Idag är Nova 6 veckor gammal!

Nova 4 veckor
Nova (14/9-06)


Redan 6 veckor gammal. Tiden går fort, men samtidigt så känns det som att vi känt henne längre än så. Våran underbar lilla tjej som vi älskar så otroligt mycket!

Här nedan kommer en sammanställning av de två senaste veckorna. Jag ska försöka börja uppdatera varje vecka, men man är lite lat ibland måste jag erkänna..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Femte veckan

Nu har vi äntligen lyckats bestämma oss för vad våran lilla tjej ska heta. Hela namnet alltså! Hon ska heta Nova Tindra Jasmine, tror vi i alla fall. Vi har inte skickat in papperna ännu, men som det ser ut nu blir det hennes fullständiga namn. Är lite kluven för att hon inte kommer att ha någon namnsdag, men man får väl fira henne ändå någon dag.

Denna vecka har vi även varit på babymassage med Annelie och Isacc. Det var jätte roligt, Nova tyckte om att få benen masserade men sen ville hon äta så vi hann inte vara med på allt, men satt och försökte memorisera det som återstod. Sedan har jag masserat Nova några gånger och hon tycker om det mer och mer för varje gång. Ska bli roligt nästa gång vi far på massagen.

Allt har gått så bra för Wilma denna vecka, det har inte alls varit många ”olyckor”. Känns jätteskönt att det ändå har gått rätt så fort och att man bara har ett blöjbarn nu. På tal om blöjor så har Nova äntligen börjat bajsar mer åt gången. De här första veckorna har det varit små skvättar hela tiden och då har det väl blivit ca10 bajsblöjor om dagen, men nu kommer det rejält i stället när hon bajsar. *ler*

Jag försöker låta Nova ligga på mage en liten stund varje dag för att hon ska träna upp nacken. Hon tycker verkligen INTE om det. Sedan brukar jag låta henne ligga mycket på rygg själv med, ännu en sak hon inte tycker om. Hon brukar ligga och sparka med benen och vifta med armarna. I veckan så rullade hon över från rygg till sidan och sen nästan till mage när hon låg där och viftade.

Denna vecka passade vi även på att gå till Mötesplatsen på onsdagen, men det var inte speciellt mycket folk där denna gång. Hade tydligen varit ca 50 personer där fredagen innan så de vart väl lite avskräckta. Lugnet efter stormen med andra ord.


Stor och liten (26/8-06)........Wilma och Nova

Sjätte veckan

Denna vecka har jag försökt införa nappen åt Nova som hon inte alls vill veta av känns det som. Har varit och köpt ett par olika modeller också, men ingen verkar fungera. Nova älskar att ligga och små snutta jämnt och ständigt. Hon har ett STORT sugbehov, men verkar bara vara mamma som duger. *suck* Får kämpa vidare!

Min sambo har börjat jobba lite extra på kvällarna mellan 19-21, har därför fått börja natta Wilma vid 19. Vilket har fungerat lite si så där. Sover Nova då det är dags för nattning är det inga problem men är hon vaken får hon ligga bredvid storasyster när jag läser gonattsagan. Samma sak där, ibland ligger Nova och lyssnar och ibland gallskriker hon. Känns som att hon förstör lite för Wilma då men Wilma verkar i alla fall inte bry sig så mycket om att hon inte hör sagan. Utan hon försöker trösta sin lillasyster i stället. Hon är verkligen fin med Nova.

Wilmas nattblöja är fortfarande inte torr på morgonen men det känns som att det inte är speciellt långt borta. Vi får se när vi vågar pröva en natt utan blöja.

Har varit upp med Nova på stan nu igen. Gick bra denna gång hon åkte vagn in till stan, men väl framme vaknade hon och jag var väldigt glad över att jag fick med mig sjalen. Knöt på mig den och Nova somnade som vanligt direkt i den. Även om sjalen var dyr så är det verkligen väl spenderade pengar. Passade på att köpa lite ny medicin åt mig, nässpray åt Wilma och en ny mössa åt Nova.

Då var det dags igen! Wilma har åkt på öroninflammation igen! Min stackars lilla älskling, hon har det verkligen besvärligt med de där öronen. Satt verkligen och väntade på att läkaren skulle säga något om att vi skulle få diskutera att stoppa rör i öronen eller nå. Såg ut som hon tänkte det först, men eftersom Wilma inte haft något i sommar alltså 3 månader sen sist så tyckte läkaren att det kanske inte var dags för det ännu.

Det har börjat bli lite bättre nu, med oss sjuklingar. Wilmas öroninflammation har gjort så att hon har varit extra gnällig de sista dagarna. Sedan har hon klättrat på väggarna för att hon inte fått vara ute och leka av sig på dagarna som hon brukar. Jag har haft lite feber och varit förkyld så det har inte varit någon höjdare att vara hemma själv med båda flickorna.
Men de har gått bra!

Nova har spytt en del de sista dagarna också, men verkar vara för att hon fått i sig för mycket vårat lilla matvrak…Annars är hon pigg och glad. Hon har upptäckt sina händer också när hon var 5 veckor och 5 dagar gammal.


Nappen är ingen större favorit!


Wilma och Nova roar sig innan sovdags!


Kommentarer
Postat av: Therese :)

Gud va söta tjejerna dina är Jenny :) Super söta!!! OCh bilden på Nova är ju bara allt för söt! hihi.
Nova är et jätte fint namn föresten. De har jag tänkt att om vi nånsin får en flicka ska hon få heta Novah ;)

Ha de gött vännen! ..Hoppas vi ses snart!

2006-09-29 @ 23:44:37
Postat av: deleine

Å va mycke söta saker det stod här då =O)))
Hmmm Jaa det är jag som är Madeleine(som du brukar möta på vägen till dagis) satt och snyftade lite när jag läste din förlossningsberättelse..... Hade också sånna där hemska värkar med bara en sekund i mellan så man inte hinner andas... Fast jag hade en extrem snabb förlossning i övrigt så för mig var det inte så mycke att klaga över... S kom juh ut på bara nån timme... Vi han knapt reagera att det var dax...
Jaja väldigt fin blogg iallafall...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback