Tungor, kakor och annat smått och gott...

tungan
Novas nya hobby!
(26/11-06)
Vecka 15

I veckan som gått har Nova lärt sig att räcka ut tungan. Hon tycker det är så roligt, och större delen av tiden hon är vaken är tungan ute, när hon inte skriker då förstås. Hon är så söt! Storasyster vill förstås inte vara sämre! Titta hon kan ju det med... *blink*

 

    

I torsdags lyckades Nova vända sig från rygg till mage. *stolt* Passade även på att fota vår tv-bänk och hörnskrivbord som bara står och tar upp onödig plats här hemma. Vi har tänkt försöka bli av med dem för en billig penning. *Någon som känner sig sugen*

Natten till fredagen var ingen höjdare, det blev inte mycket sömn. Så istället för att ta att oss upp på sången inne i stan var vi hemma och jag försökte hålla mig vaken tillsammans med barnen. Var så skönt när Lars kom hem då gick jag och Nova och sov i 2 långa timmar innan middagen. Var välbehövligt kan jag meddela.

 


På lördag åkte vi och handlade hem lite mat och sedan åkte vi förbi Barnens Hus och tänkte kika på någon liten leksak åt Nova. Det hela slutade med att vi köpte en ny bilbarnstol åt henne. *Inte planerat men de var på kampanjpris så vi kunde inte låta bli* Det blev en Akta Graco Duoflex XTP, så fin den är! Kändes skönt att man hade med sig Wilma, hon fick pröva den och hon satt som en kung. Hade velat köpa två stycken, en åt henne också. Men det är ju inte det billigaste att köpa nya bilstolar, så hennes får duga ett tag till. 
 

bilbarnstolen
Sen så bakade vi lite pepparkakor under söndagen, det var riktigt roligt! Det blev inte världens finaste pepparkakor, men de blev Wilmas allra egna! Trodde inte hon skulle vara så duktig som hon var. Den tjejen kommer nog aldrig sluta förvåna mig! *stolt mamma* Tog lite bilder under baket...

           
           


 

I måndags var jag och Nova uppe på stan och köpte lite Alvedon och lite kläder. Flickorna var i kuriren denna vecka med. *ler stort* De var väl så söta så de fick vara med två gånger *hihi* Ja, nu har nog ingen missat dem i alla fall.
 


Nu i tisdags var de då dags för 3 mån vaccination *lite sent*. Hon är ju 3,5 mån nu, men det gick bra! Nova skrek som bara den när hon fick sprutan, men sen när hon fick äta lite blev allt bra igen. Hon sov väldigt mycket under hela dagen. *jobbigt med vaccination* Nova vägde 6995g och var 65cm lång så nu ökar hon inte lika fort nå mer. Men hon ökar! Berättade för BM om att Nova är så missnöjd hela tiden. Hon sa att det är lite svårt att säga exakt vad de kunde vara, men hon tippade på att hon har ont i munnen av tänderna! *Ojojoj, redan* Fick rådet att ge henne en Alvedon till kvällen och vet ni vad. Det hjälpte! Åhh, hon har varit som en annan bebis sen dess. Hon har sovit bra, kunnat ligga och leka själv och framför allt inte skrikit hela dagen. På tisdag eftermiddag var vi på utvecklingssamtal på Wilmas dagis. Var roligt att se lite nya bilder i hennes pärm och höra lite om hennes utveckling. Blev lite smått förvånad när hennes fröken berättade att Wilma brukar skala sin potatis själv på dagis, dock med händerna men ändå. Kan hon sånt? Annars var de mycket roligt att höra att hon är ofta den som står i centrum på dagis, en rolig tjej som har bra fantasi och mycket energi. Det är vår lilla (stoora) tjej det! *ler*


Idag (onsdag) har jag haft en bra dag tillsammans med barnen. Nova har varit nöjd och sovit bra så jag har kunnat ge Wilma mycket tid. Var förbi bvc idag också och lämna urinprov på Wilma eftersom hon gnällt över magont lite till och från nu en tid. *bättre att kolla en gång för mycket än en för lite* Sen har farmor varit och hälsat på flickorna en sväng i dag med.


Har alla börjat julpynta redan? Känns som att det är så ser julgardinerna i var och varannat fönster och julstjärnor som lyser. Jag brukar var bland de första som pyntar för jag verkligen älskar sånt, julskivorna brukar spela redan i början av november. Men jag har ingen julstämning! Var är snön? Herregud, det är ju så grått och trist ute och vi har ju plusgrader! *gnäller lite* Men men har ju i alla fall bakat lite...

