I morgon åker vi...

Nu är räkningarna betalda, väskorna färdig packade och i morgon bär det äntligen av. Så vi har längtat! Åker på bilsemester till Kalmar/öland. Blir första gången som jag/vi åker och hälar på min bror som nu har bott där i 4 år. Ekonomin som satt stopp tidigare, men nu har vi sparat så vi har råd. Ska bli så roligt. Vi har målet att försöka anlända till Kalmar på fredag, men vi får se hur det blir . Vi har tid och behöver inte stressa ner eller upp. Utan anpassa semestern så mycket som möjliget efter barnens behov. Vi åker tidigt i morgon så nu är det snart dags att avrunda dagen så man orkar med allt.

Så nu får vi hålla tummarna för fint väder där nere så det blir massa sol och bad.

Var förresten till bvc i fredags och Nova hade ökat lite i vikt denna gång. Hon vägde 9535 g och hade blivit hela 80  cm lång. Får se om det blir någon uppdatering från södra sverige annars återkommer jag om ett par veckor med bilder och info om hur det hel gick. 

Ha det så bra!

Kramar från oss...

En stilla stund...

Sitter hemma själv i en mörk och tyst lägenhet. Det enda som hörs är knapprandet från tangenterna när jag skriver. Flickorna ligger i sina sängar och sover. Förhoppningsvis för natten. Lars är på fiskeresa med sin bror. De åkte tidigt på morgonen i måndags och beräknar att komma hem på söndag. Det har gått väldigt bra hittills att vara hemma med de små. Är bara nattningarna som varit lite jobbiga till och från, lite lite sömn och så. Det får jag ta igen sen! :-D

Hade först tänkt att scrappa lite i kväll, men jag fastnade vid på msn och pratade med en del vänner där. Var länge sen man kunde sitta och ta det lugnt. Ingen stress. Jag brukar vilja göra klart sidan som jag börjar med i scrappbooking. Och det brukar ta ett tag så för att jag ska orka upp med barnen i morgon beslutade jag mig att inte börja i kväll utan att uppdatera bloggen istället och kanske svara på lite mail/inlägg.

Känns ovanligt att det är så tyst! Igår när jag gick och la mig, för sent som vanligt! Så kunde jag inte somna. Nova sov i våran resesäng och som hon sover hundra gånger så bra i den som spjälsängen. Är inte van med att sova utan henne. Låter det konstigt?? Låg helt själv i våran stora säng och efter ca en timmes snurrande och velande så gick jag och hämtade Nova till mig. Hon vaknade aldrig utan fortsatte glatt att sova fast jag flyttade henne till mig. Och jag somnade tryggt in brevid henne. Älskar att kunna se Nova varje gång jag öppnar ögonen och känna lukten av henne. Är jag konstig??

Veckan som gått har varit underbar annars. Vi har som ni såg på bilderna nedan varit i Kalix. Åkte dit i onsdags när min bror och hans tjej kom upp. Var så roligt att se dem igen! Man saknar de så otroligt mycket när de bor så långt bort.

På torsdag åkte vi till badhuset i Kalix. Nova som mest skriker åt allt och alla lät min lillasyster hålla henne mycket och länge när vi badade. Nova njöt av att bada och trivdes verkligen som fisken i vattnet. Wilma däremot var lite tvärt om. Hon är mest rädd för allt just nu. Har aldrig förrut varit något problem med att bada med henne. Men nu ville hon sitta som ett klister märke på någon av oss. Släppte vi taget (hon hade flytgrejer på dig) så skrek hon "Jag drunknar"!!! Ojoj..vet inte varför hon är så rädd för allt just nu. Hon tycker inte om småkryp, katter, fjärilar m.m. Hoppas bara det är någon fas hon går igenom. Sedan efter att vi kom hem från badet. Står min bror utanför huset och ser lagomt glad ut. Visade sig att deras bil gått sönder och att de först fått tid till verkstan på onsdag. Idag alltså. Båda bakbromsarna var kaputt och så var de någon annan grej med. Kostnad : 2300kr. Jätte roligt när man är på semester och när de precis haft bilen på service för en vecka sen. Hoppas de får tillbaka lite pengar från dem i alla fall. Efter denna tid med dem känns det i alla fall som att jag kommit min svägerska lite närmare. Tycker om dig Katja. *KRAM*

