Sista skriftliga uppgiften är inlämnad...

Idag var det redovisning av den sista skriftliga inlämningen, den har bara inväntat denna dag då man i slutet av uppgiften skulle skriva ner lite tankar kring de gruppdiskussioner som vi hade under dagen. Efter lektionen skrev jag klart den och lämnade in den. *skönt* Idag var sista lektionen i själva LTU... nu har vi en tenta kvar som är på tisdag (31/5) samt en redovisning på Teknikens Hus på onsdagen och sedan är det slut... Jag är färdig! Kan knappt förstå det hela. Känns som det var nyss vi började skolan. Var på stan idag och åt middag med några vänner.. Som jag lärde känna för snart 4 år sedan då vi av ren slump hamnade i samma basgrupp. :-) Den var trevligt att komma ut en sväng.

I morgon är det dags för cermoni på skolan där vi som tar examen får ett diplom och en nål av något slag. Mamma, Pappa och min lillasyster kommer och efter cermonin blir det examensfika. :-) Examensbevis får vi först när alla kurser är inrapporterade... Förhoppningsvis innan den 1 juli så jag slipper allt tjorv med lärarlegitimationen.

I går var jag upp på stan och skulle köpa mig en klänning till i morgon. Gick runt och spanade en massa alla klänningar var typ blommiga eller leopardmönstriga. Har lite svårt för blommiga klänningar äger knappt något som är blommigt.. hehe och överallt var det blommiga klänningar. Provade en massa... alla som jag provade passade.. vilket var kul, men ingen kändes rätt. Sedan såg jag en klänning när jag gick in i en affär.. en petrolfärgad klänning (med blommor) Den måste jag pröva tänkte jag. Brevid den hängde även en klänning i samma modell fast rosa med blommor. Jag äger i princip inget som är rosa.. förutom några strumpor kanske.. :-) Men av någon anledning tog jag med mig den. Provade den första klänningen och den var fin! Tyckte mycket om den. Sen provade jag den rosa. Och den var också superfin. Brukar mest köpa mörka kläder.. svart hör väl till det vanligaste.. men inte denna gång.. Blev rosa. Väldigt somrig. Är väldigt förvånad av detta val. Tror även älsklingen vart väldigt förvånad. Han verkade nästan helt säker på att jag skulle köpa en svart klänning. Denna klänning är nog så långt från det jag i normala fall brukar köpa, men än har jag inte ångrat mig i alla fall. :-)

Nä, nu måste jag ta och lägga mig så jag orkar upp i morgon.. :-) Ska hålla tummarna för att mamma inte blir försenad hem. Hon har varit i södra sverige på utbildning med jobbet och skulle komma hem i morgon kl.6. Så  det kan bli tajt med tid...

Jo, förresten... idag kom ringarna! Vi har bytt ut våra gamla ringar nu och har haft på mig den nya förlovningsringen... Den är sååå fin kan inte sluta titta på den... :-) *nöjd* Även passat på att testa så vigselringen passar... och det gör den.. har provat den 3 ggr för säkerhetsskull... *blink*

Nu sängen.. Gonatt!

I LOVE YOU

I loved you yesterday...

I love you still...

I always have... I always will!

Cake topper

 

Idag har jag beställt en gullig tårtdekoration för bröllopstårtan med nallar från Me to you (Miranda nallar)... Så söta! När jag och älsklingen träffades för snart 10 år sedan var dessa nallar ofta en del av de kort som vi gav till varandra och de har hängt med sen dess. Så det var en självklarhet att dessa ska pryda toppen av vår tårta på vår dag.

Har även kollat med det bageri som ska baka vår tårta och även bokat den under dagen. Nu börjar det närma sig med stormsteg. :-)

Tilldelad lägenhet


För ca 2 veckor sedan bokade vi för skojs skull en lägenhet på Lulsundberget. Luleås nya höghus som just nu håller på att byggas. Vi blev i dag tilldelade den. Det hade ju verkligen inte varit fel med en nybyggd lägenhet... vilket våran nuvarnade absolut inte är.. Men efter noggrant övervägande ansåg vi inte att det var värt att betala ca 4 TUSEN kr mer i månaden för 10 kvadrat MINDRE. Så vi tackade nej!

Jag vill ha ett hus... NU! Ingen som har någon miljon över som de vill ge bort till behövande... (läs mig) *blink*

Räknat matte HELA dagen...

Kursuppgift 4 som jag har gruvat mig för ända sen jag fick studiehandledningen är avklarad.

Inför denna uppgift har vi fått läsa en engelsk bok (Wright, R.J., Martland, J., Stafford, A.K. & Stanger, G. (2006). Teaching Numbers. Advancing Children’s Skills and Strategies. 2nd edition. Paul Chapman Publishing. ) som beskriver ett sätt man kan arbeta med matematik med elever. Vi har utifrån denna bok fått läsa igenom beskrivningar på olika sekvenser (på engelska) där en eller flera lärande situationer beskrivs. Utifrån dessa ska vi sedan analysera i vilket stadie som de olika eleverna befinner sig i. Vi skulle jobba två och två i mitt fall vart vi tre eftersom vi var udda nr i klassen. För att få godkänt på denna uppgift krävdes att vi skulle klarat av att analysera två elever korrekt efter denna metod.

Första försöket gick inte alls bra. Här var vi inte eniga i vår grupp. Vi velade mellan nivå 3 och nivå 4... Till slut blev det majoriteten som avgjorde och vi svarade 3 på detta. Svaret var 5! Kändes bittert men vi tog nya tag...

Andra försöket läste vi igenom den engelska beskrivningen av eleven ännu noggrannare och här var vi alla eniga om att denna elev låg på nivå 1. Så Vi svarade självklart det. Svaret var 0! Nu kändes det motigt... Vi kunde inte förstå hur det kunde vara 0 när vi ansåg att eleven uppfyllde kraven för nivå 1. Trots att vi läst igenom en förklaring på hur forskarna sett på detta godtog vi inte det svaret. Men var tvugna att släppa detta och gå vidare... (hur skulle detta gå... oj oj oj )

Tredje försöket läste vi igenom två gånger och ritade upp det hela framför oss och diskuterade noggrant igenom det vi läst. Kriterierna för de olika stadierna. Vi tog även med resonemangen som forskarna fört kring de tidigare svaren som vi fick fel på. Har var vi lite oense igen vi svarade nivå 1.. (en av oss ville svara nivå 2)... Men majoriteten röstade ner henne. Svaret var nivå 1! JIPPI! ÄNTLIGEN ett rätt. Det kanske skulle gå ändå...

Fjärde försöket tog vi även god tid på oss... Vi läste noggrant igenom det som stod i den engelska texten. Försökte även här rita upp. Och diskutera för oss själva. Prata (läs tänka) högt fungerar ganska bra. Här var vi också lite oense ( en av oss ville svara 1) återigen så fick majoriteten avgöra och vi svarade 0. Svaret var 0! YES!

Vi var klar med denna övning. Kändes lättande. Det var svårt och vi fick ingen bra början på uppgiften. Men det gick.

Här upplevde jag dock att det nästan var en nackdel med att vara tre i en grupp för vi kom sällan överens om ett svar.. bara i försök 2 var vi eniga om svaret vilket vi alla hade fel på.. haha.. Jag fick som tur var igenom alla mina svar eftersom det alltid var en annan i gruppen som tyckte samma som mig så jag behövde inte svara något jag inte ville. Skönt var det även att vi i första försöket velade mellan 3-4 så vilket vi än valt mellan dessa hade ju blivit fel. Fördelen med att vara tre var ju att vi kunde låta majoriteten besluta vilket svar vi skulle ta.

På onsdag är det dags för sista delen av denna kursuppgift då vi i helklass ska diskutera bokens innehåll och lyfta fram hur man kan använda sig av den i undervisningen bland annat. När detta är gjort är arbetet med denna bok avslutat.. Vilket känns skönt! Det är absolut en bra och givande bok som väcker mycket tankar och idèer men den har varit jobbig att ta till sig... Och ingen bok som man läst i ett.

