Julklappar...



Igår kväll var vi ut en sväng och handlade lite mer julklappar och sedan slog vi in dem på kvällen när flickorna lagt sig. Åhh... det är nästan det roligaste med att köpa julklappar.. Älskar att sitta och slå in dem. Insåg tyvärr att vi inte hade köpt någon tejp så den lilla tejpen vi hade hemma tog slut ganska snabbt. Ville ju slå in julklapaprna vi köpte förra månaden med... men jag får vänta med det.

Annars köpte vi två julgardiner till ett par till Novas rum och ett par till datarummet. Tvättade de i går så i kväll ska de upp. Har i för sig redan strykt och hängt upp ett par av gardinerna i morse. :-) Köpte även en duk till köksbordet och en massa småsaker.

Har skola strax...men först tänkte jag försöka se om det går någon bra film på bio. Jag och Therese var med i en tävling innan praktiken och vi sa att om någon av oss vann skulle vi gå tillsammans. Självklart gick Therese och vann.. ;-) Så vi planerar en biokväll snart.. Gu, vad kul de ska bli. Senaste filmen jag såg på bio var "Da vinci koden" med Helena.. Och det var ju inte i går om man säger så. Någon film ni kan rekomendera??

En massa snö...

Det har kommit en hel del snö de sista dagarna. Wilma undrar om vintern är här nu?? Och det kan man ju lugnt säga att den är. Calle... Nu saknar du väl norrbotten?? Blir ju aldrig någon riktig vinter där nere hos dig...


Jag se de snöar...


Nova sitter och bakar kakor i snön medan
Wilma hoppar mellan alla snöhögar hon kan se.

Sen sist har jag äntligen kommit igån med träningen igen. Tränat tre gånger denna vecka. Skönt att ta tag i det nu efter att jag varit förkyld så länge. Brukar inte vara så mycket folk på gymmet de tider jag är där, men i morse var jag där tidigt och det var fullt med folk där. Oj.. när blev alla så morgonpigga?? Själv hade jag gärna sovit ett par timmar till, men kände att det är lika bra att träna när man ändå gått ut med tjejerna.

Sedan har dagen innehållit plugg, jag har äntligen städat upp skrivbordet och hyllan i hallen vilket inte tog många minuter så förstår inte att man gått och dragit med att göra det... Vad lat man får vara.. På tal om det somnade i soffan vid åtta igår.. haha... de händer inte ofta kan jag säga. Vaknade halv elva och gick då raka vägen till sängen och somnade om. Vaknade dock vid ett på natten och var jätte pigg somnade nog först om vid tre. Sen i morse var jag trött ändå.. Jag är tydligen ingen morgonmänniska hur mycket jag än sover.

Det är så många som tagit fram sitt julpynt, vilket jag tycker är fusk. Hallå! Antingen första december eller första advent! Jag blir ju avensjuk!!! *vill också* En av våra grannar hade i slutet av oktober tagit fram allt och klätt julgranen i mitten av oktober? Snacka om att längta till kul...men det är väl lite VÄL tidigt! Kanske tar och fuskar lite i morgon och tar fram allt så vi på söndagen slipper börja böka när vi har så mycket annat planerat under helgen...

Veckans tråkiga händelse är dock att min syster vart misshandlad på skolan i måndags. Det gick bra förutom att hon var lite svullen i ansiktet, lite öm och några rivmärken och blev av med sin mobil, men man blir verkligen irriterad när man hör sådant. Samma tjej som hoppade på henne hade misshandlat en annan tjej veckan innan. När blev högstadiet så våldsamt?? Är ju inte så länge sen jag gick där, men det är helt annorlunda nu? Vad är det som hänt!

Nu ska jag ta och hämta de små..

Kram på er

En mysig helg är snart slut...

