Den första månaden som två barns mamma


 
syskonen


Söndagen den 17/9-06 blev Nova 1 månad gammal. Det var ju nyss hon föddes! Tycker att tiden går alldeles för fort nu. STOP! Vill ha kvar min bebis ett tag! Var och mätte och vägde henne fredagen den 15/9-06 och då vägde hon 4420g och hade blivit hela 57 cm lång. Stora flickan! Passade även på att väga och mäta Wilma. Hon vägde exakt 13 kg och var 91,5 cm lång.

Har varit dålig på att skriva blogg här, men har sammanställt den första tiden med mina tjejer här under till er som orkar läsa...

Första veckan

Efter att förlossningen var över fick Nova pröva amma och det fungerade bra direkt. Hade däremot inte speciellt mycket mat att erbjuda den första dagen men sen kom det ju igång. Medan jag ammade Nova försökte min sambo få tag på sitt jobb för att meddela att han inte skulle komma och jobba, det var lättare sagt än gjort. Efter det ringde vi runt till våra föräldrar och meddelade att vi fått en flicka. Vi fick sedan in grattis fika och efter att vi ätit det så vägde vi och mätte Nova. Hon vägde 3505g och var 51 cm lång. Större än Wilma var när hon föddes, det tyckte vi inte att hon var när vi såg på henne. Hon var ju sååå liten! Sedan tog jag en dusch medan Nova sov i pappa  famn. Efter det blev vi flyttade till BB och till våran stora förvåning fick vi samma rum som med Wilma och samma sängplats (var ett dubbelrum). Vi gjorde oss hemstadd i rummet och sedan åkte min sambo hem till Wilma. Var skönt att bara ta det lite lugnt nu ett tag och ligga och se på vår lilla dotter. Var rätt pigg och ville att min älskling skulle komma dit med Wilma för att hon skulle få träffa sin lillasyster. Vid kl.17.00 bara ca 3,5 timme gammal får Nova sina första besökare. Eftersom det är besöksförbud för alla andra utom pappa och syskon träffas vi utanför BB för att mina föräldrar och min lillasyster också får se våran nya familjemedlem. Efter besöket åktemin sambo hem med Wilma och jag och Nova återvände till vårat stora dubbelrum som vi fick ha för oss själva. Första natten med Nova var ingen höjdare. Nova hade fått i sig mycket fostervatten och mådde dåligt efter förlossningen. Hon spydde och skrek hela natten. Hon hade ett väldigt stort sugbehov också och jag höll på att avlida varje gång hon skulle äta. INGEN hade berättat att man har kraftiga eftervärkar efter barn nr.2!!! Kändes som att man skulle få ett barn till. Bad om smärtstillande fick först 2 Panodil men de hjälpte inte speciellt mycket. Fick efter det någon kraftigare tablett som de ger till dem som blivit förlösta med kejsarsnitt, men tyckte inte detta hjälpte heller. Gu, det var en jobbig natt. Jag var otroligt trött eftersom jag inte sovit på ca 2 dagar, hade jätte ont av eftervärkarna och jag lyckades inte få Nova att lugna ner sig. Kändes otroligt jobbigt, grät ett tag och undrade hur det egentligen skulle gå med två barn. Sedan kom en barnmorska in och frågade om de skulle ta Nova ett tag så att jag skulle få vila lite grann. Kändes hemskt att säga det men det kändes skönt. Efter 2 timmar kom de in med henne igen och hon hade äntligen somnat. Hade lyckats sova ett litet tag såg på klockan som var kring åtta på morgonen. Då bestämde jag mig för att passa på att äta lite frukost eftersom jag var hungrig och trodde att jag skulle missa den om jag la mig och sova igen. Nova sov under frukosten och ett litet tag efteråt, men sen var de dags igen. Illamåendet försvann senare under dagen. Sen fick vi göra en läkarundersökning och sedan passade vi på att fotografera Nova till webbisar. Min sambo och Wilma kom också och hälsade på en sväng. Wilma var så stolt över att ha blivit storasyster. Hon ville hålla, klappa, krama och pussa Nova. Under dagen fick jag även träffa min barnmorska för att diskutera förlossningen. Det kändes bra att få prata om det som hänt och få det förklarat för mig vad som hände i slutet av förlossningen och varför det gjorde så otroligt ont.