 

Nu är Nova 3 månader...(och några dagar)

gungar
Nova njuter av sin gunga på sin 3 månaders dag

 

Vecka 14

I veckan har Nova har blivit 3 månader gammal…ojojoj! Här går det allt undan i svängarna.

Under veckan som gått har vi hunnit med en hel del saker.

Torsdagen var ute lite på förmiddagen och sen hälsade vi på hos grannarna. Resten av dagen var vi hemma och lekte.

Fredag kom regnet. Vi hade tänkt åka upp på sången inne i stan då, men på grund av vädret idés inte mamma riktigt. *ler* Men vi begav oss ändå till mötesplatsen på förmiddagen för att fördriva dagen.


På helgen tog det lugnt, beställde lite julklappar och var och såg min syster spela basket. Var roligt! Är inte så ofta som man får tillfälle att göra det!



Min älskade syster (lite suddig bild) och en intresserad Nova som ser på!
Hennes första basketmatch!

Måndagen bestod av planering av dop, det blir dop den 13 januari! Har varit bokat i ca 1 vecka nu men glömde berätta de sist. Har suttit och funderat lite på vilka man ska bjuda samt vad man ska bjuda på. Inte det lättaste! Sen på eftermiddagen var vi och handlade lite på Ica Maxi. Våra tjejerna var med i kuriren då också! *Tack Heidi för adressen*


På tisdag var jag och Nova upp på babysången uppe på stan, träffade några från FL där de var riktigt roligt! Sedan begav vi oss hem och åt lite lunch och sen var det bara att hämta Wilma från dagis. Efter det gick vi till mötesplatsen. Det var med andra ord full rulle hela dagen.


Våran lilla goa tjej är 3 mån gammal! (17/11-06)


I går på onsdag hade jag planerat en lugn förmiddag hemma och sen skulle jag passa på att städa lite. Men så blev inte fallet. Vi gick ut för att handla lite snabbt och vi hamnade hos grannen i några timmar. *ler* Sedan fick vi för oss att åka ut till storheden och kika på ett nytt skrivbord. Eftersom det blev lite trångt i sovrummet med ett hörnskrivbord. Hittade ett med det samma. På eftermiddagen var vi till Wilmas kompis Nova som fyllde 3 år. Och för er som nu säkert undrar så kände inte dem när vi bestämde våran Novas namn, utan det är en ny och trevlig bekantskap. Inte för att det hade spelat någon större roll tror jag, min sambo var ganska såld på det namnet redan i början av graviditeten. Så fint namn ju! Sedan när vi kom hem från kalaset byggde vi ihop skrivbordet och städade lite.  

Orkade inte med att uppdatera bloggen i går så får bli i dag istället. Nova har senaste veckan blivit VÄLDIGT missnöjd! Känns inte så roligt hon skriker sig till sömns varje gång hon ska sova. *djup suck* Hon låter lite som att hon svalt en gammal gnisslig dörr och en högtalare eller nå. Det riktigt skär sig när hon skriker. Undrar varför? Har hon vuxit för snabbt så det kanske inte riktigt räcker med bara bröstmjölk nå mer? Eller äter hon för mycket så hon växer för fort * många frågor och inga svar*

Idag torsdag har jag haft en liten massageträff hemma hos oss för de i Novas föräldragrupp. Var så roligt att ni kunde komma. Var länge sen man såg många av dem och barnen växer ju så det knakar.


föraldragruppen

Från vänster: Nova, Pontus, Theodor, Isaac och Edith
La dem i kronologisk ordning, Nova yngst och Edith äldst. Man kan inte tro att Nova är yngst! *ler stort*


~¤~¤~¤~ Blev inga bilder på Wilma denna gång, hon har inte velat bli fotad denna vecka ~¤~¤~¤~

Myspys och en massa lek...

now
Tjejerna (15/11-06)
 

Trettonde veckan

Nu har ännu en vecka gått! Har insett att snart så är det jul. Åh det ska bli så roligt att börja pynta och greja för fullt. Men det är ju en hel del som man ska fixa innan dess. T.ex. inhandla alla julklappar. Har knappt börjat med julhandeln, men det löser nog sig innan tomten kommer. *ler*


Så vad har vi hittat på denna vecka då? I torsdags var vi hemma. Vi myste och tog det lugnt tillsammans.


                             


 Fredagen hade vi först tänkt ta oss upp på sången inne i stan, men det blev ett besök till bvc i stället. Nova var så röd i sin lilla rumpa. Fick lite av salvor som vi skulle smörja med tills det röda var borta. Passade på att ta och väga och mäta gumman som växer så det knakar. Hon vägde 6575g och bar 64,5 lång! Här går det undan vill jag säga! Blivande basketspelare kanske?? Ligger nästan 3 kurvor över ”normalkurvan” på längden och nästan 1 kurva över på vikten. Resten av dagen var vi hemma och grejade med olika saker och på eftermiddagen var vi hos grannen och hälsade på. Roligt att våra barn trivs så bra tillsammans! 


