Familjen annorlunda

Jag såg detta program för första gången i går kväll.. säger bara ojojoj... det var väldigt mycket barn, tvätt, mat och framförallt sopor. Var inte ett duga avundsjuk på deras situation, samtidigt kunde jag inte slita mig från tv:n. Var intressant att se hur de strukturerar upp rutinerna hemma och med att handla för att de ska fungera. Jag älskar barn och så, men man vill ju kunna hinna med sig själv och resten av livet också. Kunna göra saker utan att behöva planera ihjäl sig. Men tycker att det är starkt att klara av att ta hand om så många barn och att få ekonomin och förhållandet att hålla ihop.

Brukar i vissa fall känna mig lite annorlunda eftersom jag är en ung tvåbarns mamma som både pluggar och jobbar. I min utbildningsgrupp på jobbet var jag den enda som hade barn men jag var dock inte den yngsta.. De flesta jag umgås med på skolan har inte heller barn och är inte riktigt insatt i hur det är.. men hur kan man vara det?? Får ofta frågan hur man får allt att gå ihop, tycker inte att det är så svårt.. visst kan det hända att städningen blir lidande emellanåt.. men det hade den nog blivit i annat fall med... Är inte kul att städa, däremot att ha det städigt! I skolan så är det planering och framförhållning som gäller för att inte sitta med uppgifterna i sista minut eftersom man aldrig vet när man måste vara hemma med sjuka barn. Sen att man inte kan hitta på något när som helst eftersom man måste planera sådant tillsammans med varandra för att en måste ju vara hemma med barnen och så. Men det har aldrig varit några problem kring detta. Jag har min egen tid och min sambo sin. På tala om egen tid.. jag köpte lite papper i går.. till scrappbooking.. nice.. längtar tills jag får hem dem så jag kan vara lite kreativ...

Tiden går snabbt ... insåg i dag att snart (nästa månad) är det 7 år sedan vi flyttade ihop... Det är ju riktigt länge sedan!



Vi sommaren 2001


En mysig helg...

Har haft en underbar helg. Det har kännts väldigt skönt att inte haft en massa saker som man ska göra varje sekund. I helgen har vi tagit det ganska lugnt.. om man nu kan kalla det så. Jag tycker det i alla fall. Har inte haft skola eller jobba så..

I lördags började vi dagen med att mysa lite här hemma och sedan åkte vi och handlade. Var dags att fylla på i kylskåpet... Sedan får vi hem och storstädade. Det behövdes och det känns så skönt att allt är rent och städigt runt omkring en. Däremot ser man riktigt hur skitiga alla fönster är. Vill att det ska bli vår nu så man kan tvätta dem ordentligt. Hoppas att det håller i sig städigt ett tag nu.

I dag har jag haft en lång sovmorgon... kände att jag behövde den .. Var riktigt utvilad när jag steg upp. Sedan har vi varit till Sunderbyn och hälsat på Anna, Martin och Nova. Det var riktigt trevligt och tjejerna lekte tillsammans som vanligt. Fast det var ett tag sen de sågs. Wilma tyckte at t det var trist att åka hem igen.. På vägen hem gick vi in i ett par möbelaffärer och spanade efter en ny tv-rums lampa. Hittade ingen vi föll för som var inom den prisnivå vi tänkt oss så vi får fortsätta leta sen. Köpte däremot en ny toalettsit... vilket var välbehövligt!

Ska sortera lite papper i kväll och sedan börjar nästa kurs i morgon.. Vem vet man kanske får upp ett par gardiner i tv-rummet i kväll. Veckan kommer vara full av föreläsningar men sen veckorna efter det är det mycket mindre lektioner.



Första kursen avklarad...

Denna termin består av fyra kurser vilket innebär att de är lite mer intensiva än om den hade varit en 30 poängskurs. Skrev klart sista uppgiften i förmiddags så nu är denna kurs färdig. Nästa börjar på måndag.. Gissa vem som ska njuta ordentligt av helgen??

I morse när vi steg upp låg Nova och sov i soffan!! Hon hade bäddat ner sig med filtarna i soffan och sov. Hon var väldigt svårväckt. Hon brukar inte vara den som stiger upp utan att säga till och hon brukar komma till oss om hon vaknar. Vi sover alltid med sovrumsdörren öppen och brukar alltid vakna om det hörs minsta lilla ljud. Soffan står väl ca 5 meter från våran säng.. hmm undra om vi var extra trötta i natt eller? Nova var då supernöjd när hon äntligen vaknade... hoppas inte detta blir till en vana... vi har ändå ganska sköna soffor.. ;-)

Jag har hunnit med att träna lite också. Det känns skönt att komma igång igen efter ett uppehåll på ca en månad då jag inte har orkat eller haft tid med det. Funderar på att ta en sväng till gymet i morgon med..