Andra natten gick jätte bra med Nova, hon åt med 3-4 timmars mellan rum och jag fick sova. Lördagen den 19/8 (två dagar gammal) vägde Nova 3285g och vi gjorde hörseltestet och sedan åkte vi hem. Var nervös hur det skulle gå med två barn. Hur skulle Wilma ta att det kommer en liten bebis hem till oss som tar upp mycket av hennes tid. Det gick bra! Wilma somnade som vanligt på kvällen och sov hela natten och Nova sov som natten innan med matpauser var 3-4 timme. Vi var utvilade när vi vaknade upp dagen efter. Kändes otroligt! Hade förberett mig på att inte få speciellt mycket sömn den närmsta tiden. Måndagen den 21/8 var vi på läkarbesök eftersom vi åkte hem tidigare från BB. Nova vägde då 3380g. Nova passade på att visa läkaren som gjorde läkarundersökningen denna gång att hon både kunde bajsa och kissa. Vi hade nu inskaffat en tutte som vi gav henne under PKU testet, det var en höjdare Nova gav inte ifrån sig ett ljud när de stack henne och sedan somnade hon under testets gång. Resten av veckan flöt på bra, var mycket sovande, matande och bajsande för Novas del. Eftervärkarna höll fortfarande i sig men hade börjat bli lite lugnare. De första dagarna satt man verkligen och räknade ner när man skulle kunna ta en till Panodil.

Fick en del främmande under den första veckan vilket var mycket trevligt, ville ju visa upp våran lilla Nova åt alla. Nova är otroligt stadig i nacken redan. Håller på för fullt och träna upp nacken.

                     
 4 dagar gammal........... Sover med nappen

Andra veckan

En vecka gammal den 24/8-06 vägde Nova 3610g och hade 36 i huvudomfång. Redan på 7 dagen fick vi se Nova le för första gången. Fredagen den 25/8-06 lossnade navelsträngen. Var väldigt glada över det. Vi hade fått en klämma som man använder till påsar över navelsträngen och tyckte bara att den var ivägen hela tiden och det var svårt att komma åt att rengöra. Min sambo återvände till sitt jobb efter sina 10 pappadagar. Jag och Nova förde Wilma till dagis under veckan. Wilma går 5 timmar på dagis på måndag, tisdag och fredag. Hon var jätte stolt över sin syster och vill visa upp henne åt alla. Har under veckan varit på en sjalträff och diskuterat vilken sjal som skulle passa mig bäst. Beställde sedan en sjal från Internet, blev en brun Tricot Slen. Längtar tills den kommer eftersom Nova inte alls trivs i sin vagn. Nätterna fortsatte att gå bra och jag tillhör den lyckliga skaran av att vara nybliven två barnsmamma som är totalt utvilad på morgonen.

Wilma älskar sin syster och har tagit det hela bra. Har förstått att mamma måste vara mycket med Nova. När Nova gråter brukar hon säga: ”Nova gråter! Gå mamma, GÅ!” En annan rolig mening hon brukar gå och säga åt Nova när hon sover är: ”Inte sova Nova, vila bara!”
Jag känner att jag försöker passa på att vara så mycket som möjligt med Wilma när Nova sover eller är nöjd hon någon annan. Redan första veckan passade jag på att gå ut i lekparken själv med Wilma för att hon skulle känna att mamma finns fortfarande där för henne. Brukar även ta och läsa godnattsaga för henne de dagar Nova sover vid den tiden. Tycker det är så mysigt.