Lördag morgon inledde vi med att röja lite i vårat förråd, sen var vi och handlade mat och salvor åt Nova på apoteket. Sedan var jag ute med barnen, grannarna och en annan familj. Gick sen in och så fick barnen leka av sig tillsammans innan det var dags för middag. Min sambo passade då på att byta sovrum. Så nu har Wilma det stora sovrummet och vi det lite mindre rummet.

På söndag fortsatte vi städa efter lördagens flytt och så firade vi farsdag förstås! Natten mellan lördag och söndag mådde Wilma inte alls bra hon spydde hela natten och ont i magen så resten av dagen var vi hemma och tog det lugnt. Blev aldrig nå mer av det, undrar om det var en snabb magsjuka eller om hon ätit nå dåligt? 

 

mp
Wilma målar på mötesplatsen
 

I måndags fick Wilma gå tillbaka till dagis igen. Gissa om hon var överlycklig? På vägen hem från dagis gick jag förbi Lulebo och hämtade 2 hyllkorgar (eller vad de nu heter) till garderoben. Sen rev jag ut allt skräp vi hade i garderoben i hallen som innan detta inte haft en enda hylla. Nu har vi i alla fall 2! Ska hämta några till om ett tag de var tvungen att beställa in flera. Sedan flyttade jag över Wilmas kläder till våran gamla garderob. Det var populärt när hon kom hem. En alldeles egen garderob! Sen försökte jag städa upp lite innan jag gick för att hämta gumman från dagis. Var sedan ute och lekte och träffade först Wilmas kusiner och sedan Annelie och Isaac. Var riktigt trevligt!


På tisdagen passade jag på att fålla några gardiner och sedan for jag till mötesplatsen med flickorna. Där träffade vi några från Novas föräldragrupp + några nya ansikten.


Idag (onsdag) var det först tänkt att vi skulle fara på tupperwareparty hos Emma, Sanna och Vanessa. Men det blev tyvärr inställt. Nästa gång kanske! Hoppas vi ses snart. Annars så har vi busat hela dagen och myst tillsammans. Vi har varit ute väldigt mycket under veckan som gått och måste bara säga att vi har OTROLIGT mycket snö. Har en liten tjej som fullkomligt älskar det!

                   
Wilma och en hel del snö!

Nu är vi rastlösa...

storaflickan
Wilma 2 år och 4 mån
Tolfte veckan

Denna vecka har Wilma varit hemma från dagis, för att Nova inte skulle åka på vattkoppor redan. Läkaren jag pratade med tyckte att Nova fortfarande var lite liten för vattkoppor och rekomenderade att vi skulle ha hemma Nova tills de var över på dagis. Wilma har varit OTROLIGT rastlös, men jag förstår henne. Hon är van vid att leka och busa hela dagarna och absolut inte vara hemma med lillasyster och mamma hela dagarna. Har blivit mycket av de tyvärr. Detta för om Wilma skulle fått vattkoppor (vilket nu inte var fallet) så smittar det några dagar innan första pricken. Ville ju inte gå runt och smitta andra. Skönt att vi slapp det nu i alla fall. Ska ringa dagis på fredag och se hur läget är där, förhoppningsvis kan hon gå på dagis på måndag igen. Sedan har ju Nova varit och är fortfarande väldigt förkyld. Hoppas de ger sig snart! Hon har åkt på något virus, var till läkaren med henne i början av veckan. För hon hade feber, rosslade lite, hostade och snorade på för fullt. *man blir ju orolig* Inte ens 3 mån och redan sin andra förkyldning. Läkaren konstaterade att de var ett virus och sa att värme, vila och vätska var de som gällde för lilltjejen. Var ju även till läkaren med Wilma för hennes hosta och körtlarna på halsen. Var ingen fara med hennes lungor och så, allt lät bra. Knölarna på halsen som hon har fullt av är helt normalt. Man får tydligen så vid sin första förkylning och sen stannar de kvar. Vi vuxna har också så men vi har ju lite underhudsfett så då känner man inte dem. Känns skönt att fått båda tjejerna kollade nu i alla fall.  

