Nytt köksbord!!!

I år beslutade vi oss för att inte köpa så mycket åt varandra i julklapp och i stället satsa på ett nytt köksbord. Behöver jag säga att jag är sååååå nöjd! *ler stort*

image404

image405


image406

Lägger oxå  in en bild på den nya lampan i sovrummet

image407

Sorg och glädje...

I torsdags åkte vi till Kalix, där var min bror och hans tjej, min lillasyster, min mormor och mina föräldrar. Mamma mådde bättre. Kändes väldigt skönt att hon kunde vara hemma med oss... Den dagen åt vi julbord! 4 dagar innan jul. Var jätte gott och trevligt sällskap. Wilma bjöd på underhållning som pippi.

image395
Våran pippi

Sedan på fredag var det dags för morfars begravning. Hela dagen kändes väldigt jobbig. Helena ställde upp och passade Wilma under själva begravningen. Vilket vi är otroligt tacksamma över, Wilma tyckte det var väldigt roligt att vara med henne och pratade om det i flera timmar.. *tack så mycket gumman* Efter jordfästningen skulle vi åka och hämta Wilma från Helena så att hon skulle kunna vara med på minnestunden, men när vi ska starta bilen vill den inte starta. Med våran tur så har alla i begravningsföljet hunnit åka iväg och alla har mobilerna avslagna. Inga startkablar hade vi i bilen, men en vänlig själ gav oss skjus till Gästis där minnestunden var. Gick in och hämtade nycklarna till pappas bil och åkte sedan och hämtade Wilma och sedan tillbaka. Mycket tjorv, bilen startade sedan efter minnesstunden med lite extra ström. Nova skötte sig ganska bra under begravningen sjöng med i salmerna men var lite smått rastlös. Många tårar fälldes den dagen. Det var årets mörkaste dag, nu går vi mot ljusare tider.

På lördagen åkte Kalle och Katja hem till Kalmar. Är alltid lika jobbigt att säga hej då åt dem för man vet aldrig hur länge det dröjer till nästa besök. Bara att det går för länge mellan dem. Efter att de åkt hem beslöt vi oss för att åka en sväng till IKEA. Där handlade vi lite av varje men inte riktigt det vi var ute efter. Fortsatte sedan i några andra affärer innan vi begav oss hemåt.

Söndagen åkte jag, min sambo, Julia och flickorna upp på stan och handlade de sista julklapparna. Har inte haft någon som helst framförhållning med inhandlandet i år men det gick bra ändå.

JULAFTON. Vi hade en trevlig jul fastän allt tråkigt som hänt på sista tiden. Visst kände man att morfar saknades. Var ett tomrum efter honom, men barnen spred glädje med sitt höga ljud och busiga påhitt. Wilma och Julia såg på Kalle Ankas Jul medan min sambo stod för matlagningen. Pappa slog in de sista julklapparna, jag sprang efter Nova som var överallt och mormor och mamma tog det lugnt. Sedan åt vi gott och sedan kom tomten på besök.

LITE BILDER FRÅN JULEN


image396
Nova är glad...

image397
...och äter mycket mat.

image398
Min älskade syster

image399
Tomten kom...

image400
...så här glad blev Nova då.

image401
Hon ville hjälpa till att dela ut paketen

image402
Wilma öppnar ett av många paket

På måndag åkte vi hem igen. Kändes faktiskt väldigt skönt att komma hem. Är inte lika mycket passande med barnen här hemma. Man kan sätta sig ner och andas ut lite. Vi hann däremot knappt in genom dörren med all packning innan min sambos pappa kommer och hälsar på. Lägenheten var helt upp och ner. Leksaker överallt och halvt om halvt uppackade väskor. Ojoj.. tycker inte om att folk kommer och hälsar på när det är stökigt... Resten av dagen har vi mest packat upp, fixat till hemma och tagit det lugnt.


image403

Tack för alla fina julklappar...


Life is a rollercoster...

image392

Hinner knappt börja le igen innan man blir återigen blir ledsen. Först morfar och nu mår mamma dåligt...
Nu får det vara nog! Orkar inte mer nu... jag vill att mamma ska bli bra nu och att vi ska få en lika mysig jul som alltid. Hoppas verkligen att nästa år blir bättre än detta...

image393

...................................
Lite om veckan som gått

I lördags var vi först hos en kompis och som bjöd på lunch. Vi var 4 familjer där, var riktigt trevligt och vi fick öva lite på engelskan för en av familjerna pratade inte svenska. Sedan var vi ute och lekte lite tillsammans med barnen. Sedan for jag till Julia i min klass. John och Morgan var också där. Vi skulle ha en liten avslutning på våran grupps tid tillsammans. Therese kom inte... *snyft* Vi såg lite på tv, åt lite kladdkaka, sedan spelade vi Geni 3 gånger i olika par. John var hela tiden i det vinnande laget, tur eller skicklighet? Hmmm.. mycket av båda! Sedan drack vi lite glögg och åt lite julfika. En jätte mysig och rolig kväll..