Lars har varit borta en kväll denna vecka och han hade inte kommit hem innan det var läggdags för Wilma. Nova var tyvärr vaken den tiden så jag fick läsa godnattsaga åt båda först och sedan brukar Wilma somna själv, men hon saknade pappa denna dagen. Båda grät samtidigt där ett tag så man fick försöka trösta båda, tog ett tag men till sist gick det bra. Är verkligen glad att man inte alltid är ensam på kvällarna.

Har passat på att gå på mötesplatsen med flickorna. På onsdagar och fredagar är Wilma inte på dagis och hon behöver verkligen komma ut och leka av sig. Går inte att sitta hemma en hel dag.

                                                 
Nova med nallen ...........Nova (26/8-06)

Tredje veckan

Denna vecka har vi beslutat oss för att vi ska satsa på att bli av med Wilmas blöja. Blöjan som vi försökt bli av med hela sommaren men inte lyckats. Det var med andra ord potträning för hela slanten som gällde. Började med att muta av henne blöjan är inte speciellt stolt över det men vad ska man göra. Skulle Wilma kissa eller bajsa i pottan skulle hon få lite torkad frukt som hon älskar. Hon nappade på betet direkt och första dagen blev en höjdare 4 lyckade försök 1+ 1 olycka och så klart lite torkad frukt. *blink* Sedan dess har det bara fortsatt.

Nätterna med Nova är fortsatt underbara, Nova har börjat vara mer vaken under dagarna nu. Har inte sovit med Nova en enda gång på dagen. Behöver helt enkelt inte det. Känner nu att det var väldigt skönt att vi inte inskaffade tvillingvagn som vi först tänkte. Den hade bara fått stå i förrådet då, jag har två tjejer som inte vill åka vagn. Wilma vill gå hela tiden (hon har ju blivit jätte stor på en gång känns det som, var har min lilla tjej tagit vägen?) och Nova bara skriker i vagnen. Har däremot fått min sjal som jag beställt. Kan redan nu påstå att den var värd varenda krona. Nova älskar den och jag tycker den är jätte skönt att bära med, belastar verkligen jämnt över ryggen. Jag har även denna vecka passat på att gå på mötesplatsen med flickorna. Denna gång var vi där en sväng utan blöja och det gick bra, men mamma var nervös och tjatade med jämna mellanrum. ”Du kommer väl ihåg att du inte har någon blöja”, ”Du måste säga till om du behöver gå på pottan” eller ”Behöver du gå på toaletten” ja ni kan nog tänka er. Vilken tjatmamma man känner sig som.

Var och vägde Nova tisdagen den 4/9-06 och då vägde hon 4130g och hade 37 cm i huvudomfång.

                        
Kramkalas ....................Stolt storasyster

Fjärde veckan

Denna vecka har Wilma slutat med blöja helt (utom på natten då). Det är inte ofta som det händer någon olycka nå mera. Utan det sker mest ifall det är för lång till toaletten eller om hon grinar mycket. Känns mycket bra att vi lyckats med detta och kanske tar vi nattblöjan om 1-2 veckor vi får se när hon är redo. Än så länge är det kiss i blöjan när hon vaknar.

Har varit på träff med föräldrargruppen denna vecka. Var riktigt roligt att se de andras bebisar. Ser fram emot fler såna träffar. Har passat på att gå på mötesplatsen med flickorna denna vecka med.

Slutet av denna vecka har varit lite jobbigare. Wilma har haft feber förmodligen för att en tand håller på att komma upp. Hon har haft feber med alla sina tänder. Hon har med andra ord varit väldigt grinig och det håller tyvärr Nova vaken på dagarna. Men det går förhoppningsvis över snart så att hon kan vara ute och leka av sig på dagarna. Nätterna med Nova är fortsatt underbara beror nog mycket på att hon inte sover så mycket under dagarna.

Sammanfattningsvis måste jag säga att första månaden har gått otroligt bra! Känner mig så lycklig övver att jag har två så fina döttrar! Älskar dem verkligen över allt annat på denna jord!

                 
Wilma ..............Wilma med sin vagn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback