Första föräldrarrådsmötet...

Nu är det avklarat, har varit lite nervös. För vi hade ju lite "läxa" till i dag. Vi skulle läsa igenom deras kommande likabenandlingsplanen och komma med åsikter och förslag till förändringar. Alla som pluggat med mig och speciellt på sista tiden som bett mig läsa igenom deras texter vet att ber man mig komma med mina åsikter och förslag kan man få ett par A4 papper med ändringar tillbaka. Hehe.. ;-) på mötet kändes som att det bara var jag som pratade ett tag. Men kändes som att mina åsikter uppskattades väldigt och jag tycker att jag utvecklats genom att våga ta för mig mer i såna tillfällen. För ett år sedan hade jag nog bara suttit tyst och låtit de andra tala och leende nickat medhållande. Måste säga att jag har stor nytta av det jag lärt mig i skolan de senaste halvåret när det kommer till såna här saker.

Däremot fick vi i kväll vetskap om att kommunen kommer påbörja en utredning om strandens förskola (där mina tjejer går) skulle kunna flyttas till Porsöskolans lokaler. Vilket skulle innebära att förskola och skola blir integrerade. Första tanken är NEJ så kan de ju inte göra. Hur ska en 1 åring kunna fungera med en 12 åring på samma rastyta. Och den tanken finns ju fortfarande. Vad tänker de med egentligen när det kom med förslaget? Hur ska detta gå? Hur ska de få plats med en förskola med 3 avdelningar i den skolan... förskolebarn kräver ju mycket mer plats än skolbarn. Och tillbaka till uteplatsen hur ska de få det att gå ihop. Skolan ligger inte bra till och känns inte som en skola som skulle passa som förskola. Med fritidsgård och allt som finns runt omkring. MEN jag måste väl ha i åtanke att detta är min första reaktion på det hela. Har inget "kött på benen" måste nog ta och fundera riktigt ordentligt på vad vill jag och vad tycker jag. Prata med andra och få lite infallsvinklar på det hela. Vilka för och nackdelar kommer att finnas och vad kommer detta att innebära. Det är mycket att försöka ta in och smällta på en gång känns det som. Rätt tid att börja i föräldrarrådet? hihihi.. vi som kommer att vara representater för alla föräldrar på förskolan sen när det är dags att träffa politikerna i frågan.. om det nu blir av än så länge är det ju bara en undersökning som ska göras.

Ska ta och lägga mig nu med alla frågor som snurrar i huvudet... har ni förresten en åsikt om detta så dela gärna med er. Behöver berikas med olika infallsvinklar. Både positiva och negativa..

Gonatt...

Mina små troll...

image411
Mina små trollungar i soffan - Tagen för någon minut sedan

Gu vad man älskar dem. Nu är de precis nybadade och sitter och myser i sina bad/morgonrockar. De är underbara mina småtjejer. Snart är det läggdags. I dag mår jag bättre. Ingen feber och mindre hosta. Har däremot INGEN röst, den är helt borta. Nu skulle det vara en fördel i fall jag kunde teckenspråk. Få se om rösten kommer tillbaka tills i morgon.. ;-)

Dumma förkyldning (gnällvarning)

Som ni nog förstår av rubriken har jag gått och blivit sjuk. Jag har inte varit förkyld på länge men nu har jag fått en rejäl förkyldning. Jag har ont i halsen, knappt någon röst, feber, jag hostar så det gör ont och jag kan knappt sova för jag har svårt att andas när jag ligger ner. I går somnade jag vid 04.30 tror jag av ren utmattning av allt hostande. Har precis tagit en alvedon och tänkte invänt att den börjat verka innan jag ger mig på att försöka sova. Jag är jätte trött men det känns inte lockande att läga sig ner. Nog tjatat om det nu...

Tidigare i veckan fick våran förra grupp betyg på våran redovsining som vi kämpat med. Har aldrig fått en så bra och välformulerad kommentar förrut. Läs och begrunda:

"Projektarbetet hade en mycket ambitiös och välplanerad uppläggning. I ett inledande bildspel med stämningsfylld musik till egna foton belystes centrala problem, situationer och stämningar i elevers vardag. Därefter gestaltades temat på ett känslomässigt engagerande sätt i en pantomim, förstärkt av stämningsskapande musik och genom en bild- och skulpturutställning som gav publikens associationer lite friare tyglar. De stämningsskapande och välorganiserade arrangemangen gav ett förtroendeingivande intryck och bäddade för en bra diskussion med utgångspunkt i inslag som engagerat publiken. Det tydliga helhetsgreppet, bredden i de estetiska uttrycksmedlen och det väl fungerande samspelet mellan gruppdeltagarna motiverar helhetsomdömet VÄL GODKÄNT"

Var värt en månads slit.. hehe

Annars är barnen friska för tillfället, men som jag mår nu lär det ju inte var speciellt länge. Vill verkligen inte att de ska bli smittade så jag sover i datarummet för tillfället. Allt för att försöka minimera smittorisken.