Jo, förresten Nova har börjat att bada igen.. efter en så där 4 månader vägran att bada i badkar.. Det gick över! Duschningen går lättare med nu.. det känns skönt att hon inte blir ledsen nå mera det är ju ganska ofta som man behöver duscha och så... en kamp mindre att utkämpa.



Hoppas alla får en trevlig helg..

kram

Jag har inte glömt bort bloggen...

Jag har bara inte haft så mycket tid över till att blogga. Insåg just att det var två veckor sen sist nu.. ojoj.. dåligt av mig. Sista veckan med denna kurs nu. Har redovisning på tisdag och längtar tills jag har gjort bort den. Sen har jag en uppgift kvar att jobba med som ska var klar på fredag, men det är ju ett tag kvar.

Snart är min utbildning på jobbet färdig.. sista dagen på tisdag då har jag jobbat ca 75 % i 5 veckor.. Det ska bli skönt att kunna vara hemma på onsdag. Längtar även fast jag förmodligen kommer sitta med skolarbete då.. haha.. Sen på fredagkväll blir det min "första" riktiga dag på jobbet. Kommer jobba ca 16 timmar i veckan i fortsättningen lite beroende på hur mycket jag har i skolan och så men i snitt 40% per vecka. Kommer nog kännas lite om man jämnför med utbildningen. Har i alla fall träffat en del härliga människor på jobbet... Det är alltid kul att lära känna nytt folk..

Under dessa två veckor har Nova först haft magsjuka och sedan har Wilma haft det. Det konstiga med det var att båda mådde dåligt i ett par timmar och sedan vart de bra.. Kunde äta, dricka och busa som vanligt. Och ännu konstigare är väl att jag inte fått det. Jag som brukar var den som får det först i vår familj, har det längt och må dåligast.. men jag klagar inte.

Idag har jag beställt nya böcker till nästa kurs som börjar om en vecka... många böcker denna kurs också, men vi ska bla. läsa en skönlitterär bok. Ja, älskar att läsa såna! Men har nästan aldrig tid eftersom man alltid har andra böcker att ta sig igenom.

Annars har jag haft sovmorgon i dag, hunnit vara ute med tjejerna en sväng i dag.. Wilma åkte längdskidor och Nova sprang omkring. Sedan har jag varit en sväng till M. och kikat på ett par saker inför grupparbetet i morgon. Har missat den del grupaprbeten p.g.a. sjuka barn men har försökt ta igen det så bra som det bara går. Tur att man har en bra basgrupp.

Ser fram emot veckan som kommer... Nu ska jag ta och plocka till lite här vid skrivbordet och sedan ska jag se Beck.

Hoppas alla haft en bra alla hjärtans dag och en trevlig helg. Det har i alla fall jag haft!

Kram på er...

En del av vår helg i bilder...

I helgen har Wilma varit på gymnastik för första gången. Hon var jätte duktig och jag vart väldigt imponerad över allt hon kunde. Kommer vara roligt att göra detta varje lördagmorgon framöver. Direkt efter gymnastiken åkte vi till Kalix och hälsade på. Min pappa hjälpte oss att fixa bilen inför besiktningen (bytte tändstift, olja, oljefilter och luftfilter+ tvättade bilen) Tack för hjälpen, pappa! Flickorna fick följa med en sväng till brandstationen och det var väldigt populärt. Några bilder därifrån...



Wilma sitter i brandbilen


Nu med stängd dörr...


Nova vill också sitta i brandbilen...


Sen vill Wilma kolla bak i bilen...


Sitter och tittar på alla saker...



Nova provsitter skotern


Wilma testar fyrhjulingen...


Hon tyckte att det var synd att den satt fast...


Nova provkör bandvagnen...


Testar hörlurarna eftersom hon tyckte att det lät lite illa...


Wilma och Morfar kör traktor! Detta var en härlig upplevelse för henne.

Blev en del bilder nu eftersom jag varit dålig på det ett tag. Haft en trevlig helg i alla fall. Nu sen vi kom hem har jag tvättat, tvättat och tvättat.. flickorna sover och nu ska jag fortsätta läsa en bok. Ha det så trevligt!