Insåg i dag att det kanske är dags att uppdatera bloggen för det var ett tag sen sist nu. Har slutat praktiken och har varit tillbaka i skolan i en vecka. Känns skönt! Har gjort bort två redovisningar nu.. så de kan man bocka av listan på saker att göra och nu börjar denna kurs som vi läser att ta slut. Har tre skriftliga saker som ska in och de får jag ju ägna en del timmar till + 6 lektioner men sen är jag ledig från och med lucia till 19 januari då nästa kurs tidigast kan börja. Hallå?? Fem veckor utan skola.. vad ska jag göra? haha.. vilka stora problem man kan ha va.. hihi... Nä men tänkte ta mig tid att umgås med er alla.. Känns om att man varit dålig på sånt.. sen scrappa blir det nog också ett par kvällar.. Ska bli skoj.. Vad mer då?? Träna står högt upp på listan då vi äntligen blivit friska... Har varit det i en hel vecka nu.. hoppas att det håller i sig ett tag!


Syskonmys

I fredags åkte vi till ett par vänner i Rutvik och hälsade på. Barnen lekte som bara den. Wilma prövade bl.a. att gunga i romerskaringar och innan kvällen var över kunde hon göra kullerbyttor baklänges, hänga upp och ner och gunga samt hänga i knävecken med lite assistans att ta sig ner efter att hon själv placerat benen rätt. Dags att börja i någon gymnastik grupp snart.. ? Tänk att ha hus och ha ett rum där barnen bara kan bygga kojor, gunga hänga i romerska ringar och åka rutschkana. Det är lyx.. ;-)


Nova hade i fredags en fartfyld dag tillsammans med kompisen Jakob

I lördags var vi och handlade lite. Sedan städade vi lägenheten i så där 5 timmar och det blev mycket bättre, hann tyvärr inte helt klart. Måste rensa lite på hyllan i hallen som är överfull och på skrivbordet här vid datorn som med jämna mellanrum svämmar över med böcker och papper. *tittar oskyldnigt bort* ´+ en av toaletterna. Men annars är det städat och uppröjt. Och vet ni va... har tagit ner alla gardinerna och stoppat upp lite rödaktiga gardiner i 3 av rummet. De två andra blir det nog att köpa nya gardiner till tror jag. Måste tjuvbörja lite när vi inte kommer vara hemma speciellt mycket nästa helg och då är det första advent som för mig innebär JULPYNTNING! *längtar*

Idag har vi varit på 5 års kalas hos Wilmas kompis Nova. Det var väldigt trevligt och så fick vi se deras nya hus också. Det var jätte fint hus gumman! Börjar snart kännas som att vi är de enda om bor kvar i lägenhet... :-) Vi tänkte först fara hela familjen, men Nova var så himla trött att Lars stannade hemma med henne. Jag glömde tyvärr bort att ta med kameran i dag, men Milla fotade flitigt så få ta och "låna" någon bild från henne sen. Tack för en trevlig dag!


Wilma myser i soffan efter en lång dag!

Fick tyvärr höra att det inte ska vara något Luciafirande på flickornas förskola.. :-( För att det är Lucia på en lördag.. det tycker jag är trist för man brukar ju inte fira så mycket hemma som man gör på förskolan. Wilma hade verkligen sett fram emot Lucia i år eftersom hon aldrig fått fira det på förskolan eftersom hon alltid varit sjuk.

Nu i kväll väntar det trevliga nöjet med att försöka skriva klart en rapport som vi har deadline på i morgon. Såna här dagar känns allt annat sååå mycket roligare att göra.. Undra varför.. ? Kanske bäst att börja nu då...

Nu har årets bilder kommit!


Den nya bilden på Nova (2 år och 2 mån) och  förra årets bild (1 år och 3 mån)



Gammal bild på Wilma (1 år och 5 mån) och den nya bilden (4 år och 4 mån)

OBS: Som vanligt när man försöker fota av en bild är den mycket bättre i verkligheten!

Ingen trevlig höst...

...har jag kommit fram till att vi har haft. Den ena sjukdomen har avlöst den andra. I onsdags säger fröknarna på Wilmas förskola att det gått hem barn med magsjuka. På torsdag morgon blir Wilma dålig spyr 2 gånger. Sedan mår hon bra igen efter några timmar... Världens snabbaste magsjuka eller nå annat? Hur som helst ställde vi in alla våra trevliga planer för helgen, för skulle de vara/varit magsjuka är de ju ingen hit att vara med en massa folk. Ingen annan i familjen har blivit sjuk och Wilma mår bra. Vilket jag tycker är ganska konstigt i fall att det var magsjuka eftersom folk behöver i princip bara säga det ordet så får jag de.. Skönt att jag slapp denna gång i alla fall!

