6 månaders kontroll...


Hon är så underbar...Min stora Wilma är så underbar! Hon älskar verkligen sin lilla söta syster! Idag var vi på 6 månaders kontroll. Allt gick bra och sen passade vi på att ta vaccinationen som man egentligen tar vid 5 månader. På grund av en massa förkyldningar har det inte blivit av förren i dag. Nova satt i min famn och Wilma på en stol brevid oss. Nova skrek som bara den när hon fick vaccinationen och grät ett tag efteråt. Wilma började genast trösta Nova. "Det går över", "Det är ingen fara Nova", "Schhh såå ja", "Titta här får du en leksak", "Ingen fara, det går över", "snart är det bra" och "det blir bättre strax" är ord som kommer. Wilma stryker Nova på huvudet under tiden. Jag berömmer Wilma efteråt för att hon var så duktig med lilla syster. Då berättar hon att hon blev rädd, hon vill inte att Nova ska ha ont. *Gu vad jag älskar henne*

Vi vägde och mätte Nova också..Hon vägde 8580g och var 72 cm lång. Så hon växer då..*ler stort* Har inte hunnit fota så mycket sen sist, bara lite bilder på Nova som kommer här.

Ligger på magen
Min stora lilla tjej...

Nova sitter själv
Nova sitter själv...

Nova står i krypställning
Redo att krypa...

Men hur gör man sen?
Upp på händerna, men hur gör man sen???

En speciell dag...

Nova åker bil
Nova 6 månader gammal!

Nova blev ½ år (hela 6 månader) gammal! Grattis min lilla stjärna! *älskar dig*

Min lilla stora underbara tjej, gu vad tiden har gått fort! För fort! Hon är redan ½år gammal! Kan inte förstå det.

Idag är det 6 månader sen hon kom och jag blev tvåbarns mamma. Tiden har bara flygit förbi och man har knappt hunnit med att stanna upp. Livet har gått som på räls med alltid något inplanerat på dagarna. Det är fullt upp med två små, men tycker att vi skaffade två barn så tätt är det bästa som vi gjort. Visst vi har inte mycket tid för oss själva just nu, knappt någon men det får man ta. Wilma kräver mycket uppmärksamhet just nu och Nova har kommit in i sin förälskelseperiod. Mamma får inte gå någonstans utan henne. *suck* Men så är det, jobbigt ibland men för det mesta helt underbart. Ångrar inget! Sen att lägenheten i princip alltid ser ut som att en bomb exploderat det får de som kommer och hälar på ta. Jag försöker städa och hålla efter lite varje dag, men vill helst lägga energi på barnen och lite andra saker.

Nova sa ”Papa”den 15 februari…*så duktig hon är* men det har hittills bara kommit en gång.


6 månader
Nova utanför bibiloteket på Kulturens hus

Dagen till ära har vi varit uppe på Kulturhuset inne i stan och lånat hem lite barnböcker från biblioteket. Kan inte säga att det fanns mycket barnböcker kvar att välja mellan. Har haft en mysig dag med familjen…

Sedan har vi börjat rensa lite i barnsakerna här hemma, kläder och saker som Nova inte använder nå mer ska säljas. Lite trist känns det, men ingen ide att spara på sånt det tar sån stor plats. Just nu känns det inte som att det blir nå fler barn här, men vi är ju inte direkt gamla så det är ju inte direkt försent att ångra sig om 6-8 år heller då de flesta skaffar sitt första barn. *ler*

Älskar min familj så otroligt mycket!

Dags att sova lite nu… kram på er alla!


En jobbig men även rolig vecka...(gnäll varning)

Mina fina tjejer
VISST ÄR DE UNDERBARA!

 

Denna vecka började inte som jag hade tänkt mig. Vaknade på måndag och kunde knappt röra mig hade så otroligt ont i ryggen. NEJ, inte igen! Hade ryggskott när Wilma var 7 månader gammal. Var ju inte ryggskott denna gång men nära inpå. Gjorde så ont att röra sig, tog mig knapp upp ur sängen också vidare. Detta kom förmodligen för att jag dagen innan gick och bar på henne i princip hela tiden + för att Nova börjat sova i våran säng så man sover otroligt dåligt om nätterna. Hon har gjort detta sen vi sänkte spjälsängen. Hon somnar inte själv i spjälsängen, vill inte ens ligga där och somnar hon med oss så vaknar hon när vi flyttar över henne. *djup suck* Några tips på hur man ska lösa detta?

 
Hur som helst måndagen var jobbig, tisdagen var nästan värre. Kändes som att ryggen skulle låsa sig ett par gånger, men jag rörde mig mycket men sakta. Blir tydligen värre om man bara sitter/ligger still. Onsdagen var lite konstig, kände mig helt död vissa gånger och sen mycket bättre helt plötsligt. På torsdagen kände jag att det var på väg att bli bättre. Sedan i fredags kunde jag röra mig mycket bättre och det gjorde inte längre så ont. Visst känner jag av ryggen lite då och då fortfarande. Ska vänta ett par dagar till och sedan är det bara att börja träna ryggen lite och i fortsättningen tänka på hur man lyfter.
  
Mina flickor

VÄRLDENS FINASTE TJEJER OCH DE ÄR MINA!


