När jag var liten...

När jag var liten...


"När jag var liten kunde jag trolla.
Jag kunde göra underverk, läka sår och gå på vattnet,
färdas obegränsat i tid och rum,
jag hade makt att förvandla världen eller skapa en ny.

När jag var liten kunde jag trolla.

Det var innan de lärde mig att jag inte kunde."


Jonas Gardell

 


Snart snart snart är skolan slut...

Har en uppgift kvar att göra som jag satsar på att ska vara klar innan helgen, men har på mig till den 6 juni att bli klar med den. På måndag har jag min sista lektion och en muntlig redovisning. Men sen är det sommarlov! Ska vara hemma med flickorna hela sommaren med start på tisdag.. Så från och med nästa vecka har jag all tid i världen att träffa alla och umgås. Bara att höra av er om ni vill hitta på något tillsammans eller bara ses någon dag.

Nova har nog börjat komma in i en liten trotsperiod nu, hon säger NÄÄ ÄÄHH åt allt ..hiihi.. Hon har lärt sig att gunga på en däckgunga i veckan. Hon klättrar en hel del nu och ÄLSKAR att åka rutschkana och att se på traktorer. Hon har även börjat ha en fläta i håret på dagarna för jag flätar ju Wilmas hår varje morgon och hon vill också. Såå underbara tjejer jag har.

image478

Här är en bild av mina sötnosar innan vi gick till förskolan


image477

I dag köpte vi en cykelvagn är så nöjd, nu blir det många långa härliga cykelturer i sommar. Ser fram emot det.

Vårruset...

...gick av stapeln på flickornas förskola i går. Hade som tur var ingen lektion då och kunde närvara.
Vädret var varmt och strålande solsken. Här kommer några bilder på tjejerna! Tog många fler, men pga att man inte får lägga upp bilder på barn utan föräldras tillstånd blir det bara dessa.


image471
Nova springer för fullt

image475
Stortjejerna har drickpaus

image472
Wilma är i mål

image473
Novas målgång


OBS: Tack för svaren på förra inlägget! Nu vet vi vad det är.. *glad*

Vad är detta?

Det har börjat växa något ute på våran gård, både jag och min sambo är väldigt nyfikna på vad detta är??
Som ni nog alla vet har vi bara bott här i 6 månader så det som fanns förra sommaren har vi ingen aning om.
Så hjälp oss på traven.. vad är detta?

image468




Hemma med sjuk Nova...

Har en liten sjuk tjej här hemma. Hon har öroninflamation och är väldigt förkyld. Får både pencillin, Mollipect och Bricanyl så förhoppningsvis blir hon bättre snart. Har haft väldigt svårt att sova de senaste nätterna. Jag tycker så synd om henne. I går fick hon vara med på ett grupparbete med mig. Till min stora förvåning insåg jag att det gick väldigt bra att ha med henne.

Gårdagen var däremot en väldigt stressig dag som jag inte vill göra om. Just innan vi skulle gå genom dörren ramlar Nova på golvet i hallen och tar i mot sig med läppen, vilket resulterar i en sprucken läpp. Blodet bara rann och rann. Till sist när vi fick stop på det hela gick vi och lämnade Wilma hos farmor, sedan var vi en sväng och visade läppen på vårdcentralen eftersom det blev ett ganska djupt jack. Sa att det nog läkt på en vecka.

image466


Efter det gick vi till skolan och hade lite grupparbete. Sedan hämtade vi Wilma från farmor och gick hem. Ringde tandläkaren och fick en tid på en gång. Gick dit visade upp Nova. De blev glada när läppen såg ut som den gjorde. Sa att då brukar de inte vara några skador på tänderna utan att läppen då fungerat som en krockkudde. Lite rädd var man dock när de hände för förra veckan ramlade ett barn på förskolan ute och detta barn hade inte lika tur med tänderna, utan fick 2 lösa tänder och en krona. Men vi hade tur i oturen med andra ord. När vi varit hos tandläkaren var de bara att ringa våa försäkringsbolag och meddela detta. Vilket innebar att hon har fri tavdvård upp till hon är 25 för det fel som kan uppstå efter detta fall. Känns skönt att höra.

