Veckan som gått...


Provsvar

Vi har fått provsvaren på Novas prover nu. De visade inget! Inte gluten, soja, laktos eller ägg. Vi fick prata med en sköterska och hon höll på att prata om att det förmodlingen sitter i tarmarna felet som gör att gumman får ont. Alltså mjölkproteinallergi som vi fattade det. Men helt säkra är vi ju inte. Har infört gluten, ägg, och soja i kosten igen och det går ganska bra. Väntar på en tid till dietisten för att prata om hennes kost och sedan väntar en ny läkarundersökning i sundebyn i slutet av november.

image358
Nova busar i Wilmas rum i dag

Inskolningen
Nu har det gått en vecka sen vi började med inskolningen av Nova. Förra veckan gick det lite si så där. När förskolelärarna rörde i henne blev hon jätte ledsen och sprang därifrån. Har gått bra när hon fått vara själv och leka och utforska omgivningen där. Förra veckan matvägrade hon när de försökte mata henne. Men i dag har det gått lite bättre. Hon har fått vara på dagis från 8-ca 12. Åt lite frukost, var sedan ute med de andra barnen. Gick bra stundtals fick vi höra. Ibland kunde hon börja titta sig omkring och började gråta när de var ute. Nova har tillåtit dem hålla i henne korta stunder i dag och ätit maten. *framsteg*

Wilma är en stolt stora syster som har sett fram emot att lillasyster ska börja på dagis. Mest för att hon ska få äta mellanmål... ( hon har aldrig fått göra det) :-D Nä, men hon tar hand om sin syster och berättar när hon kommer hem att allt har gått bra, inget barn var dum med Nova i dag... *sötnosen*

image359
Flickorna har börjat leka mycket mer med varandra nu...

Praktiken

Praktiken är nu avslutad. Känner både att det är skönt att slippa stiga upp mitt i natten (mellan kl.5-6) för att ta mig ut dit och tråkigt att inte "jobba" där nå mer. Trivdes både med barnen och med de andra förskolelärarna.

Har haft lite grupparbete i dag och till veckan väntar redovisning på onsdag, flytt på torsdag, fredag och till helgen. Nästa vecka på tisdag är det tenta så måste försöka ta mig tid att plugga lite i allt kaos.

Min morfar...
Förra helgen fick han en stroke och blev förlamad på höger sida av kroppen och tappade talet. Under veckan som gått har vi fått vara orolig för att han skulle drabbas av lunginflamation. I slutet av förra veckan såg allt bättre ut och han började kunna röra höger hand och säga något ord. Men i dag gick det åt andra hållet igen... Pratade med mamma för ett tag sen, de trodde inte att det var länge kvar nu. Han hade haft andningsuppehåll... Varje gång telefonen ringer så blir jag rädd för vad jag ska få höra i andra änden... Min älskade morfar... *tänker på dig*

Orolig...

I går fick min morfar en blodpropp (vet inte vart än). Har varit i Kalix i går och i dag. Han mår inte bra just nu. Han kan inte prata och inte röra höger sida av kroppen. De första dagarna är tydligen rätt så kritiska nu. Känns jobbigt!

I går förmiddag var vi förbi till Tesse, Marcus och Nathanael och kikade på deras nya hus. *Längtar tills vi också har hus* Det var roligt att träffa henne och nu när det är lite närmare mellan oss så kommer vi säkert ses lite oftare. Fick lite flyttkartonger av dem med vilket var väldigt uppskattat. *tack* Nu är det inte länge kvar tills vi flyttar!

I onsdags var Lars med flickorna upp till Sunderby sjukhus. Nova var på läkarundersökning och sedan tog de SJU rör blod av lillgumman. Så nu är testerna skickade och vi inväntar provsvaren. De skulle kolla allt ( gluten, Laktos, Soja, Ägg, komjölksprotein, nå kolestrol..och nå mer) Hoppas de nu är snabba med svaren och att de visar vad det är för nu till veckan är det ju inskolning på förskolan för Nova.

I fredags var det dags för fotografering på flickornas förskola. Gick lite si så där. Hoppas att resultaten blev bra ändå.

Ska försöka få gjort lite skolarbeten i kväll. Sen är det praktik nästa vecka och inskolning för Nova.

Hoppas ni har det lite lugnare och roligare än mig.

Blandade känslor...

Idag är jag JÄTTE glad för min sambo har fått jobb på gymnasieskolan fr.o.m. 5 november och i alla fall fram till sommaren. Vilket i sin tur leder till att han lasar in på kommun och får fast jobb. Känns otroligt skönt! Är såå glad för din skull gubben...

Men sen får jag ångest när jag kommer att tänka på att Nova förmodigen måste börja inskolas redan nästa vecka. HUR SKA DET GÅ?? Hon som inte går nära någon annan än mamma och pappa. Vi som fortfarande inte vet vad hon tål och vad hon inte tål. Hon som aldrig blivit nattad av någon annan. Hur ska det gå egentligen... Tror (men hoppas inte) att de kommande veckorna kommer vara tuffa och jobbiga.

