Min lilla syster börjar bli stor...

I fredags bar det av till Kalix. Kom dit på kvällen och vi hann inte med att göra så mycket. Tycker att man har så mycket saker med sig alltid när man ker bort med barnen. Utifall att... men man använder inte ens hälften av sakerna, men man skulle ju kunna göra det..

I lördags var det Kalix dagen. Vilket jag hade sett fram emot, men vi tyckte inte alls att det var något. Vart var allt folk? Brukade vara mycket större när jag var mindre.. Vi var där på förmiddagen. Tidningarna som tyckte att det var en underbar folkfest kan inte varit där samtidigt?!? Men kanske tar ett tag för festen att komma igång och efter ca 1,5 timme på staden *uttråkade* gav vi upp kalixdagen och åkte hem till mina föräldrar för att äta lite. På eftermiddagen umgick vi lite grann med mina föräldrar och min mormor.

I söndags hade min kära lillasyster konfrimation. Åhh.. så de flesta bilder i dag kommer vara på henne eftersom hon varit huvudpersonen i helgen. *love ya* På söndag kväll skulle jag träffa Sofie som jag inte sett på evigheter, men hennes farmor blev dålig.. *tänker på dig gumman*

Lite bilder...


Min syster



Julia och Malin
(Syrran och hennes bästis som nästan känns som en extra syster
de har funnits sida vid sida i 12 år)



Julia och hennes konfrimationsledare Elin
(Elin som även råkar vara en klasskambrat till mig...sammanträffande!!!)



Wilma klättrar



Nova tycker om att hoppa


Syskonen hoppar tillsammans i solen

Nu håller vi tummarna för bra väder i veckan.
Det är massvis med saker som vi ser fram emot att hitta på.

4 års kontroll


Idag gick jag och Wilma till bvc för en 4 års kontroll. Först fick hon väga sig. Hon vägde ca 19 kg med kläder så kring 18,5 kg blir det säkert utan kläder. Sedan var hon 108, 5 cm lång. I augusti förra året var hon 98 cm så hon har vuxit en hel del på längden.

Sedan fick hon göra hörseltest. Hon hörde allt utan den mörkaste tonen på höger öra. De sa att det var normalt att alla barn inte riktigt hör den, samtidigt vet vi att det är var höger öra som Wilma hade alla öroninflamationer i tidigare.

Efter det var det dags för syntestet. Hon var väldigt ivrig. Var en vanlig tavla med bokstäver som vi vuxna har.. eller kanske lite mindre antal bokstäver att välja mellan. Hon hade ett papper framför sig med alla bokstäverna på. När läkaren pekade på en bokstav på tavlan skulle Wilma peka på papret vilken bokstav det var. Men Wilma ville säga bokstäverna i stället. Hon kunde ju alla. Läkaren vart väldigt förvånad. Men ville att Wilma skulle peka också på lappen. Det gjorde hon. Efter ett tag började hon bara säga bokstäverna igen. Då sa läkaren: Peka på pappret också så jag ser. Då vände Wilma på pappret och höll upp det lite grann och pekade på bokstäverna samtidigt som hon sa dem. Alltså hon såg dem upp och ner. hihi.. såg så lätt ut. Hon såg den nedersta raden på tavlan, med andra ord hon har inte fått sin syn från mig... ;-)

Sedan skulle läkaren se om Wilma kunde rita en huvudfoting. Hon bad Wilma rita en människa. Det blev ingen huvudfoting utan en vacker tjej med färglatt långt hår med toffsar i en lång kläning, gräs och sol och pollen från träden kom med på teckningen. hihi.. hon är för söt. Sedan skrev hon ner alfabetet på teckningen också. Missade bara någon enstaka bokstav samtidigt som hon sjöng alfabetssången. Vilken förvånad min läkaren hade. Man fick verkligen vara en stolt mamma.