På grund av att Nova varit sjuk har jag kommit efter i mitt skolarbete en hel del. Hade planer på att jobba med en didaktisk handlingsplan på dagarna denna vecka, men verkar inte bli fallet. Känner mig lite stressad just nu för jag har en hel del att göra med den innan den är klar. Ska lämnas in på torsdag... oj två dagar kvar med andra ord..

Apropå yrkesprofession

Regeringen har just kommit på ett genialiskt sätt att spara pengar i förskolan och grundskola.

 

Om en lärare blir sjuk skall ingen vikarie tillsättas på första dagen utan annan personal skall titta till gruppen/klassen.

 

Förslaget är så bra att det borde genomföras även i lokaltrafiken.

 

När en busschaufför är sjuk kan en kollega hoppa in och köra två bussar. Han kan ju springa mellan bussarna och köra fram dem ett stycke i taget.

 

Att passagerarna under tiden tycker det går väldigt långsamt framåt gör väl inte så mycket. De är ju bara passagerare. Och nästa dag kommer nog någon annan och kör bussen, och han kan ju vara riktigt duktig, trots avsaknad av busskörkort.

 

En annan utväg är ju att passagerarna själva hjälps åt att köra bussen. Alla människor vet ju hur man kör buss, för alla har ju åkt buss.

 

Skulle det trots allt uppstå problem i bussen kan man ju alltid spela kort eller annan lämplig sysselsättning? Så glömmer man kanske varför man sitter i bussen.

 

Det som duger åt barnen måtte väl duga åt lokaltrafiken??


 

Källa: Okänd


Valborg, Kalix och priatshow...

Nu var det ett tag sen det vart uppdaterat här... Det har hunnit vara valborg spm vi spenderade hemma. Vi grillade och åt gott. Sedan gick vi ner till majbrasan och träffade lite folk och såg elden brinna.

image456
Grillat till middag


image455
Nova leker med nya traktorn...
den bästa leksaken i hela världen eller? I alla fall om man frågar henne...



image457
Wilma fick sig en STOR klubba som inte åts upp den dagen.

image458
Wilma och hennes kompis Nova ser på majbrasan tillsammans...

Den 1 maj åkte vi till Kalix för att hälsa på min syster och mina föräldrar som precis kommit hem från Tunisien. Såg på deras fina bilder och fick höra en massa saker som fick en att längta till södra breddgrader. När vi var där ritade Wilma snabbt denna bild. Oj vad hon utvecklats... är ju ingen huvudfoting nå mera.

image459
Wilmas teckning föreställer: Wilma som leker ute i solen.

Vi kom hem i lördags och tvättade lite och plockade de vanliga. Sedan var jag och Wilma på Sjörövarsång i går. Var riktigt roligt att hitta på något med henne själv. Hon var jätte duktig. Hon hade inte riktigt åldern inne (var från 4 år) men det var något hon hade kunnat göra för 1 år sedan. Hur som helst. Hon tyckte de var så roligt, men att de gärna fått vara lite längre. Efteråt skulle hon fram och prata med piraterna och visa sina döskalle leggings.

image465
WIlma innan föreställningen började. I Kulturens hus och hemma hos oss...

image460
Min tjej under showens gång

image461
Piraterna bjöd på underhållningen...

image462
...med musik, sång och dans...

image463
Wilma med en av piraterna

image464
Wilma och sjörövarkaptenen...

Vi har haft en underbar helg med sommarvärme. Vissa dagar har det visat 20 grader i skuggan.. Helt underbart!
Har inte pluggat något alls i helgen, så nu är det dags att komma tillbaka till verkligheten och ta tag i skolarbetet igen. Hoppas alla haft en bra helg...