Brandur

 

Shirely, Sanna, Brandur och Björn


Shirely, Sanna, Brandur och Björn


Sjunger sånger från kalle ankas jul


Detta var en av kvällens höjdpunkter synd att man inte filmade det.
Får googla och se i fall någon annan gjort det.


Sen kom Måns

 

Han hade inte uppträtt tillsammans i denna show tidigare,
men de märktes knappt utan det flöt på bra!

 

Att jag tycker att Sonja, Shierly, Sanna och Måns är bra är ju ingen nyhet. Men måste säga att den som var BÄST var Björn Kjellman. Ojojoj vad bra han var! Det hade jag inte väntat mig. Han var bäst i kväll och det säger faktiskt ganska mycket med tanke på vilka andra som var med.

 

Filmade ett klipp med Måns och Sonja som jag ska försöka lägga in. Får se om jag lyckas.



Saffrans bullar

Hittade detta recept i en blogg jag läser och kände att jag var tvungen att testa göra dessa. Så i helgen när Wilma var på 8 årskalas passade jag och Nova på att baka ytterligare en gång. De blev supergoda och även de som smakat dem tyckte om dem och ville ha receptet. Så här kommer det.



Ingredienser


4 ägg
4 dl socker
400 gr smör
2 pkt saffran
3 dl mjölk
8 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver

ev. mandelmassa som en "gömma" i kakan

Pärlsocker som garnering


Så här gör man
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret, rör ner mjölk och saffran (mosa gärna saffranet med en kavel innan). Blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke och rör sedan ner mjölblandningen varvat med vätskan. Rör om i smeten till den blir jämn och slät.

Sätt bakformar i en muffinsplåt, fördela smeten i 40 bullformar (fyll ca 1/2 formen med deg) strö över pärlsocker och grädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Tips: Vill man ha extra smak kan man stoppa i en liten bit mandelmassa i  mitten av degen i varje form innan man strör över sockret.



Tigerkaka med kakao och banansmak

I helgen började vi med att baka. Vi brukar sällan göra det i denna familj förutom i december. Då är det ett måste. Då ska lägenheten lukta nybakt och man ska ha fika att bjuda på när det kommer folk och hälsar på. Först ut var en tigerkaka med kakao och choklad. Inte så julig men enkel att göra och man har ofta allt hemma.




Ingredienser

3 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
200 g margarin eller smör
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl

Smaksättning av 1/2 dl kakao och 2 bananer.
Så här gör man
Smörj och bröa en hålform, lite större än 1,5 liter. Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret och rör sedan margarin och socker poröst. Blanda ner ett ägg itaget. Tillsätt allt det andra. Lägg ca 1/3 av smeten i en annan bunke och blanda ner kakaon. Smaksätt resten av smeten med två mosade bananer.  Häll hälften av den ljusa smeten i en smord och bröad bakform och sedan på med den mörka och sist resten av den ljusa. Dra med en gaffel genom smeten så att den färdiga kakan får ett marmorerat utseende. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 1 tim. Låt kakan svalna i formen en liten stund innan man vänder upp den.