I torsdags kom det snö för hela vintern tror jag. Säkert ½ m tog oss knappt hem från dagis. Jag är glad att vi var båda och hämtade barnen annars hade det aldrig gått.

Kursen som jag går nu känns rolig men inte speciellt intensiv. Men alla lektioner är däremot obligatoriska så missar man mycket så har man nog en del att göra. Så har inte tid att vara sjuk nu... nää nu är det nog dags att försöka lägga sig och sova...

Nu är första terminen avklarad...

Det känns jätt skönt nu, första terminen är i princip avklarad. Har en studiesammanfattning kvar att lämna in men den är i princip färdigskriven. Redovisningen i onsdags gick väldigt bra. Kändes skönt att det är över nu. Vi har planerat inför denna projektredovisning sen i början av december och det var en massa rumbyten och olika tekniker som vi använde oss utav så det var massvis med saker som kunde gå fel, men allt flöt på bra. *super nöjd* Nu i helgen har jag INGET skolarbete att göra! Har varit väldigt dålig på att uppdatera bloggen i år, men jag har haft mycket annat att göra därför har det inte blivit speciellt mycket sittande vid datan.

Nu nästa termin kommer vi börja att läsa våran inriktning. Vilket ska bli roligt, men samtidigt lite trist eftersom vi får en ny klass. Kommer sakna min gamla... :-(

Vad mer har hänt.. haha..var så länge sen jag skrev så har ingen koll på vad som hänt sen dess. Kan ju i alla fall meddela att musiken i Noas rum fungarar fortfarande..Så det känns otroligt skönt att få kvällarna "lediga".

Helena var och hälsade på i torsdags. Var såå roligt att ses igen! *saknat* Vi pratade om allt från himmel till jord.. Får ses snart igen. Sedan på torsdags kväll tog jag atag i min hobby som jag inte haft speciellt mycket tid till den senaste tiden. Jag rotade fram alla mina scrapbooking grejer ur skåpet och spred ut det över hela bordet. Såg ut som ett bombnedslag.. men det var såååååååååååååååå kul. Har verkligen saknat det. Gjorde nästan ett helt alster. Bara lite text kvar. Nu dröjer det nog inte lika länge tills nästa gång.. ;-)

Sen i går var vi och handlade lite och sedan råkades vi komma hem med detta....

image410


.. hihi.. var jätte kul att sitta och spela det tillsammans i går kväll..Se nu vad du fått mig att gilla Julia (N)... Fast jag måste väl erkänna att av de tre gångerna som vi spelade vann jag 1 och förlorade 2... *buuhuu* Får skylla på att han hade tur med frågorna.. *blink*

I dag har jag mest städat upp här hemma.. tycker att i bland gör man inget annat än, städar, plockar, diskar och tvättar hela dagarna och ändå är det stökigt. Fast i för sig så märks det tydligt de dagar som man inte gör det.

Nu ska jag ta och väcka sambon som fått sig en välförkänt sovmorgon..

Musikens under...

Nova har sista tiden varit väldigt svår nattad. Vi har fått sitta med henne timmar innan hon somnat om hon ens gjort det. Vissa dagar har vi försökt tills vi själva ska gå och lägga oss utan resultat! Så vi har helt enkelt tagit med henne till vårat rum och låtit henne sova med oss... Det är sååå jobbogt att sitta hela kvällarna med henne, och speciellt om man har saker som man skulle behöva få gjort. Så i går prövade vi sätta in en cd-spelare i hennes rum. Vi spelade lite lugn musik och hon somnade nästan direkt. Somnade vid. 19.30 och sov sedan utan at vakna tills kl.06.30..vi hann se en film (Premoition) utan avbrott och ta det lugnt. Kändes underbart! Hoppas att det går lika lätt idag..

Annars tycker jag inte att det hänt så mycket denna vecka. Skolan har börjat igen vilket kan var en orsak till det. Har ett stort projektarbete som ska bara färdigt näst vecka på onsdag. Så vi kämpar och sliter med de hela veckan...

Gott nytt år...

Nu var det ett nytt år.. igen! tycker att det var nyss som det blev 2007..börjar man bli gammal nu när man tycker att åren bara flyger förbi?? :-D

image408
Blandade bilder från nyårsafton

Vi firade nyår hemma hos oss. Det blev en lugn och mysig kväll tillsammans med god mat och dryck.
Vid tolvslaget kikade vi på nyårsfyrverkerierna som Wilma för övrigt kallade "rymdraketer". Hon är så söt.

image409
Min familj på nyårsafton

Nova har sovit dålig ända sen vi kom hem från Kalix, men på nyår sov hon hela kvällen. Så det kändes skönt. Hennes envisa hosta verkar också hab örjat ge med sig nu. Hitills känns det som att det nya året börjat riktigt bra. Hoppas att det håller i sig bara.

Nyårskramar (bättre sent än aldrig) på er alla som läser... Hoppas 2008 blir ett underbart år för er!