I fredags började hela tjocka släkten anlända. Först på plats var min faster Eva, hennes kille Nathanael och hennes son Hampus.  Sen kom min farbror Peter, hans fru Pernilla och deras tre barn Levi, Loke och Laban. Var 2 långa år sen jag sist träffade dem. Barnen hade vuxit mycket. Wilma och Laban fastnade genast tycke för varandra. De lekte tillsammans större delen av kvällen. Sen kom min farbror Lars, Annika och deras dotter Gabriella. Eller egentligen kom bara Lars först för de andra beslutade sig att åka till stranden och bada och plockade upp Gabbi och Annika efter vägen. Vi följde inte med eftersom Nova var grinig och behövde få sova. Vi fikade lite innan och sen fortsatte Wilma att busa som vanligt. Jag gick in och försökte natta Nova. Efter ett par minuter kommer min sambo Lars inspringande och säger att Wilma är helt prickig. Jag rusar upp tar henne till duschen. Hon hade lekt i en sandlåda precis, tänkte om det var nå konstigt i den. Duschar av gumman som gråter och jag ser hur hon inför mina ögon blir mer och mer röd. När jag lyfter upp hennes hår ser jag att hela nacken, halsen örona är vinröda. En sån reaktion vid hals då tar inte många sekunder att reagera. Jag ropar på min mamma som kommer springande med lite kläder åt Wilma jag kikar in till Lars och säger snabbt att vi åker upp till akuten med Wilma. Så stoppar in gumman i bilen och kör till akuten. Wilma fortsätter att bli mer och mer röd. Större delen av överkroppen är vinröd, under armarna, i ansikten, hela magen, hela ryggen. Nacken och halsen är vinröd och öronen svullna så de står ut. Guu vad man hann bli orolig. Väl på akuten kommer en läkare direkt och kikar på henne. Konstaterar att det är nässelutslag som man kan få av alla möjliga orsaker. I detta fall misstänker vi myggbett eller något annat bet. Wilma brukar få stora svullnader av myggbett. På midsommar fick hon två myggbett på höger knä vilket resulterade i att knäet blev till den dubbla storleken. Denna gång var det ett bet på armen som var väldigt uppsvullet. Alltid ska det vara något. Hon fick tavigyl (eller hur de nu stavas) hos läkaren. Inom en timme var utslagen borta.

Sen när vi kom tillbaka var det bara min farbror Lars som satt ensammen ute på gården. *stackare* De kom senare tillbaka från stranden och sen dök min farbror Mikael och hans fru Teija upp. Så var fredags gästerna kompletta. :-D Blev grillparty på kvällen och en hel del prat...*mysigt värre*

På lördag var det mycket kvar att fixa inför 50 års festen. Jag fixade frågor till tipsrundan, gjorde en sista grej på mitt kort jag gjort åt min pappa. Vi slog in presenten och mamma bakade tårtor. Sen på festen kom min farbror Bengt med sin fru Leena. Min kusin Maria med sin partner Kaite, min andra kusin Aarne, hans fru Helene och deras barn Svante och tvillingdöttrarna Anja och stina. Var sååå roligt att se alla för det blir ju sååå otroligt sällan nu för tiden.
Sen kom även Min kusin Emma, min sista farbror Janne, hans fru Karin och deras dotter Sofie dit. Visst har jag många farbröder??*ler*

Övriga gäster var min mormor och morfar, min moster Carina med sin man Per-Arne och son Andreas, min morbror Roland med sin fru Anki och deras dotter Isabella. Julias kille (?) Pekka, Julias kompis Malin som nästan känns som en extra lillasyster för hon har alltid varit med Julia. Hoppas jag inte glömt någon nu???

Fick också reda på att min kusin Belinda som bor i sthlm ska ha en liten bebis i November. Sååå roligt! Är glad för hennes skull. Hon kunde inte komma upp och har inte sett henne sen vi åkte till Teneriffa tillsammans för 5,5 år sedan. Är ju evigheter sen sist! Hoppas att vi kanske hinner ses när vi åker söderut på bilsemester.

Vi kom hem i söndags och gick och la mig och sova med barnen för jag var rätt så trött. Lars åkte hem till Kalix med tjejerna vid åtta tiden. Medan jag kom hem kring tre på natten. Blev ingen sovmorgon för Lars körde ut mina föräldrar till lokalen som skulle vara utstädan innan 12.00. Så upp och passa barnen efter 4 timmars sömn.

Sen denna vecka har jag bara varit och myst med barnen och försökt ta ta i mitt nyttiga jag igen. Blev tok för mycket onyttigheter.

Åhh vad långt det blev nu..hihi..hoppas ni inte somnade någonstans i mitten..Nu ska jag ta och lägga mig i alla fall. Blev inga bilder denna gång..Orkar inte fixa det!  *sorry*

Kram

Pappas 50 års fest i bilder...

image289
Nova på morfars kalas

image290
Wilma på morfars kalas

image291
Katja och Kalle


image295
Några kusiner sjunger ( Sofie, Gabbi, Emma och Julia)


image298
Present öppning för 50 åringen...

image299
Farbror Lasse, Faster Eva och kusin Emma

image300
Faster Eva och farbror Peter

image301
Katja och Calle doppar fötterna vid midnatt

image302
Julia, Katja och Emma

image303
Farbror Peter

image304
Pernilla och Teija


image306
Syskonen sjunger kareoke tillsammans


HAR MYCKET MER BILDER MEN DETTA ÄR ALLT JAG ORKAR LÄGGA UPP!
Som vanligt fastnad inte fotografen på någon bild...