Nu är det nästan bara en vecka kvar till tentan... *nervös* Sen jag kom hem i dag har jag räknat igenom två gamla tentor. Det känns bra men samtidigt så har jag lyckats göra ett par slarvfel vilket gör mig stressad. Men nu har jag räknat dem på ca 1 timme medan jag kommer ha 4 timmar på mig nästa vecka. Då ska jag verkligen ta mig tid att gå igenom alla uppgifterna flera gånger för att minimera möjligheterna med slarvfel. Speciellt med tanke på att vi knappt inte får ha några fel på tentan. Beskrivning av tentan den 31 maj.

(Allt nedanstående är inkopierat från vår studiehandledning)

Del A

Denna del består av 15 uppgifter och svaren på uppgifterna kan vara antingen rätt eller fel. Endast svaren lämnas in (inte lösningarna). Miniräknare är inte tillåten och tiden är begränsad till 45 minuter. För att uppnå en godkänd bedömning på denna del, får du endast besvara två av uppgifterna fel.

 

Del B

Denna del består av fem mer omfattande uppgifter (de problem du bearbetar i kursen ligger till grund för innehållet) och den tid du har till ditt förfogande är minst 3 timmar och 15 minuter. Vid rättningen av dessa ligger följande kriterier som underlag för bedömningen av en lösnings kvalitet.

- Lösningen är lätt att förstå, övertygande och logisk. Förklarande figurer används, när sådana underlättar förståelsen av lösningen för den som är mottagare.

- Generella ”effektiva” lösningsmetoder används. (Att prova sig fram är inte en effektiv lösningsmetod. Att använda ett numeriskt exempel är inte en generell metod. I denna kurs kan bilden räknas som generell om den inte ersätter ett konkret material utan fungerar som ett ”tankeverktyg”.) Matematiska symboler används och används på ett korrekt sätt.

- Vid arbete med bråk används inte närmevärden.

- Svaret är tydliggjort och korrekt. Enhet finns angiven.

För att uppnå en godkänd bedömning på del B krävs att alla lösningar befinner sig på minst Baskunskapsnivå. För att uppnå en väl godkänd bedömning på del B krävs att alla lösningar är minst Kompetent genomförda.


Tabell med de olika kriterierna finns väl beskrivna i vår studiehandledning...

Beskrivning

Förkortning

Karaktär

Mycket bra

MB

Generella, ”effektiva” lösningsmetoder används där det matematiska symbolspråket står i centrum. Lösningen är väl genomtänkt och genomförd enligt ovanstående kriterier. Enhet finns.

Kompetent

K

Lösningen är möjlig att följa och förstå och innehåller en del kvalitéer enligt ovan. Lösningen kan vara ett numeriskt exempel och innehålla mindre beräkningsfel. Vid arbete med bråk används inte närmevärden.

Baskunskap

B

Lösningen är möjlig att följa och förstå och innehåller en del kvalitéer enligt ovan. Den är till större delen korrekt genomförd i förhållande till den kunskap uppgiften avser att pröva. Metoden att prova sig fram accepteras.

Under utveckling

UU

Det finns ett relevant lösningsförsök. Försöket innehåller en del, för uppgiften relevanta, matematiska kunskaper.

Underlag saknas

US

Korrekt svar kan finnas, men tillhörande lösning saknas. Försök till lösning kan finnas, men denna är utan nämnvärda kvalitéer.




Nu ska jag fortsätta att räkna tills det är dags att hämta hem tjejerna...

Stolt fotbollstjej...



Idag var Wilmas första fotbollsträning. Nu spelar hon i LIRA BK. Det var 27 flickor födda 2004 som deltog i första träningspasset på Björksgatans grusplan. Det var en hel del, men de var även 5 tränare närvarande (varav Lars var en av dem). Jag och Nova var och kikade på men Nova förstod inte varför hon inte fick vara med och springa och träna hon också. Hon ville ju så gärna.

Första träningen gick bra. Känns kul att Wilma har börjat med en lagsport... Tidigare har det ju varit gymnastik, dans och Sweden Sport Academy... Idag var jag en stolt mamma till en stor fotbollstjej...


En dag på stan...

Uppe på stan igår var det inte alls mycket folk. Alla var nog och sprang de olika loppen som gick av stapeln under lördagen. Det tog en väldans tid att ta sig hen sedan då vägarna var avspärrade pga de som sprang.

Vi var uppe på stan en sväng och köpte blåa knickers åt Wilma. Till hennes premiär på fotbollsplanen. Köpte även ett par blåa strumpor. Tänkte först köpa helblåa, men fanns inte i hennes storlek så blev ett par från Team Sportia...




Sedan fick tjejerna även välja sig en t-shirt var på Stadium och var sitt par med fingervantar.
(kan aldrig ha för många såna)... Blev dessa tröjor.


Novas nya tröja


Wilmas nya tröja



Uppe på stan gjorde även Wilma hål i öronen. Hon har pratat om det i säkert två år nu och jag har alltid varit orolig att man inte ska göra det för tidigt för att då kan man få nickelallergi. Jag var 15 år när jag gjorde hål i öronen men jag har ändå fått nickelallergi.. Jag har läst på massa kring detta nu. Man kan inte få allergi av att göra hål i öronen. Man utvecklar allergi i fall man har det i kroppen och använder smycken som innehåller detta. (nickel.. eller billiga smycken som vi kallar det) Nu har Wilma läköronhängen som hon ska ha i 6 veckor. Vi rengör varje dag och kväll. Efter 6 veckor ska vi köpa äkta... dyra... allergi fria öronhängen till henne.. :-) Så mamma du behöver inte oroa dig... :-) Nu är hon glad och stolt.

Uteslutningar i skolans vardag

Äntligen! Igår lämnade jag och Charina in vår B-uppsats alla 37 sidorna som det i slutändan blev... Många som frågat vad den handlar om så tänkte dela med mig av vårt abstrakt till uppsatsen. De som vill läsa hela kan ju skicka ett mail så skickar jag den till er.

Uteslutningar i skolans vardag

- En studie i hur pedagoger hanterar och förstår situationer som uppstår i barns relationsarbete i skolan

I denna b-uppsats vill vi problematisera huruvida pedagoger bistår barn i deras relationsarbete eller inte. För att få tag i detta har vi använt oss av två frågeställningar som lyder: Hur hanterar och bemöter pedagogerna olika situationer som uppstår i samband med barns relationsarbete? Samt hur förstår samt förklarar pedagogerna situationerna?

 

Vår studie är utförd i en årskurs 1 under en veckas tid. I vårt arbete har vi använt oss av observationer för att få tag i den första frågeställningen medan vi har använt oss av kvalitativa intervjuer i form av samtal kring olika situationer som uppstått under vardagen.

 

I vårt resultat har vi sett att pedagogerna på skolan sällan aktivt motverkar de kränkningar i de spontana situationer som uppstår i samband med barnens relationsarbete. Vi kan även se att vissa gånger kan pedagogens agerande i situationer förvärra eller vara den person som stärker uteslutningen av en viss elev. Pedagogerna har i våra samtal kring de olika händelser som uppstått ofta förklarat situationen med att ett barn är på det eller det viset och därför uppstår situationen. De ser ofta att problematiken är bunden till ett visst barn istället för att försöka förstå helheten bakom situationen.

 

Relationsarbete i skolan mellan eleverna kommer alltid att finnas, det kommer vi aldrig att komma ifrån. De pedagoger som är verksamma på skolan kan dock aktivt arbeta med att underlätta, stödja och motverka situationer som uppstår. Hur skolans organisation ser ut anser vi är en viktig del av vilka möjligheter som erbjuds barnen. Ofta är det tillfällen då pedagoger inte finns närvarande som kränkande och uteslutande situationer uppstår. Hur kan skolan organiseras för att det ska finnas fler vuxna närvarande under dessa tillfällen? Vi syftar även på hur lektioner är upplagda, om de består av strukturerade eller ostrukturerade situationer har inverkning. Pedagogerna behöver först och främst ha kunskap kring detta område för att aktivt kunna förändra något. De behöver kunna se och kunna förstå att det första som man ser är kanske inte det enda och det hela bakom en situation. Pedagogerna behöver försöka ta barns perspektiv och på det sättet försöka förstå sig på deras livsvärldar. Relationsarbete är något komplext, något som ständigt sker runt omkring oss alla. Hur pedagoger förhåller sig till detta har betydelse för de barn som blir uteslutna från gemenskapen och för hur dessa barns framtida utveckling och självbild kommer att se ut.

 


Nya skoaffärer inne i stan...

Det har i veckan öppnat ett flertal nya skoaffärer inne i stan. Självklart var dessa något som vi var tvugna att besöka under helgen som varit. Flickorna fick var sina såna här skor... De är dock mycket finare i verkligheten... tyckte dessa var fotade i en konstig vinkel vilket får klacken att se konstig ut. De var i alla fall superfina på tjejerna som tyckte att de var som prinsessor i sina nya klackiskor... :)

 

Sen köpte även jag mig ett par skor... efter många provade skor slutade det med dessa...

 


Inbjudningskort



Nu är de tillverkade, skrivna och postade...
De borde ha anlänt i dag till den närmaste släkten! :-)

Äntligen fredag...

Denna vecka har det varit fullt upp. Jag har skrivit, skrivit och skrivit på min och Charinas B-uppsats och i onsdags kväll vart den äntligen färdig! Hela 36 sidor... Den blev riktigt bra! Nu är den inlämnad till vår handledare och till hon som ska opponera på den. Den handlar om Uteslutningar i skolans vardag. En studie i hur pedagoger hanterar och tänker kring situationer som uppstår i skolan. På tisdag nästa vecka går vi upp med den och sen är specialpedagogiken klar! Vi ska upp och opponera på en B-uppsats om matematik.. Har inte läst den ännu, men det kändes lägligt med tanke på att de kommande veckorna kommer jag inte göra mycket mer än räkna inför tentan!

Träningen fungerar väldigt bra just nu och jag har tränat varje dag den här veckan och planerar även ett besök på gymmet både lördag och söndag. Känns skönt att få röra på sig.

Andra saker som jag gjort denna vecka är att:
- Avboka kyrkotiden som jag hade bokat tidigare (hade nästan glömt bort)
- Bokat omläggning av nytt golv i köket och i hallen. (Hoppas att det blir gjort innan juni! ) Kollat att vi kan sova hos svärmor när det blir dags.
- Fixat med inbjudningskort.
- Jobbat på två förskolor...
- Anmält mig till avslutningscermonin den 28 maj! (JAG SKA TA EXAMEN!!!)
- plus en hel del annat som jag glömt bort...

Nova har fått en rejäl hosta så hon har fått vara hemma nu torsdag och idag! Idag passade vi på att gå till läkaren och testa så det inte var på väg att bli lunginflamation eller så. Inte det som tur var. Fick en rejäl hostmedicin så hon ska få sova på natten.


Har ju glömt visa det färdiga resultatet - Papier Maché figurerna

Här kommer bilder på de färdiga kreationerna...

Novas Kyckling

 

 



Wilmas Gris





Valborg

Valborg firades förra helgen med god grillad mat, majbrasa och raketer i vanlig ordning här på Porsön...




Mina underbaringar!


Majbrasan precis när den tändes. Wilma fotade! :-)

Frisyr

Funderat ett tag på hur jag vill ha håret på bröllopet och jag har tänkt mig både lite uppsatt men även nedsläppt och lockigt. Har nu hittat en bild (eller fyra bilder) på hur jag har föreställt mig att det ska se ut. Lägger upp dem så min syster kan kika.