Elektrikern dök upp till slut så nu är köket äntligen färdigt, men det tog ett tag! *glad*


 

I veckan har det som sagt inte hänt speciellt mycket. Vi har varit på svärmors 60 års kalas i söndags. Var trevligt att träffa släkten på min sambos sida. Blir ju inte så ofta man ses allihopa. Sedan har vi varit lite med grannens barn. Annars har veckan bestått av städning och inne lekar. Måste erkänna att jag är hilma rastlös, vill ut och träffa folk NU! Åker nog upp på sången på fredag om Nova mår lite bättre. *hoppas*

 
Har fotat lite bilder på mina prinsessor under veckan! Varsågod och njut…

                    
Våran underbara lilla Nova...
 
            
Våra fina flickor...

    
Sötnosen Wilma, fick äntligen en bra bild på hennes fina öga!

En händelserik vecka...

Tänkte bara börja med att grattulera min älskade storebror på hans 24 årsdag!
 GRATTIS KALLE! Vi saknar dig! Hoppas du får en bra födelsedag! *många kramar*


                              
Tjejerna skickar många grattiskramar till sin morbror ( och gudfar i Wilmas fall)

Elfte veckan

 

På torsdag var Wilma var på dagis och Nova åkte upp på stan för att köpa lite Panodil och medicin mot mina magproblem. Är alltid bra att ha ett lager hemma. För er som undrar så har det blivit mycket bättre efter graviditeten. Jag behöver bara ta medicinen en gång per dag. Letade även efter en ny jacka och nya vinter skor så man kan vara ute och leka med Wilma utan att bli blöt om fötterna efter 2 sekunder. Hittade inga. Var sedan hon grannarna ett tag så Wilma fick leka av sig.


Fredagen inleddes med ett telefonsamtal till bvc. Wilma hostar väldigt mycket på nätterna, men är helt frisk på dagarna. Hon har ingen hosta på dagarna, inte snorig eller feber. Däremot har hon svullna körtlar på halsen. Det har varit så i ca 3 veckor nu. Man blir ju orolig. Min sambo misstänkte att de kunde vara falsk krupp och jag lutar mer mot astma. Har tyvärr mycket sådant i släkten. Fick hur som helst en läkartid på torsdag den 2/11 till barnläkaren så vi får se vad han säger. Sedan trotsade vi vädret och tog bussen upp på babysången uppe på stan. Det var många man kände där. Wilma fullkomligt älskade att vara där. Hon sjöng, hoppade omkring och busade på. Var roligt att se. På hemvägen hade det börjat snöa och det blåste väldigt mycket!

Lördagen spenderade vi en del pengar, blev en hel del mat, ett par skor till mig *jippi* och sedan hade det vi beställt från jultidningar kommit. Vi kom inte ens ihåg vad vi beställt så det blev en liten överraskning. Passade även på att fota Novas hjärtformade födelsemärke innan hon får för mycket hår på huvudet, för då ser vi det nog aldrig igen. Se och njut!

 

På söndag städade vi upp lägenheten som i vanlig ordning alltid på något vänster ser ut som en bomb precis exploderat. Sedan kom min sambos syster med sin man och deras två små pojkar och hälsade på. Alltid trevligt med lite besök!

 

I måndags skaffade jag en sida på tradera och fyndade en klänning till Wilma och en fleeceoverall till Nova.


         
Fyndat på tradera
 
På tisdag köpte jag en ny vinterjacka *äntligen* Sedan var vi en sväng hos grannarna och hälsade på eftersom vi det var renovering i köket. Vi har fått nya bänkskivor och kakel! *jippi* På kvällen var jag på föräldramöte på Wilmas dagis. Var egentligen min sambo som skulle gå, men jag kunde inte hålla mig borta. Trivs verkligen med vårat dagis. Fick däremot reda på att det går vattkoppor där nu och för säkerhetsskull tar jag och har Wilma hemma ett tag nu eftersom jag vill inte att Nova ska få vattkoppor ännu. Hon känns fortfarande så liten. Till helgen märker vi om Wilma blivit smittad. Håller tummarna för att vi slipper det denna gång! Kommer nog hålla oss inne mest hela tiden till dess så vi inte smittar ner andra.
 
Nu idag har Nova  blivit lite snorig, hostig och roslig. Hoppas lillgumman kryar på sig snart! Köket är nästan färdigt, förhoppningvis klart i morgon!

Köket innan
                
Vårat kök i behov av lite förbättring. Snygg tapet som tittade fram va? *not*

Köket efter ( inte helt klart men så gott som)

                 
Så här fint blev det! Känns som att det är en stor skillnad! Jag blev less att vänta på elektrikern  med att lägga upp efter bilderna. Han har fortfarande inte dykt upp. Så ni får ha lite överseende med att det inte är 100% färdigt ännu. Blev lite mörka bilder eftersom vi inte har någon belysning som fungerar i köket...