I lördags var vi in på en möbelaffär och inne på affären hör vi Wilma. S U O M I SOOO FFFA.... Suomi soffa! Ett äldre par vänder sig om och tittar med stora ögon på henne. Hon börjar få kläm på det här med läsningen nu. *ler*

PAPPA:
GRATTIS på farsdag!!! Synd att vi inte kunde komma och gratulera i dag!

Nu är det bara en vecka kvar av praktiken och sedan är de dags för skolan igen. Känns skönt! Jag kom nyss hem från gymmet där jag inte har varit på ett bra tag nu både pga av praktiken (har dagkort) men även pga att jag varit förkyld i ca 4 veckor. Men nu är jag igång igen.. de känns skönt! Måste ju bjuda på någon bild från idag också.


Morgon pigga tjejer målar i Novas rum kl 06.45... *gäsp*


Nova


Wilma
Jag testade fläta åt sidan i dag. Hon blev väldigt nöjd.

Utmanad

Jag har blivit utmanad av Helena


Regler :

Länka den som har utmanat dig och sätt in dessa regler på din blogg
Berätta 7 saker om dig själv både alldagliga och knäppa
Utmana 7 stycken i slutet av detta inlägg genom att nämna deras namn och länka till dem.
Låt dem få veta att de har blivit utmanade genom att lämna en kommentar hos dem

 

1. Jag otroligt känslosam och kan börja gråta för minsta lilla grej. Mycket empatisk person med andra ord.
2. Jag tycker inte om att behöva be andra om hjälp, men är en otroligt hjälpsam person. Och jag tycker om att kunna hjälpa andra!
3. Jag tycker inte om att påbörja något och sedan låta det vara utan jag vill slutföra det snabbt.
4. Jag har VÄLDIGT höga krav på mig själv! Vilket inte alltid behöver vara positivt...
5. Jag har dåligt självförtroende och självkänsla, men jag jobbar med att försöka förbättra mig.
6. Jag håller på att försöka lära mig spela gitarr och de går sakta men säkert framåt. (stackars grannar :p )
7. Jag är rädd för att förlora mina barn eller någon som står mig nära.

 

Jag utmanar alla ni som läser detta som har en blogg !


En tripp till Kalix...

....blev det blivit i helgen. Vi åkte dit i går och hjälpte min mormor att flytta till en lägenhet inne i stan i Kalix. Super fin lägenhet! Nästan så att man själv skulle vilja tränga in sig i den ;-)

Jag känner mig frisk nu hostan verkar ha gett med sig. Det känns så skönt! Wilma var hemma större delen av förra veckan då hon plötsligt en dag svällde upp på ena kinden och fick hög feber. Visade sig var streptokocker och hon fick penicillin utskrivet. Hon blev bättre redan efter en dag. *skönt*

Har precis kommit hem från Kalix nu och jag håller på att plocka lite här hemma. Slog nyss på tvättmaskinen och slängde sedan ut en massa saker från klädkammaren *ska städa upp där var tanken* och har möblerat om lite snabbt i sovrummet. Jag har varit väldigt effektiv i kväll, men måste göra en hel del grejer för nu ser de ut som ett bombnedslag i hallen..haha.. brukar ju vara något rum som blir hårt drabbat när man fixar i ett annat rum.

Min bror blev gammal i lördags! GRATTIS på din 26 års dag! Kramar från oss alla, synd att vi inte kunde vara där och förgylla din dag! *saknar dig otroligt mycket*


Här är några bilder från helgen


Vid vattnet i mormors gamla hus



Nova ute på gården


Wilma trampar på i frosten


Var och tände ljus vid morfars grav i går


Det snöade i dag i Kalix och Wilma var fast besluten om att göra en snögubbe. Ja, man tager det man haver och detta blev resultatet. DEN FÖRSTA SNÖGUBBEN!
(och kanske den minsta)