Var på IKEA i går!

Blev en del inköp.. är sååå nöjd! Nu har vi en billy bokhylla i ek, med 4 dörrar, 4 glasskivor och spotligt i. Nya lampor och annat smått och gott. Bilder kommer sen.. :-) Men det är en sån här..


Fast våran är ännu finare för vi har ju lite mer grejer till och i. Byggde ihop allt i går, men har inte hunnit lasta in allt ännu. Supernöjd med alla inköp.. Wilma och Nova stannade i Kalix när vi var och handlade på IKEA. Kändes konstigt att åka bort så långt utan dem...Dags att klippa navelsträngen snart? De hade då inte saknat oss de minsta och de hade planer på att stanna där över natten, men vi ville ju hem och bygga ihop möblerna..

Köpte förresten nya skor i går med. Jag ett par och min sambo två. Och vet ni vad, det blev inga joggingskor denna gång.. hihi... *ler* Jag som brukar ha såå svårt att hitta skor hittade ett par... *jippi*


Jag och tjejerna är fri från förkyldning nu.. Min sambo är fortfarande lite förkyld, men tycker att det borde försvinna snart eftersom han fick det före mig. ;-)

Återigen en bild på våra Dalior eftersom det inte dög att visa dem brevid en 5 krona så kommer nu Dalian brevid Wilma.


Nu ser du väl hur stora de är?? *ler*

Sedan har vi varit i lekparken i dag och lekt en hel del. Jag har lagt in en del bilder på Nova i inlägget nedanför när hon håller på att baka kakor.

Den sista veckan har vi fått en del saker bl.a. ett tv-rumsbord i ek. Vilket uppskattades otroligt eftersom vi var ute efter ett nytt. Var ett litet och sött bord i lagom höjd. Mormor och morfar har passat barnen och hjälpt till med försäljningen av den gamla bilen. Sedan kom svärmor förbi med en hel hög med leksaker som hon fått av sin granne för att ge till oss. Nu har nog Wilma barbiedockor så det räcker.


Barbiedockorna som Wilma fick... sen var det MYCKET andra saker med!

Som vanligt på lördag så bjöds det på lördagsgodis i denna form...


MUMS MUMS
(Banan, äpple, päron, vindruvor, galia melon, gul kiwi och russin)

Nova bakar kaka...

Bakar kaka...


vänder den...


ställer till formen...


bankar med spaden...

FÄRDIG!


Bort med den...


Nova bakar en ny kaka...

Höll på så där i över en timme i dag.. SÖTUNGEN!!!

Fick sålt bilen i dag...

Åhh .. känner mig sååå glad just nu! Fick sålt våran gamla bil i dag. Det känns otroligt bra och snabbt gick det. Satte in en annons i söndags kväll. Vi fick det vi ville ha för den, köparen försökte inte ens pruta. Så nu äger vi bara en bil igen... det var faktiskt första bilen som vi ägt som vi sålt. TACK PAPPA för all hjälp!

Våran första bil var en liten Nissan som vi voltade med och denna blev totalförstörd.
Våran andra bil var en Ford som blev stulen. Tjuven blev gripen men släpptes direkt efter erkännande. Bilen var så pass trasig så försäkringsbolaget löst in den för ungefär halva värdet.
Våran tredje bil var Opeln som vi sålde i dag. Haft den i två år och den har gått bra, men var dags att uppgradera sig till en bil som gått mindre och hade AC..
Våran nuvarande bil en Citroeen (min morfars gamla) Är sååå nöjd med den!

Ojoj...två inlägg så samma dag.. ;-)

Tillbaka till verkligheten...

Oj nu har det gått ett tag igen... ibland känns det inte som att man har så mycket vettigt att skriva och då är det lätt att man låter bli. Nu har skolan börjat lite smått i alla fall. Vart en heldag på skolan igår.. blev lite planering och blev bjuden på frukost och lunch. Det är inte helt fel. Fick "Dillstekt sjötunga" till lunch, tyckte att det lät väldigt läskigt till en början, men var faktiskt väldigt gott. Detta innebär att flickorn nu börjat på förskolan ordentligt igen. Vilket går väldigt bra. Nova är inte alls ledsen nå mera. Jag är verkligen glad att vi tog oss tid att ge flickorna och speciellt Nova en mjuk start nu innan allvaret kommer igång.

Linda och Martin har fått en liten kille. Grattis gumman, kan knappt vänta tills vi ses. Har inte varit förbi ännu pga att vi varit lite förkylda, men det är på väg att gå över nu.