I söndags passade vi mest på att städa upp lite här hemma.

Julia kom hit i måndags och vi satt och pratade och målade bilder till vårat projektarbete. Vi surrade en hel del och helt plötsligt hade det gått 5 timmar. oj.. vad tiden går fort när man har roligt. Just när hon var påväg hem ringde pappa och berättade att mamma mådde dåligt.. :-( Kvällen blev inge rolig. Min syster kom hit och vi försökte tänka på annat och såg filmen Super Bad. Var lite si så där.. inte min film smak riktigt. Sedan sov hon över här.

image394


I tisdags kom min bror och hans tjej med flyget. De, Julia och pappa var hos oss ett tag och pratade en hel del om allt som hänt. Sedan åkte de upp på stan och jag gick till skolan för att göra färdigt en uppgift som skulle var inlämnad i går. Kändes skönt att byta miljö och komma iväg och prata med andra. Tänka på annat! Hade nog inte fått så mycket gjort om jag suttit hemma. Sedan åt vi middag hemma hos oss, nattade barnen och umgicks lite innan de begav sig till Kalix.

I dag har jag lämnat barnen på dagis och fixat till månadens budget och räkningar. Ska försöka vara lite kreativ med projektarbetet nu...

Fick tillbaka första tentan...

...den var inte helt perfekt men näst intill. *ler stort* Jag fick "endast" 27 av 28 rätt... *skryter* Lämnade in en rapport nyss och sedan har vi precis påbörjat en ny kurs med ett "större" projektarbete som huvuddel. Känns skoj det med! Ni får påminna mig hur rolig jag tycker att skolan är om jag ändrar min åsikt i framtiden...

image390
Första gången tillsammans ensamma i badkaret

Flickorna har haft kul tillsammans denna vecka. Nova har för första gången vågat bada själv med storasyster. Ett stort steg för henne.Det har annars hänt en del under veckan som gått. I onsdags var Linda och Elis förbi en sväng. Det var jätte kul att få träffa er igen, blir allt för sällan nu för tiden. Synd att tjejerna inte var hemma. Sen i lördags var jag på hårdrockskonsär på kulturens hus också det var väldigt roligt. Det har alltså varit väldigt roligt den sista veckan fast emellanåt väldigt trist. Som ni alla läst i mitt förra inlägg gick min älskade morfar bort förra helgen. Känns jobbigt att tänka på så försöker låta bli. Tänker på min mormor som nu saknar en del av sig själv...(de var ett par i nästan 60 år) och på min mamma som förlorat sin pappa. Vill inte ens tänka på hur de känner just nu. Ni ska veta att jag älskar er alla... Tack för alla era fina kommentarer på förra inlägget... *kram*

Har under veckan som gått försökt att ta ett julkort på flickorna och ärligt talat var det VÄLDIGT svårt. Här ser ni resultatet av en bild när flickorna var lite less på mammas fotande och mamma var lite less på flickornas poserande. Behöver väl inte ens säga att denna bild INTE är julfotot, det får ni ju såklart inte se än. *hemlig*

image389
Smile - Syns det att de är syskon?

Sista veckan har hon gjort stora framsteg. På förskolan slutade hon för ca en vecka sen att grina vid lämning. Kändes som att en sten lättade från hjärtat. Har verkligen varit jobbigt att lämna henne när man hör henne skrika inifrån fast man kommit ca 100 meter från förskolan. Det tar i mammas hjärta. Men nu vinkar hon och är sååå nöjd när mamma går till skolan och hon har till och med klarat av att bli lämnad till en vikarie. Ni kan förstå min förvåning när hon INTE skrek.

image391
Nova myser

I morgon ska vi till dietisten med Nova och få lite tips och råd om hennes kost och så. Hon känns som en helt annan tjej nu än tidigare. Hon är mycket mer glad och vågar mycket mera... känns skönt att hon mår bättre...

Tårarna rinner...

Farväl... min älskade morfar


En smärta och sorg inom mig jag nu bär

Nu är du borta du som nyss var här

En bit av mig har nu gått bort

när jag idag besked om din död fått

 

Det känns tungt att du inte längre är i livet

De man älskar kan man aldrig ta för givet

Att du finns där ute någonstans det tror jag

och att du kommer vaka över oss var dag

 

Men tårarna de fortsätter att rinna

Samtidigt vet jag att över döden kan ingen vinna

Saknaden i mitt hjärta och själ är stor

Du betydde mycket mer för mig än du tror

 

Nu har du lämnat denna värld

och påbörjat din färd

Till en annan och bättre plats du nu gått

och du får nu slippa den hemska sjukdom som du fått

 

I våra hjärtan kommer du alltid finnas

Och i våra tankar kommer vi alltid dig minnas

 

Morfar, jag älskar dig för alltid

Hoppas du i himlen nu funnit frid...