Sedan frågade de om hon:

- kan trä halsband. ( Ja, det kan hon, de massproduceras här hemma och på förskolan)
- kan balansera. ( Gills det att gå på staket när vi är att promenerar så ja.. hihi)
- om hon har kompisar ( En hel del...tycker att alla barn på Porsön vet vem hon är. Hur det nu gått till. När vi går förbi skolan brukar barnen ropa. HEJ Wilma och vinkar. Hon är väldigt social av sig)
- använder blöja på dagen eller natten... ( Var två när hon slutade med blöja på dagen och ca 3 när hon slutade med det på natten. Så Inte det senaste året, känns som evigheter sen vi slutade med blöjan ju)
- om hon kan räkna. Höll upp olika antal saker som Wilma räknade hur lätt som helst. Wilma kan räkna upp till 14, sedan börjar hon hoppa över siffror)
- om hon kan färgerna. Fick nämna de vanligaste färgerna medan läkaren visade saker.
- kan hon rita ett kors. Wilma ritar och förklarar att det är sjukhustecknet. Sånt tecken som läkaren har.
- kan hon sitta still och koncentrera sig. ( Ja, hon kan pyssla hur länge som helst känns det)
- om hon tycker om att lyssna på böcker. ( Skulle Wilma få bestämma skulle vi nog inte göra så mycket annat)
- om hon kan cykla. ( Jo, hon cyklar en hel del. Har stödhjul ännu, men det är nog främst för att mamma och pappa varit för lata för att lära henne cykla utan.
- om hon är allergisk mot något. ( Ja, förra sommaren blev hon biten av något och hela hon blev vinröd och svällde upp. Vi åkte till jouren och fick tavygyl (stavning?!?) som tog bort nässelutslagen. Vet inte vad som bet henne. Läkaren tyckte att vi skulle kolla upp det om det är getingar hon inte tål. Går tydligen att ta tester på sådant. Sedan skulle vi kanske få någon spruta utskriven eller någon tablett som man smälter ner i vatten i fall hon skulle bli biten är det ju farligt om hon sväller igen i luftv'ägarna.

En annan barnläkare ringde oss om detta i nu eftermiddags. Han skrev ut Beta Pred åt oss för att vi skulle ha det hemma när hon reagerat så tidigare. Men sa att man ska ha telefonkontakt med läkare innan man tar beslutet att ge henne detta mot en kraftig allergisk reaktion så som hon hade förra året. Känns skönt att få ha det hemma och förstår inte att vi inte tagit tag och skaffat det tidigare.. Men vi brukar ju alltid ha med oss tavygylen när vi är ute så helt oförberedda har vi ju inte varit. Han tyckte i alla fall att det inte behövdes göra tester för att säga vilken insekt hon inte tål utan tyckte att vi kunde ha medicinen till hands hur som helst för om testet visar positivt för getingar behöver det ju inte vara det enda hon inte tål.

Har säkert glömt den del frågor från idag, men stolt var man när man gick därifrån.

Kalas...

I dag har Wilma haft sitt 4 års kalas. Tack till alla om kom och förgyllde hennes dag.
Tack för trevligt sällskap och fina presenter. :-)

Några bilder från dagen...


Kalaset började med paketöppning i Camillas famn...


Sedan fortsatte det med lite lek (Wilma och Emanuel )


Wilmas kompis Nova


Sedan fikade vi lite. Nova njöt av sitt mjölkfria fika.


Wilmas kompis Sabrina


Sen blev det tårta och efter det mer lek...


Nova och Emanuel


Nova och Sabrina


I kväll somnade Wilma som en nöjd och belåten tjej...


I kväll firar vi 7 år tillsammans samt 6 års förlovning. GRATTIS ÄLSKLING! ;-)

I dag fyller Wilma 4 år!!!

Åhh kan inte förstå att min lilla söta Wilma redan blivit 4 år gammal! Det går så fort! Hon håller på att bli en stor tjej nu.
Hon är väldigt intresserad av bokstäver. Hon kan namnen på alla bokstäverna och tycker om att försöka skriva och försöka läsa. Det kan hon inte ännu, men tycker att hon kommit långt i sin utveckling med tanke på att hon bara är 4 år gammal. Hon sitter och tränar på att skriva bokstäver och ord hela dagarna för hon tycker att det är så roligt. Vi försöker uppmuntra henne de gånger hon kommer och vill ha hjälp och de gånger hon frågar kring bokstäverna samt hur saker och ting stavas. Vi har tillsammans gjort ett eget alfabet som hon fått  måla och klippa ut och sätta upp i sitt rum så att hon kan kika på hur bokstäverna ser ut om hon blir osäker.

Idag har hon fått ett my little ponny slott som hon velat ha ett tag nu. Det var uppskattat. Sedan fick hon även lite kläder av oss, några klänningar och linnen. Hon har redan börjat uppskatta de mjuka paketen. ;-) Farmor har varit förbi i dag med och av henne fick hon ett hopprep som hon tränat med ett bra tag i dag men inte riktigt fått kläm om hur det ska användas. Sedan fick hon även ett alfabetspussel som hon suttit och lagt. Var väldigt uppskattat, men det förstår ni nog med tanke på det jag skrivit ovan. Eftersom det var midsommar i dag har vi inte haft något större kalas utan det blir på söndag och lite nästa helg. Som vanligt firar vi i dagarna tre! ;-) Annars har vi firat Wilma, varit på tivoli som besökt staden, firat lite midsommar hemma med lite traditionell midsommarmat.

Några bilder från dagen.


Wilma öppnar paket på morgonen...


Nova beundrar presenten


Det var ett slott...



...ett efterlängtat sådant!


Tog 1 timme att bygga ihop... ;-)


Sen besökte vi tivolit och Wilma åkte karusell


Nova hade inget imot att ta hand om dagens vinster
(som om vi inte hade nog med mjukisdjur *ler* )


Wilma passade även på att fiska hem sig en påse med en apa i...

Orkar inte lägga upp fler bilder nu.. utan ska vara social med min älskling. Hoppas alla haft en underbar midsommar.

Kramar från oss...

Härligt väder och lite kladd

Nu var det ett par dagar sen jag uppdaterade igen.. men jag tycker att jag blivit bättre på de.

I lördags var det underbart väder och vi var ute större delen av dagen. På förmiddagen tog vi cykeln och begav oss mot ankdammen inne i stan. Där stannade vi ett tag och matade fåglarna.



Wilma matar fåglarna



Sedan fortsatte vi in till stan för att lämna igen lite böcker. Sen for vi till lekparken vid komvux och lekte lite med barnen. De tycker verkligen om att åka cykelkärran. Det var en bra investering. Jag tycker att tjejerna kommit närmare varandra de senaste veckorna. De leker mycket tillsammans. Det är inte lika mycket bråk utan de kommer överens. De är så söt tillsammans.

Sedan cyklade vi hem och tog fram poolen. Flickorna tog årets första dopp ute.



BADPREMIÄR

Medan flickorna badade fixade min sambo maten och så åt vi middag ute. Så underbart. Var först planerat att vi skulle grilla med en del kompisar, men det blev tyvärr inställt pga sjukdom. Men vi ska ta det någon annan gång. Ser fram emot det.


Nova sitter ute och myser

I söndags var vi ute med min sambos syster och hennes familj. Barnen lekte tillsammans och hade roligt. Vi gick förbi farmor. Var väldigt konstigt väder.. sol och regn lite då och då. Tog en cykeltur på kvällen.

I går var vi mest hemma och var rastlösa. Nu har vi börjat vänja oss med att hitta på saker hela dagarna och i går var det kallt och blåsigt + en massa mygg.. :-( På kvällen gick jag och Wilma i alla fall ut en sväng. Vi gick till våran gamla lekpark och umgicks lite i lekparken med gamla bekanta. *trevligt trevligt*
Vi åt palt till middag i går.. *mums* Det var gott. Det tyckte Nova med som annars inte brukar äta palt. Hon åt 2 stycken!
Grisigare flicka får man leta efter, förstår inte att hon får i sig allt!



I dag har vi återigen börjat morgonen med en cykeltur, denna gång blev det bara runt sjön med ett litet stopp vid lulsundet för lite fiske för Wilma. Blev en abborre denna gång. Sedan har vi varit ute och lekt här hemma och bara haft roligt tillsammans som familj.

Vi njuter av sommaren...

I tisdags var det avslutning på förskolan. Tyvärr vart det väldigt dåligt väder, var kallt och blåsigt. Wilma tyckte det i alla fall var väldigt trevligt att se sina kompisar igen. Hon lekte för fullt i 2 timmar. Hann knappt äta något.

I onsdags fick jag rättat mina sista tre skriftlga inlämningsuppgifter blev VG på samtliga. Vilken härlig känsla, detta innebär att de blev VG på kursen som gått i vår. *stolt*

Senare på efter det gick jag till Helena och vi satt delade på en vinflaska och satt och pratade hela kvällen. Från blev nog nästan 8 timmar, det var supertrevligt. Tack för en underbar kväll gumman. Synd att du ska flytta.. men tur att det inte är så långt. *kram*

I torsdags hade jag sovmorgon. Var underbart och sedan städade vi upp lägenheten lite snabbt för att sedan bege oss mot cirkusen som var i stan. Tyvärrr hade de inte ute djuren i år och man fick inte gå in och kika på dem. Kändes trist. Vi brukar ju alltid göra de och Wilma brukar älska det. Efter lunch kom Wilmas kompis Miriam, Novas kompis Jakob samt deras mamma på besök. Var jätte roligt!