I helgen har vi varit en sväng till Kalix och pappa har hjälpt oss att att fixa upp våran gamla bil inför försäljningen. *Tack för hjälpen pappa* Den kanske blir såld i kväll.. *håller trummarna* Sedan fick Nova en del presenter när vi var i Kalix och sedan har vi sålt en del grejer också. Har sagt de förr men säger det igen: Det är sååå skönt att rensa upp hemma. Sälja eller slänga saker får oss att må bra. Sometimes less is more


Helgen som kommer ser ut att vara fullbokad. Blir en tripp till IKEA, sedan ska min sambo fiska en sista gång innan säsongen är över och på söndag tänkte vi kanske bjuda på lite fika hemma hos oss till de som vill komma. Får återkomma med det vill först känna att förkyldningen är på väg att släppa ordentligt vill ju inte smitta ner någon.

Idag ska jag ta en promenad upp på stan för att köpa nya galonvantar åt Wilma. Hennes vantar har en tendens att försvinna på förskolan för att hon tar av sig dem ute och sen kommer de bort. Tror jag ska försöka satsa på en väldigt stark färg så att fröknarna inte kan missa dem ute.. hehe.. alltså inte svarta eller mörkblåa som alla andra på förskolan verkar ha. Då är det inte så lätt att andra råkar ta med dem hem av misstag heller. Blir att köpa salva åt Wilmas fot också. Har varit till distriktsköterskan och läkare med henne och de är lika ställda som mig över hennes fot. Låter inte som att de tror att det är ett insektsbett nå mera för det är ju ca 2,5 månad som hon fick det och de vägrar försvinna. Ska i alla fall pröva en starkare kortisonsalva nu igen och är det inte bätte om en vecka ska vi återkomma och då får vi väl se vad de säger.

Till sist måste jag bara visa mamma hur stor våran Dalia egentligen är. Saken jag håller upp är lika stor som en femkrona så blomman är större än min hand! Blomman är verkligen fin, var värd att vänta på. ;-)


Lilla gumman fyllde 2 år i dag...

VÅR LILLA TJEJ ÄR STOR


Nova nyfödd


Wilma och Nova för 2 år sedan


Nova 1 år


BILDER FRÅN IDAG

En liten födelsedagspresent


Lite nya leksaker...
Kan meddela att varken jag eller min sambo hade en aning om vad vi skulle ge Nova i present.. Vad ger man någon som redan har allt..


Wilma i lekparken


Snurr snurr


Gunga är bland de bästa Nova vet...
om det är rätt gunga...


Klättrar och klättrar


Nova gungar i den STORA gungan...
men tror inte riktigt att hon förstår att det är en gunga.. tycker bättre om de vanliga...


Nova "tårta" blev en äppel och jordgubbspaj
Både jag och Lars tyckte det var otrolig onödigt att börja försöka få ihop en tårta som hon kanske skulle tåla, men som kanske ingen annan än hon skulle äta... Så det blev en paj, det är både godare och nyttigare än tårta...


En lila Dalia som är på väg att öppna sig


En fin gul Dalia på våran gård


16 augusti...

...detta datum för två år sedan var jag väldigt less på att vänta på att gumman skulle komma ut. Hade haft oregelbundna värkar i ca 2 dagar som kändes så där 5-10 min mellan dem. Jag hade inte fått sova ordentligt under dessa dagar. Lars var på middag med jobbet och jag satt och fördrev tiden hemma. På kvällen började värkarna bli regelbundna, men hade inte större förhoppningar över det hela. Men det visade sig inte var falsklarm denna gång utan på riktigt. När Lars kom hem blev han beordrad att lägga sig och sova för att han skulle orka med en förlossning. hehe.. sedan på morgonen den 17 augusti fick vi åka in och sedan föddes Nova bara någon timme senare. Så i morgon fyller hon 2år. Jag är inte mamma till en 1 åring nå mer då utan till en 4 åring och en 2 åring. Vad stora de blivit!


Nova i dag

I veckan har flickorna fått vara på förskolan mån-tors mellan 10-14 lite som en inskolning innan långdagarna börjar. Och det behövs, Nova har gråtigt mycket när jag lämnat henne.. det tar hårt i mammahjärtat... ;-)

I dag har vi varit ute en hel del och lekt. På förmiddagen var vi i en lekpark i närheten och Wilma lekte med en annan Wilma. Nova lekte lite med Oskar och Elis. Det var trevligt med lite sällskap i lekparken. Var sedan förbi på eftermiddagen och hälsade på hos Linda, Martin och Elis. Trevligt värre, passade på att ge bort lite kläder åt dem. På måndag blir Elis storebror.. spännande... lycka till med allt gumman!


