Wilma skriver en saga

Wilma skrev en saga i dag utan att vi var med henne och det är första gången som jag förstår vad som hon skriver. Det känns som att hon nu har knäckt koden om hur man skriver ett ord. Hon ljudar fram dem och skriver dem som de låter… Har nog mycket hjälp av att jag har läst tidig läs och skrivinlärning på universitetet där vi fick lära oss att tyda barns första texter som ofta ser ut som här.

 

Överst står det OST/ BIL /MUS

 

Sedan börjar sagan. Skriver en rad med Wilmas text och skriver sedan det hon skriver och till sist det hon menar. Sätter parentes runt min översättning och ett W framför Wilmas.

Se om ni förstår vad det står?

 

MUSÄRENOSTEN ÄRERFLIA.

(Mus är en osten, är en flicka. )

W: Musen äter osten och den är en flicka.

 

NOVAGLAS OGRUDGADANÄIUSÄG.

(Nova glass och går ut, gatan är grusväg. )

W: Nova tar en glass och går ut på gatan som är en grusväg.

 

USMENUSMNOVAÄR6 GRATIS

(Hus med en mus, Nova är 6, grattis)

W: Hus med en mus, Nova är 6 år nu. GRATTIS

 

SUFÖIDAG!

(Slut för idag!)

W:Slut för i dag!

 

SANÄSLUTSAGÄRSUD

(Sagan är slut, sagan är slut)

W: Sagan är slut

 

När Wilma berättar sagan kommer det med några ytterligare ord. Hon har ritat 6 ballonger och skrivit Nova längst ner. Vet inte om hon blev lite inspirerad av att hennes kompis Nova fyller 6 år till helgen.


Nu har årets bilder anlänt

SYSKONEN


NOVA 3 ÅR


WILMA 5 ÅR



Nu har vintern kommit till Luleå

I torsdags och i fredags gjorde jag mina sista dagar på praktiken.. de jag var tvungen att ta igen eftersom jag var borta två dagar under den normala tiden. Det var trevligt som vanligt att vara där. Snön kom på torsdagen och på fredagen och nu ligger den på marken.. får se om den kommit för att stanna nu!

När jag kom hem i fredags möttes jag av en nystädad lägenhet + att älsklingen hade bakat.. Det var inte helt fel det! *glad*

I helgen har vi haft det underbart hela familjen. Wilma och jag tänkte först fara till en kompis till henne men det blev inställt.. så istället gick vi till björkskatan hela familjen där de hade invigning av sitt nya centrum. Wilma fick rida häst och vi träffade massor av folk vi kände var trevligt. På vägen hem träffade vi en annan familj som vi stannade och pratade med och lekte med i säkert 1 timme innan vi sedan begav oss mot ICA för att hyra en film. Blev Monster vs Aliens. Flickorna tyckte om den.. är mysigt att sitta och se film tillsammans hela familjen. Vi var ute ca 3 timmar och det var superskönt..

Flickorna promenerar tillsammans

Wilma ska rida en häst

 

Wilma gör sig redo

 

Wilma rider - hon älskade detta


Flickorna byggde vinterns första snögubbe eller snöhund som de kallade den


Under söndagen har vi varit och sett min lillasyster spela basket mot vråken i tunas gymnastiksal. Det var trevligt. Synd bara att de inte vann ... Flickorna passade på att spela lite basket med morfar i pauserna.. Vi hann även förbi farmor en sväng... och så har vi firat farsdag..

Farsdags kort som jag gjort till min pappa - GRATTIS IGEN


Mina fina flickor

 

Sötnosarna igen



En efterlängtad helg...

Åh så jag hade längtat efter helgen som varit.. Kunna slappna av och inte ha massa tankar på vad man måste göra i skolan... bara måsten hela tiden.. men inte i helgen.

* Tentan gjorde jag i torsdags - Den gick jätte bra. Kände att jag kunde alla frågorna samt att jag tyckte att jag lyckades förklara eller motivera svaren på ett bra sätt.. Sååå skönt!

* Alla inlämings uppgifter i Specialped. A blev inlämnade i tisdags.

* Alla redovisningar är gjorda från min vanliga kurs.

Allt känns skönt. Har dock börjat att öga igenom mina nästa kurser som är en mattekurs samt fortsättningen på specialpedagogiken. Det känns bra och med bra studiemotivation de kommande veckorna anser jag att jag skulle kunna göra bort alla uppgifterna tills december börjar. Det skulle vara helt underbart att inte ha något att göra i december (förrutom några lektioner) och sedan plugga det som behövs till matte tentan efter nyår. Även fast jag börjat planera så känner jag ingen stress. Har inga lektioner denna vecka.. ska dock ta igen 2 dagar på förskolan som jag missade när jag hade andra lektioner. Det känns också bra.. är en riktigt bra förskola.. trivs där...

I helgen har vi varit hos mina föräldrar och "firat" halloween... flickorna har klätt ut sig till häxor och vi åt en god tre rätters middag på lördagen. Var med min mormor, mamma och Wilma till morfars grav och tände ljus. Det är väldigt fint på kyrkogården så här års. Min kära broder har fyllt 27 år och det är lika tråkigt varje gång man inte kan fira honom... du får flytta hem.. ;-)

Hela familjen har nu äntligen blivit frisk efter att ha varit sjuka till och från i ca 7 veckor. Hade i alla fall tur som klarade mig frisk under praktiken...

Här är några bilder på tjejerna.

Flickorna firar Halloween i Kalix

 

Nova försöker vara läskig

 

Wilma försöker vara läskig...