På kvällen scrappade jag lite.. är snart färdig med Novas första år. En layout kvar! Tänkte försöka göra den i kväll. ;-)




I dag har jag och Nova varit på bvc på förmiddagen. Måste säga att de var riktigt hemskt. Hon SKREK och SKREK hon är helt livrädd för allt vad vårdcentraler och sjukhus. Vi skulle bara väga och mäta henne i dag det var inte det lättaste. Men till slut fick vi vikten 11 650g och 90,5 cm lång. Så hon växer. Blir så glad varje gång vi väger henne och ser att hon ökar i vikt. Nu mår hon ju bra och aptiten är det inte något fel på.

Efter det gick vi till fotbollsplanen här i närheten. Det är väldigt roligt att vara där för man slipper passa Nova. Hela fotbollsplanen är inhägnad så det är bara att låta henne springa vart hon vill och utforska området. Wilma tränade på för fullt, men blev snabbt trött i benen. Är ju jobbigt att springa hela tiden. ;-)








Sedan har vi även varit på en cykeltur runt sjön. Flickorna älskar att sitta i cykelkärran och skrattar för fullt när det kommer något gupp. Nu ska flickorna få ta och bada lite innan barnprogrammet börjar.

Utvecklingssamtal

I kväll har vi varit på utvecklingssamtal på flickornas förskola. Vi fick höra väldigt fina saker om båda tjejerna.
Man blir så stolt som förälder såna gånger. Vi fick i vanlig ordning ta del av dokumtenationer som gjorts samt en hel del fina bilder. Känns jätte roligt att man får med sig allt det där när flickorna börjar på skolan.

Vi fick en hem en underbar teckning som Wilma gjort.. Måste stolt som jag är visa upp den åt er..



Trist att min sol har försvunnit.. tycker inte om regniga dagar.. vill bara ha sol sol sol.. ;-) Annars har jag fördrivit mina kvällar med att scrappa lite.. Tar ju en hel kväll att göra EN layout, men det är såå roligt!

Nu ska jag ta och njuta av alla dessa kvällar i sommar som inte har några måsten.

Sommarlov

Nu är jag färdig alla uppgifter är gjorda och inlämnade. Jag vart färdig i tisdags men min blogg har bytt server så jag har inte kunnat uppdatera pga det. Känns så skönt att ha somamrlov. Vädret har varit helt fantastiskt hela veckan. Vi har varit ute väldigt mycket. Fixat lite på våran uteplats, planterat blommor, gungar, åkt rutschkana, lekt i sanden och mycket mycket mera.


Här sitter flickorna ute på våran gård och målar lite.

I går cyklade vi till Hägnan (ja ni läser rätt) med ett par vänner. Det var en rejäl cykeltur var lite orolig innan i fall jag skulle orka, har ju inte den bästa kondisen. Men det gick både dit och hem igen. På Hägnan hade de nationaldagsfirande. Vi hade med oss mat och hade en liten picknick i gräset medan vi såg på olika upprtädaden. Blev inte så mycket bilder tagna för vi hade fullt upp med att passa Nova som tycker om att springa omkring och utforska saker och ting. Lyckades med att bränna mig i ansiktet i går, känner mig som en kräfta.. ajaj.. fast jag var noga med att smörja in mig.







Wilma tyckte om att gå upp på scenen mellan uppträdanden och dansa lite.


I dag har Wilma och L varit och fiskat. Jag passade på att ta en promenad runt sjön med Nova i vagnen för att sedan halvägs gå och kika på när de fiskade lite grann. I kväll ska vi vara barnvakt, men nu ska jag ta och plocka upp lite här hemma.


Fiskar


Napp


Fångst

Nu när jag sitter och skriver detta sitter Wilma brevid mig. Hon har precis ritat en bild på när hon och L var och fiskade i dag. Fiskar finns med och allt. Men det som imponerade mig mest så att jag nästan ramlade av stolen var att hon skrev FISK på papret utan att skriva av något.. Gick genast och visade det åt L och han sa att hon frågade i morse hur det stavades och nu 6 timmar senare så minns hon fortfarande hur man stavar det.. *imponerad*

Hoppas alla har en underbar sommar.

Kramar från oss...