Lösenordskydda bloggen

Har bestämt mig för att lösenordskydda bloggen. Med början redan i morgon. Vill ha lite koll på vilka som läser och vara säker på att inte vem som helst kan kopiera bilder på mina små. Så släkt och vänner vill ni fortsätta läsa skicka en mailadress så får du inlogg+lösen av mig.

En underbar dag...

Vi började dagen med en prommenad runt sjön. Solen lyste för fullt. Sjön var full av kanoter (kanot-sm) och det var folk över allt. Wilma tyckte om att se alla tält, husvagnar och kanoter som var överallt. Efter lunch for vi och spelade lite fotboll. Här kommer lite bilder från en underbar stund tillsammans.


Nova har börjat vänja sig vid gräs mer och mer..

image281
Idag vågade hon krypa iväg en bra bit från mamma...

Medan Nova njöt av den stora gräsmattan så...
image282
sprang Wilma omkring överallt och sparkade sin boll...

image283
Hon sprang och sprang...

image284
Tills hon blev väldigt trött och sa:

"mamma jag måste ta och sätta mig och lugna ner mig jag är såååå trött!"

image285
Vår gullunge satte sig ner och drack lite vatten..
(vanligt vatten i flaskan)

Sedan ville någon annan smaka...
image286
Lämpligt nog ställde storasyster ner flaskan inom rimligt avstånd...

image287
Åhh vad gott med vatten...

Så här glad blir man när man fått smaka...
image288
Nu ser ni förresten alla tänder (6 st)

Det var lite från oss...

Nu går hon...

image276
Nova går 10,5 månad
( ursäkta den suddiga bilden, men hon gick så fort)
Nu går Nova. Hon har tagit 20 steg utan att ramla flera gånger i dag. Hon kom helt enkelt fram dit hon skulle annars hade hon säkert kunnat gå längre.  Så idag kan jag då lugnt säga att hon går. Hon går HELA tiden. Mellan saker och runt på golvet. Tyvärr så har det hänt en olycka i dag, hon tappade balansen och landade på pannan. *ajaj* Men det såg nog värre ut än vad det var för det gick över väldigt fort! Nu känner jag mig lite orolig hela tiden för man tittar bara bort en sekund så står hon där mitt på golvet. Måste låta henne jag vet, men är väl lite överbeskyddande. Hon är ju min lilla bebis!

De tre senaste nätterna har varit oroliga. Kanske tand på G? Eller så har hon ont i magen?? Tycker det är så svårt att veta. Skulle verkligen vilja veta allt min lilla gumma tänker på och försöker säga oss. Måste vara otroligt frustrerande för henne att vi inte förstår henne alltid.

I morse var vi på den dagliga prommenaden. Gick förbi massor av kanoter ( är kanot SM) till Wilmas förtjusning. Är alltid roligt när det händer nå nytt efter vägen. Kan bli lite långtråkigt ibland.

image280
Wilma med sin bebis

Sen har vi varit på Arcus camping och lekt lite och Wilma har hoppat och gungat. Alltid lika skoj!
Sen var vi och handlade lite och letade en vällingvärmare till bilen. 

De senaste dagarna har det varit full rulle. I torsdags var vi på  Leos Lekland hela familjen. Det var jätte roligt! Av någon anledning så är man helt slut när man kommer hem därifrån. *ler* Blir ett barn på nytt!
Tog en del bilder, men de flesta blev suddiga. Mycket rörelse och lite ljus. Jaja, här kommer några bilder i alla fall.

image277
Alla flickorna

image278
Wilma kommer neråkande, man kan riktigt se hur roligt hon har det


image279
Nova tittar vart Wilma tog du vägen

Sen i fredags, var vi och handlade lite kläder åt flickorna och åt mig! :-D Blev ett par nya springskor också till mig, så jag blev riktigt bortskämd!

På Lördag handlade lite mer kläder, var ju tvungen att kompletera lite. Och jag måste säga att det var otroligt roligt att handla kläder eftersom jag kunde köpa en stolek mindre än vad jag i vanliga fall brukar ha. *ler stort*

Nu är det redan 1 juli, tiden går ju så fort! Känner på mig att denna månad kommer vara super bra. Vi har massvis med saker inplanerat. *längtar*

Nu är det dags att natta prinsessorna.

//Kram

Glöm inte lämna en kommentar efter er...alltid roligt att se vem som läser..