Allt händer nu på en gång. Är på praktik i två veckor nu. Kommer inte kunna gå på min sambos morfars begravning eftersom den är på dagen på torsdag nästa vecka. Måste fixa barnvakt åt åtminstonde Wilma den dagen eftersom hon ska inte behöva gå på sånt. Sedan flyttar vi 3-4 november till nytt. Min sambo börjar jobba 5 november och jag har min allra första tenta den 6 november...

Ojojoj...

Min lilla gumma...

image357
...tycker om halsband!

Här om dagen hjälpte Nova mig att städa Wilmas rum medan Wilma såg på barnprogramet. Nova älskar sin storasysters rum. Direkt man säger ordet rum springer hon så snabbt hon kan till Wilmas dörr. Jag vände ryggen till henne för att plocka upp lite klossar och när jag tittade till henne nästa gång. Såg hon ut som på bilden. Hon hade hittat storasysters halsband. *Nova älskar halsband* Var bara tvungen att springa efter kameran.

Hade tänkt uppdatera er lite om Nova nu. Hon mår fortfarande inte speciellt bra. Har ont i magen till och från hela tiden. Vi misstänker ganska starkt att det är mjölkprotein + sojaprotein som hon inte tål men är inte helt säkra. Har fått tid för att testa om hon tål gluten den 22 oktober. De hon äter just nu är potatis, ris, kött, fisk, grönsker och frukt.
Ganska enformig kost med andra ord.

Nova klarar nu av att klättra upp i Wilmas säng. Det går undan. Jag måste ärligt säga att jag trodde att hon skulle vara kring 2 år innan detta skulle ske. Hon har i veckan även lärt sig att släcka och tända lampona. Hon har alltså vvuxit mer på längden för att lyckats nå knapparna. Nu väntar vi på att hon ska upptäcka att dörrhandtagen är i samma höjd som lampknapparna. Hon har klättrat ur spjälsängen (minns inte om jag nämt det tidigare). Det går undan här hemma med andra ord.

Veckan har varit full med skola för min del. Har varit och besökt min praktikplats och träffat min handledare samt haft en del föreläsningar och lektioner. I går var vi på Licfest för våran vän Karin som avslutat sin doktorand tjänst på LTU. Var jätte roligt att vi fick komma. Nu dröjer det nog ett bra tag tills vi ses igen eftersom de bor i Jönköping, men vi ska försöka ta oss söderut till sommaren igen.

I dag har vi varit på Edvins 1 års kalas. Träffade många bekanta där som de var ett tag sen man såg. Vi hade jätte trevligt och känns otroligt att alla våra små nu snart blivit 1 år (bara Maja kvar).

Till sist måste jag tyvärr berätta något trist. Min sambos morfar har nu i dag 93 år gammal somnat in. Känns oerhört trist, men samtidigt försöker vi se det som det var det bästa som kunde hända. Han var otroligt sjuk och led verkligen. Nu har han kommit till en bättre plats. Våra tankar går i dag till dig John... R.I.P.


Rock, bus, skola, träning och minisemester...

image342
Min lilla busunge...

Nu har det gått lite över en vecka igen sen jag senast uppdaterade. Jag har hunnit med att avsluta första kursen i skolan och påbörjat den andra. Sista uppgiften blev färdig i söndags så jag höll min egen deadline.

Förra helgen var jag på Lördagsrocken i Kulturens hus med Therese. Vi såg på Morgan i våran basgrupp som spelade med sitt band. Två timmar med Rock/Hårdrocks musik.. Det var faktiskt väldigt roligt att komma iväg en sväng fast musiken inte alla gånger föll mig i smaken.

I söndags var vi sedan till Wilmas dagiskompis Miriam som fyllde 4 år.

image343
Vår stora tjej... (i ständig rörelse)

Sedan har hela veckan varit full med skola och träna. Har tränat varannan dag sen vi köpte crosstrainen. Det känns som väl använda pengar. Det har även blivit en del promenader.

image355
Våra underbara barn...

Sedan har vi varit till Piteå Havsbad. Vi har badat, bott på hotel, ätit gott och haft roligt! I morgon fyller min älskling 25 år och vi passade på att fira hans födelsedag 2 dagar tidigare. Mysigt hade vi hela familjen. Här kommer lite bilder från våran underbara kväll i går...


PITEÅ HAVSBAD 5 Oktober 2007

image345
Jag och min älskling

image346
Jag och Lars

image352
Nova innan middagen

image347
Lite av den goda maten

image348
Läsk och vin...


image349
Wilma njöt av varenda tugga...

image350
Nova åt och var nyfiken på allt som hände omkring oss...

image351
Syskon puss...

image353
Jag

image354
Min älskling

image344
Barnen sover tillsammans