Wilma bygger princesslott i dag

Jo, började förresten dagen med att klippa Wilmas hår tog ca 4-5 cm. Sen har jag rensat idag igen.. haha när ska röran ta slut.. hihi.. ska sälja bort lite mer onödiga saker som bara ligger i förrådet...

Annars har det blivit en del cyklade och promenderade de senaste dagarna, känns skönt att röra på sig!

Nästan en vecka sen sist...

... vet inte riktigt om jag har så mycket att berätta. Vi har mest städat och röjt lite här hemma de sista dagarna slängt massa skräp som har en tendens att lagra sig. Har snart gått igenom alla utrymmen här hemma. Det känns skönt att röja och slänga saker i alla fall. Måste blir bättre på att gå igenom och slänga saker direkt!

Sen har två till jag känner gått och blivit husägare.. Är inte alls avundsjuk..!!! *tittar bort * Men glad för eran skull! Men jag vill ju också, men får vacket vänta i ca 3 år till tror jag innan vi bor i hus.

I fredags var jag till Julia på kvällen och hälsade på. Var så mysigt att se hennes lilla tjej och hålla henne och prata en massa. Var ju såååå länge sen vi sågs!

Har varit ut med barnen en del, men tycker att det har varit väldigt lite barn ute denna vecka när vi varit ute. Flickorna ska börja vara på förskolan lite smått från och med i morgon. Då har de varit borta från förskolan i 2,5 månader. Tror att det kan behövas en mjukstart för Nova så att hon inte bara börjar med långa dagar direkt. Så i morgon är flickorna på förskolan mellan 10-14. Då tänkte vi försöka passa på att damtorka, damsuga och skura upp här hemma. Kanske rent av putsa fönstrena. Det ska göras till veckan hur som helst.

Vi måste ta en sväng förbi Lulebo och gnälla lite på våra ovälkommna gäster utanför. Har nämligen kommit gigantiska spindlar så dem får nog antisimex glatt vräka från våran tomt. Inga ovälkommna hyresgäster här inte. Vi vågar inte ha öppet vädringsluckorna för de kommer in då så spindlarna befinner sig alltså inte på marken utan kring fasaden och efter väggarna ute.

Nu börjar det närma sig tills skolan börjar igen. Har inte hunnit med att inskaffa studielitteraturen, men nypris för böckerna denna kurs ligger på ca 1700 kr (8 böcker) och då har jag räknat bort ett par som jag redan hade. Ser faktiskt fram lite till att börja skolan igen. Har saknat mina klasskompisar under sommaren, för det har inte blivit att man träffats så mycket. När vi går skola ses vi ju varje dag.

För er som vill veta har jag haft körkort i 5 år! Tog körkortet 4/8-03. Är ju helt sjukt vad gammal man börjar bli!

Har framkallat bilder denna vecka. Fick 100 bilder och betalade endast frakten på 29 kr. Var väldigt bra kvallite på framkallningen.
Här är en länk om ni också vill pröva på!
http://www.fujidirekt.se/asp/_campaign/hundra/

Ojdå.. för att inte haft nå att berätta så blev det ju en hel del.. hihi..

Ska ta och läsa en bok nu innan jag lägger mig, är faktiskt trevligt att för omväxlings skull hinna läsa annat än barnböcker och studielitteratur.

Sist men inte minst: Grattis älskling på din namnsdag! *puss*

Luleå kalaset

I tordags bestämde sig jag och tjejerna för att åka upp till stan för att kika lite på Luleå kalaset. Vi tog bussen in och var det lek i stadsparken som gällde. Strålande solsken var det på dagen med ca 25 grader varmt i skuggan.



Flickorna gungar tillsammans


Leker i stadsparken


Nova älskar att åka rutchkana


Wilma går på lina


Wilma äter banan innan vi åker hem

På kvällen åkte jag och Anna upp på stan för att gå på RIX FM Festival som var i stan. Vi hade väldigt trevligt, var roligt att ses igen vännen. Det blir alldeles för sällan! Vi såg på Andreas Johansson, Alcazar, Sonya Aldèn, Nordman och Brolle. Tyvärr regnade det en del i början och var lite blåsigt och kallt. Hade gärna haft samma väder som den förmiddagen.



Andreas Johansson uppträder


Anna


Brolle uppträde - kvällens publikfavorit


Innan vi åkte hem igen gick vi förbi denna ståtliga båt och kikade på den. Den är verkligen fin!


Ostindienfararen