I fredags tog vi oss ut för första gången denna vecka (förutom promenaderna till och från dagis då). Vi gick och hälsade på hos Anna och hennes dotter Nova som är Wilmas dagiskompis. De tycker verkligen om att leka tillsammans, och hittar på en hel del bus! *ler stort* det var jätte roligt att hälsa på hos dem. Jag passade på att kika i Annas många fina scrapbooking album. Hon är så duktig! Åhh ja, har nog blivit nerdragen i träsket som de säger.  Min nya hobby! Jag har däremot inte börjat med det ännu. Håller som bäst på att inskaffa lite saker för det och sedan gäller det att hitta tid för detta. Sedan gäller det att bestämma sig för vad man ska börja med.

                   


Nu i helgen har vi städat lägenheten lite, tvättat en hel del och jag har klipp min sambo. Sedan har vi hittat på lite roliga saker också. Wilma har målat med fingerfärg. Det var kletigt och roligt!

 

Sen i dag var jag ute med flickorna och promenerade. Vi träffade Nova (Wilmas kompis) och hennes farmor i en lekpark och flickorna passade på att busa, åka rutschkana, gunga och åka bob. Var jätte kul med lite sällskap!


         
    


Nova har börjat sitta lite stadigare nu också men inte så man vågar lämna henne. Hon har börjat ta sig upp i krypställning ofta nu, men hon orkar inte så jätte länge. Nyss stod hon så i våran säng och gungade fram och tillbaka och helt plötsligt puttade hon ifrån med båda fötterna så hon tog som ett skutt fram. Såg så roligt ut som en liten kanin. Gu, vad min sambo och jag skrattade.  Tur att det var mjukt! Annars har hon börjat tycka om vatten jätte mycket nu, har börjat smådricka själv från nappflaskan. Känns som allt går för fort. Hon är ju inte ens 6 månader.. vill ha kvar min lilla flicka ett tag till..

 

Har säkert glömt en hel del av veckan som gått, men det är sent och jag är lite trött så nu är det dags att lägga sig. Gonatt!


Länge sen sist...

Nova i Ergon
Nova i en lånad Ergo


Nu var det länge sen man hade tid att uppdatera igen. Förra lördagen åkte vi till IKEA. Det var väldigt roligt! Vi åkte dit med båda tjejerna och förväntade väl oss inte att det skulle gå speciellt bra att handla med två små. Men till vår stora förvåning så gick det otroligt bra. Vi fick handla ifred. *ler* Wilma satt i vagnen och pekade på lite av varje och sa ” DET DÄR VILL JAG HA!” Hon är så söt! Nova sov mest hela tiden. Vi hittade mycket fina saker, men hade man haft lite mer pengar så hade det blivit mycket mer. På vägen hem inskaffade vi en ny micro också. Sedan svängde vi förbi mina föräldrar i Kalix. Kändes lite konstigt att bara åka förbi en snabbis och hälsa på. Vi brukar alltid stanna ett par dagar och sova över.

 

Så vad handlade vi då, Wilma fick ett bord till sitt rum och en pall. Sedan blev det en någon lampa, kuddar, täcken, speglar, vaser och hur mycket som helst till köket. Var roligt och det blev inte speciellt dyrt om man ser på hur mycket som man fick. Att vi sedan glömde ungefär hälften av det vi tänkte handla och kom hem med lite oplanerade inköp hör väl till. *ler stort* Men då har vi en orsak att åka dit igen.

 

Så vad har mer hänt då. I början av denna vecka skulle Nova få sitt 5 månaders vaccination, men tyvärr blev hon förkyld så nu har vi skjutit upp det. Under veckan har vi varit på ett par promenader med Linda och Elis. Det är så trevligt att ha någon att gå med. *ler*

 
Nova äter på sin fot
Vilken god fot! *mums*

 
Nova har lärt sig en hel del under veckan som gått. Hon har börjat säga ”hej!”, låter så sött!

Sedan har hon börjat sitta lite smått som längst 1,5 min, men det är alltid något. Hon har även upptäckt att man kan stoppa foten i munnen och suga på stortån. Åhhh det går ju så fort. Snart är hon 6 månader och snart får man inte vara hemma med henne nå mera. *längtar inte till att börja plugga* Känns så snart.  Annars tycker jag att hon växer så otroligt fort hon hinner knappt använda kläderna så är de för små. Tycker hon ska vara min lilla bebis ett tag till. Gör verkligen inget om hon först börjar krypa när hon är 9-10 mån och över året när hon går. Känner verkligen ingen panik med såna saker, men det känns som att det är många som har det.


Nu är februari här och jag tycker vädret börjar bli underbart. Vilka härliga dagar vi haft. Nollgradigt, sol och mycket snö, kan det bli bättre. Vi har varit ute väldigt mycket och haft roligt!

 

Har framkallat fotografier på flickorna. Åhh det är alltid lika roligt! Insåg hur lik Wilma (när hon var liten alltså) Nova är.


 
Wilman

Lika som bär

Novan 

 

Vi har den sista tiden försökt hitta en 4:a för vi har inte tyckt att det har fungerat att ha datorn i samma rum som Nova. Men det är lättare sagt än gjort. Vi har därför inrett halva vårat stora förråd till data rum. *Det gick och det blev ganska fint* Så nu kan vi bo kvar ett tag till. Har också tänkt ta tag i att tapetsera om hallen nu. Valt tapet, men eftersom den är från -07 hade de inte fått in den ännu så får vänta någon vecka med beställningen.

 

Nu ska jag ta och vara med min underbara familj.