Två lååånga veckor...

egetkladval
Våran sötnos

Två veckor har gått sen jag sist skrev här. Det har varit två långa veckor med många besök till vårdcentralen/sjukhuset och lite sömn.

Vecka 16 


Natten mot torsdagen var ingen höjdare. Wilma ville inte alls sova den dagen. Sammanlagt kanske hon sov 5 timmar och de flesta av dem i början av kvällen. Hon beslutade sig sedan att det var dags att stiga upp vid FYRA på natten. Min sambo ställde som tur var upp på att vara uppe med henne då. Hade aldrig orkat. Nova hade nämligen bara sovit en halvtimme. Ni läste rätt hon var vaken till klockan 03.30 innan hon ville sova. I vanliga fall hade vi stannat hemma och tagit det väldigt lugnt hemma. Men eftersom det var fotografering på Wilmas dagis så for vi det. Stannade medan de fotade, gick väldigt bra. Sa att det bara var att ringa om hon blev för trött så kunde jag komma och hämta henne. Sen gick jag raka vägen hem och kröp ner i sängen med Nova. Fick sova 2 långa behövliga timmar. När jag hämtade Wilma från dagis den dagen hade hon inte alls varit de minsta trött. Efter dagis gick vi till grannarna och hälsade på sa att min sambo som precis slutat jobbet kunde ta och sova lite middag. Sedan tog vi de lugnt resten av dagen. Nova vände sig från mage till rygg för första gången under torsdagen. *ler*

 


På fredagen packade vi inför Kalixresan, åhh vad man har mycket som man ska ta med. Jag och flickorna har varit i Kalix 1-10 december. Vi tänkte ta det lugnt och njuta av att vara och hälsa på mina föräldrar och min lillasyster. Men så vart inte fallet. Första natten där var hemsk. Wilma skrek från 20.00 och hela natten . Som tur var passade Nova på att sova sin första långa natt då. Från 00.30 till 08.30. Hela åtta långa timmar i sträck! På morgonen åkte vi in på akuten med Wilma och som vi misstänkte var det ännu en öroninflammation. IGEN! Hennes 7 öroninflammation sen i maj! Att det aldrig ger sig. I veckan fick vi tid för en ny kontroll i januari, men nu får vi väl en ny tid igen. Är lite orolig för hennes skull nu, väntar på att de ska börja diskutera rör. Vet inte hur många öroninflammationer som man ska ha innan dess.


 
    
Mina Sjuklingar

Vecka 17
 


Som om inte det var nog så blev Nova också förkyld och på torsdagen åkte jag upp med henne till sjukhuset i Kalix. Hon hostade så hon spydde, rosslade, hade feber och åt inte speciellt bra. Fick svårt att andas när hon hade sina hostanfall. På sjukhuset lyssnade läkaren på lungorna och tog blodprover som inte visade något som tur var. Eftersom Nova hade så mycket slem i luftrören och i lungorna fick hon inhalera Ventolin och sedan fick vi utskrivet Bricanyl. Hon var så duktig när hon inhalerade medicinen. Skrek inte alls utan satt i min famn med masken för ansiktet och andades in medicinen utan problem.


 
mosteronova
Moster Julia med Nova

Annars var det trevligt att vara i Kalix och hälsa på. Flickorna har lyckats att inte vara vakna samtidigt under natten, men vissa nätter har tagit på krafterna. Har varit skönt att ha någon mer uppe på natten när Nova haft de svåra hostanfallen. Man blir så orolig och man känner sig så hjälplös.  Sen har de varit trevligt att ha lite mer sällskap på kvällarna och var ”hemma” ett tag.

På måndag bokade jag en ny läkartid här i Luleå för att de skulle få lyssna på hennes lungor. Hon är lite bättre nu men fortfarande förkyld, hostar och rosslar. Min stackars lilla tjej inte ens 4 månader gammal och redan sin tredje förkylning.

  Läkaren sa att det fortfarande var mycket slem i lungorna, men de kunde jag sagt själv. Ingen öroninflammation *som tur*, blodproverna i dag såg också bra ut. Nova fick inhalera lite Ventolin igen innan vi gick hem. Sen skulle vi fortsätta ge Bricanyl 3 ggr /dag. Passade  på att gå förbi bvc innan jag gick hem och la henne på vågen en snabbis. Hon vägde 6815g med kläder på så som vi trodde så har hon gått ner lite, men det är ju inte så konstigt så som hon mått.


Dricker från flaska för första gången


I onsdags skulle vi gått till Wilmas dagis för att fira lucia, men Nova mådde inge bra så det var bara att stanna hemma. For upp till vårdcentralen igen så läkaren fick lyssna på hennes lungor eftersom hon hostade mer ansträngt i morse och hon hade feber i natt. Läkaren skrev ut antibiotika åt gumman nu.

Nova rullar runt för fullt här hemma även fast hon inte är helt frisk. Hon upptäckte sina fötter i dag. Är så sött när hon ligger och håller i dem.

Annars så har vi firat Lucia hemma och vi hade våran egna lilla söta tärna.


 
lucia
 

Kommentarer
Postat av: sussan

men oj så jobbigt ni haft! Fy för örononflammation, jag är själv ett "öronbarn" så jag vet hur onte det gör, stackars Wilma :-(

Hoppas ni mår bättre!
kram

2006-12-14 @ 22:56:23
Postat av: Tessah

Hej. Men ursh va jobbigt ni verkar haft dte. Hoppas gummorna kryar på sig och att ni blir friska snart!!!! ......

Var också ett öronbarn då jag var liten, fick sätta rör 2 ggr!. Men rören hjälpte så stå på dej om rör så ni slipper så där många öroninflamationer. Det måste ju tära på lillgumman.

Ska ni va i Kalix nått julen???
Vi åker dit tisdag nu och blir till onsdagen veckan därpå. =)
kanske hinner ses nått om ni blivit bättre,
kram!

Postat av: Heidi

Usch då lätt ingen vidare kul med varken wilma eller nova, hoppas dom krya på sej snart! lucas ha också blivi sjuk igen, var på vc igår fick en akut tid och han har mest troligen öroninflamation han med, läkaren kunde inte se för han e ju så liten och allt är ju så smått så han fick gå på de jag sa! Så nu ha våran tre månaders gosse en pencillin kur, huvva! Men han verkar redan mycke piggare, har haft ett par jobbiga dagar! Nåväl annars är de bra, hoppas de är de med er också! Och bara en vecka kvar till jul.. :)

2006-12-16 @ 10:36:21
URL: http://heidik.webblogg.se
Postat av: Anna

Oj, vilka jobbiga veckor ni haft. Hoppas det värsta är över nu. Det är inte kul när barnen är sjuka. Krya på er! Kram!

2006-12-18 @ 18:33:07
URL: http://novasmamma.blogg.se
Postat av: milly78

Hej, ojojoj- hur orkar du?! Hoppas att du får sova och vila ut under julen.. Även om jag vet att julen kan vara lite stressig för många, så försök ta det lugnt. Sänder styrkekramar till dig. Och Så givetvis massa kryapå sig/håll sig friska kramar till tjejerna. Kram!

2006-12-21 @ 07:34:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback