Min andra graviditet

I väntan på syskon till Wilma

Novas ultraljudsbild


Den 20 december 2005 fick vi reda på att vi väntade dig. De första vi berättade för var farmor, mormor, morfar och moster Julia. Det kändes helt otroligt att vi skulle få ett till barn snart! Denna graviditet började helt annorlunda från den andra. Visst var jag lite illamående och tålde inte illaluktande saker. Men illamåendet var inte alls i samma utsträckning som tidigare. Jag var däremot väldigt trött de första veckorna, skulle gärna sovit ett par timmar extra på morgonen.

Vecka 6 : Testade positivt den 20 december 2005! Känns otroligt men helt underbart!  Trodde inte att jag skulle vara gravid, men gjorde ett test för säkerhetskull eftersom jag skulle börja äta en stark medicin som innehöll morfin mot mina magproblem. Men till min förvåning blev det ett plus! Blev otroligt glad och någon ny medicin blev det med andra ord inte!

Vecka 7: Skulle de inte vara för illamåendet, ömma bröst och att man var så trött hela dagarna så skulle jag knappt kunna tro att vi väntar barn igen..

Vecka 8:
Redan vecka 8! Det går fort fram denna gång, men de beror väl på att jag testade så pass sent också! Mår verkligen inte bra mår illa och spyr... Klarar inta av dofter... Varken matos, soplukt eller bajsblöjor... Känner mig så dålig då jag mår illa när jag byter blöja på gumman!

Vecka 9:
Mår illa och tror att jag börjat känna av foglossning. *ajaj* Hjälp vad tidigt! Vars ska detta sluta! Magen har blivit lite svullen.

Vecka 10: Känns ungefär som veckan innan... Inge roligt!  Längtar så tills dina första sparkar.

Vecka 11: Nu är vi snart i v.12 och kan  slappna av lite grann! Det var nu som vi berättade åt alla när vi väntade Wilma. Men kunde inte hålla oss lika länge denna gång.. Berättade så snabbt det bara gick!  Magen har börjat synas, byxorna har börjat sitta trångt!

Vecka 12:
Illamåendet har börjat avta lite nu..*vad skönt* Känner dock fortfarande av det lite då och då. Foglossningen har däremot bara blivit värre. Kan knappt sova på natten ..gör ont hur jag än ligger..*suck* Gu, vad magen börjat växa!

Vecka 13:
Äntligen har läkarna konstaterat vad som är fel på min mage. Har förmodligen fått gastrit. Så nu ska jag äta Losec under hela februari och sen ska det tydligen vara bra igen! *hoppas*
Foglossningarna bar bara blivit värre. Jag ska försöka ringa BM i veckan och höra om de finns något man kan göra, om man ska tänka på något speciellt. Kan inte ha vanliga byxor nå mera.

Vecka 14:
Har varit och gjort glykosbelastning... inge roligt! Men skönt att få det bortgjort i alla fall. Allt var jätte bra! Jag längtar så tills nästa vecka när det är dags för att lyssna på hjärtljuden för första gången.

Vecka 15:
Jag var och lyssnade på dina hjärtljud den 15/2 -06 för första gången. Hjärtljuden låg på 150 slag/min. Det var lätt att hitta hjärtljuden men inte alltid så lätta att höra dem. För du var visst en liten busunge där inne. Vi fick höra en hel del sparkar eller kanske boxningar, vem vet?? *mysigt* Känns mycket verkligare nu! Jag hade också dock lite lågt blodtryck då, det låg på 95/55 och jag känner mig rätt så yr och trött emellanåt men det blir väl förhoppningsvis bättre snart...

Vecka 16:
Denna vecka har inte börjat så jätte roligt! Är hur förkyld som helst! *suck* Har verkligen inte tid med detta, hoppas att det går över snart! I natt(23/2-06) vaknade jag 2 gånger av sendrag i vänster ben..*ajaj* Det gör ju så ont! Hade en hel del sånt under förra graviditeten också men har inte för mig att det kom så här tidigt då,  men verkar ju inte vara så mycket som är sig likt.
Jag har med spänning väntat på att få känna den första "sparken" från dig och jag har längtat som bara den! Nu har jag äntligen känt den! *överlycklig*  Har haft ett litet bakslag i min gastrit historia. I helgen var jag in till akuten med magont, får därför fortsätta äta Losec ett tag till plus en annan medicin Andapsin. Förhoppningsvis löser det väl sig på den fronten snart också! Vill kunna äta vanliga mat är ju så sugen på allt möjligt! *djup suck*

Vecka 17:
Har varit på UL nu den 3 mars-06.. Hade BF 8 augusti innan och nu fick vi hoppa bakåt en vecka till den 15 augusti! Så i mitten av augusti ska jag bli två barnsmamma!
Det var helt underbart att få se den bebisen i magen.. Gu, vad man längtat! Denna bebis var precis som Wilma lite blyg, vi fick mest se den från sidan. H*n var väldigt livlig de små fötterna sparkade hela tiden! Vi fick köpa tre UL bilder för 100 kr.

Vecka 18:
I lördags fick jag återigen problem med min mage. Jag hade ont från tidig morgon och framåt dagen blev det bara värre. Kunde inte behålla något under dagen. Efter att smärtan ökat och jag kände mig svimfärdig åkte vi in till akutmottagningen på Sunderby sjukhus. Efter en del undersökningar och provtagningar blev jag inlagd. Under kvällen fick jag ta medicin som bedövade magsäcken och sen satte de dropp som jag hade tills ca. kl 13.00 på söndagen.
Nu har jag i alla fall fått komma hem och mår för tillfället bättre. Ska ta medicin nu, äta mild kost och till veckan ska jag få en remis att göra en gastroskopiundersökning. Så vi får se vad den visar och om det någon gång blir bättre..*suck* Jag fick göra ett till UL när jag låg inlagd. Det var jätte skönt att få se att bebisen mådde bra när jag mått så dåligt! H*n låg helt raklång och sparkade. Såg roligt ut! Tyckte att jag såg mycket bättre på detta UL nä det förra...

Vecka 19:
Jag har varit och gjort Gastroskopi i fredags. Först tänkte läkaren inte göra det på mig utan han försökte prata sig ur det. Tänkte helt enkelt skicka hem mig med ännu en ny medicin.
Vad ledsen och irriterad jag blev först. Jag menar jag har haft problem med magen sen augusti och det har varit att åka in och ut till vårdcentralen och akuten.. Ingen har kommit fram till något och har ätit massor med olika mediciner som inte har hjälpt. Orsaken att han inte ville göra Gastroskopi var att han inte kunde ge mig lugnande som han alltid brukade göra + att jag inte kunde få bedövning i svalget.. Detta för att jag är gravid. Han sa att han aldrig gjort gastroskopi på någon under 50 år utan lugnande och då hade de i alla blivit bedövad i svalget. Men jag envisades om att få göra det för jag har ju verkligen inte mått bra på sista tiden. Och med lite om och men sa läkaren att vi kunde försöka men han trodde inte att det skulle gå.
Väl inne i undersöknings rummet gick en sköterska igenom vad som skulle hända. Fick se slangen med kameran som alla sagt skulle vara så smal…kan säga att den inte var det! Ca 1 cm i diameter och de förde in den ca 50 cm in i halsen, matstrupen, magsäcken och ända ner till tolvfingertarmen. Det var otroligt obehagligt. Jag hade en skärm framför mig för att få se hur det såg ut men jag hade fullt upp med att få kväljningar, tårar rann från ögonen och jag försökte andas lugnt. Det blev inte så mycket tid till att titta på skärmen. Det hela tog ca 10 min.
Efter undersökningen såg läkaren jätte förvånad ut över att jag klarat av det. Tyckte jag var jätte duktig! *stolt* Men vad gör man inte för att få veta vad det är.. Det visade sig att jag har ett brock mellan matstrupen och magsäcken som göra att det läker ut magsyra i matstrupen. Vilket gör att jag får så pass ont! Läkaren sa att det inte är något farligt, men att han förstår att jag haft ont. För det gör verkligen jätte ont när detta händer. Det är något jag kommer få leva med, men med hjälp av medicinen som jag fått utskriven nu ska det i alla fall bli bättre. Den ska lindra besvären och jag kan äta igen! *jippi* Men bara 4 gånger om dagen.. alltså inget småätande någon mer gång eftersom jag måste ta medicin efter varje gång jag äter. Känns lite jobbigt att veta att jag alltid kommer att ha dessa besvär, men samtidigt är det väldigt skönt att det inte vara cancer eller något annat. Känns jätte skönt att äntligen veta vad som är fel. Jag har också varit hos BM (20/3). Fick lyssna på hjärtljuden de låg på 150 slag/min…Hörde både hjärtljuden, ljud från navelsträngen och en del sparkar. Blodtrycket var det samma som sist 95/55 och blodvärdet låg på 141. Så allt verkar bra, men har fortfarande en hel del problem med mina fogar. Har tänkt mig börja gå på vattengympa för gravida nästa vecka på onsdag.

Vecka 20:
Nu är man i v. 20! Helt sjukt vad tiden gått fort. Det kändes som det var nyss vi fick ett plus! Magen är stor och man känner sig lite ovig och så. Jag har problem med mina fogar och det är inte alltid det lättaste att ta sig upp från sängen på morgonen. Ska i alla fall börja med vattengympa nästa vecka så då blir det kanske lite bättre i alla fall. Jag har haft sendrag i vaderna denna vecka, inge trevligt! Sen har jag haft min första sammandragning. Vi har även inskaffat en ny vagn, det blev en Brio duo kombi.

Vecka 21:
Har nu passerat halvtid! Hoppas att andra halvan av graviditeten kommer att gå lika fort! Längtar tills jag har dig min lilla bebis hos mig! Har nu känt den fösta sparken i min hand. Åhh vad mysigt! Hade förmodligen kunnat göra det mycket tidigare, men de gäller ju att ha handen på rätt ställe vid rätt tillfälle. Jag känner dina sparkar varje dag,  det är så mysigt att känna att man har en liten krabat inne i magen som lever om hela dagen.  Men du tycker om att sparka neråt så det blir en del besök på toaletten...

Vecka 22:
(5/4-06) Kände pappa äntligen dina första sparkar, det kom flera på rad! Det känns verkligen som att du  är rätt så stor där inne i magen nu! Det har blivit en hel del sparkar denna vecka i pappas hand. Själv så känner jag av dig med jämna mellanrum hela dagen. Såå underbart det är. Man känner din små sparkar och hur du vänder på dig ibland. Annars mår jag bra bra förutom att jag har lite problem med foglossning fortfarande. Som ni ser nedan har magen blivit STOR!

Vecka 23:
Denna vecka har passerat väldigt fort! Jag har lyckats se hur magen hoppar till då och då och märkt att bebisen har blivit mer aktiv.

Vecka 24:
Bebisen i magen lever om som bara den. Kan vara svårt att somna ibland på kvällarna. Pappa tycker om att ligga och lyssna och känna sparkarna som har blivit ganska hårda. Har fått ett par rejäla sparkar i höger sida mot revbenen. Det känns som att den inte ska nå dit ännu, men men vad vet jag. Där tycker den i alla fall om att sparka. Den vänder på sig väldigt snabbt också. I ena stunden sparkar den just över naveln och sen sparkar den neråt. Toabesöken har blivit allt fler också.

Vecka 25:
Besök nr.3 på mvc: Hjärtljuden: 146 slag/min. Blodtrycket: 100/60. SF-måttet: 23 (Mitt på linjen). Blodvärde: 128. Det var mysigt att höra sin lilla bebis igen! På sista tiden har de dragit och slitit mycket i magens nedre del. Frågade om det i dag och hon sa att det förmodligen var ligamenten och sammandragningar. Men min BM skickade en odling till Sunderbyn och de visade sig att jag hade någon slags bakterie som gör att jag fått så mycket sammandragningar på sista tiden. Har börjat äta Furadantin så förhoppningsvis blir de bättre snart. Har varit och klippt håret och skämt bort mig! *såå nöjd* Passade även på att färga håret.

Vecka 26:
Veckan har börjat bra. Magen ser nästan mindre ut nu än förra bilden... hihi men den har vuxit. Blir väl så där i bland när man fotar själv.

Vecka 27:
I veckan har vi börjat på föräldrautbildning, inte för att man kanske behöver gå den, men de är alltid roligt att träffa andra gravida i ens område. Jag har haft en hel del sammandragningar, både de som känns som normala sammandragningar och de som faktiskt gör ont.. Har skickat en ny odlig till Sunderbyn eftersom dessa inte gett med sig utan i stället kommit oftare och sitter i längre. Magen växer och bebisen är en nattmänniska. Börjar leva om vid 19.00 och håller på större delen av kvällen och en hel del under natten. Har börjat bli små kullar på magen nu, tycker de är så mysigt!

Vecka 28:
Denna vecka har jag haft 4 rejäla förvärkar som gått från magen och bak mot ryggen och ner mot benen. Hoppas att det ger med sig snart! Man blir ju lite orolig! Fick provsvaren och de visade sig att bakterierna fanns kvar äter nu min andra medicin kur och hoppas att de ska ge med sig för vi vill att pyret ska stanna ett tag till i magen. Känns i alla fall lite bättre nu så hoppas att det är ett tecken på att de är på väg bort. Foglossningen har blivit bättre! Känns jätte skönt att den inte bråkar på samma sätts som tidigare.

Vecka 29:
Jag har varit på glykosbelastning allt såg bra ut! Jag har även varit på ett till BM- besök. Blodtryck: 120/60, Hjärtljuden: 136 slag/min, SF-måttet: 28, Blodvärde: 123. Har varit på sista träffen med föräldrautbildnings gruppen. Var trevligt! Alltid roligt att träffa andra blivande mammor. Vi är 6 par i gruppen och alla bor alla ett par meter i från varandra och ska ha barn med 1,5 månader mellanrum. Min Barnmorska vill sjukskriva mig för mina sammandragningar och förvärkar. Andra medicin kuren fungerade ej. *envisa bakterier* Kanske får börja äta Bricanyl tabletter. Blir förmodligen sjukskriven nästa vecka när skolan är slut. Varit på koll för att se efter om livmoderstappen blivit påverkad. Till min stora lättnad har den inte blivit de utan är ca 3 cm lång och fortfarande sluten. Bebisen låg med huvudet neråt förmodligen därför min foglossning har försvunnit.

Vecka 30:
Nu är skolan äntligen slut och nu kan man passa på att njuta av resten av graviditeten och spendera tid med min underbara lilla tjej. Sammandragningarna verkar inte alls vilja ge med sig. Känns inge roligt att behöva gå och vara orolig över att bebisen ska komma förtidigt. Men så länge den stannar i magen juni ut så ska de nog inte vara några problem. Tar de väldigt lugnt nu på dagarna. Trist men vad ska man göra. Har varit och lämnat ett nytt prov för förmodligen svar nu på onsdag.

Vecka 31:
Har varit till BM, hjärtljuden låg på 148 slag minuten. Bebisen ligger med rumpan ner. Provsvaren visade att bakterierna fortfarande finns kvar. Har börjat äta min tredje kur med penicillin. Vill att de ska ge sig nu, men har inte får stora förhoppningar. Hade en tid den 13/6 till en läkare på Spec.mv. i Sunderby. De tyckte att jag skulle  fortsätta att äta penicillin en tablett innan jag lägger mig och sedan skrev läkaren ut bricanyl tabletter också ska ta medicinen tills jag kommit till v.36+0. I 5 veckor till med andra ord. Bebisen ligger med huvudet neråt igen.

Vecka 32:
Besök nr.7 på mvc. SF-mått 31, Blodvärde 119, B-glykos 6.3, Blodtryck 105/55, Hjärtljud 142, Ligger med huvudet neråt, Ruckbar. Får börja äta Niferex för att få bättre blodvärde. Fick även reda på att eftersom jag haft en bakterie som heter GBS ( Grupp B streptokocker) så kommer jag att få penicillin även vid förlossningen så att inte bebisen blir smittad av dem vid förlossningen. Har även en bakterie som heter E-coli. 16/6-06 Läkarbesök, blev sjukskriven! Våran lilla prinsessa har blivit 2 år! Stora flickan!

Vecka 33:
22/6-06...I dag har jag och Lars varit tillsammans i 5 år i och förlovade i 4 år..
Mår för övrigt mycket bättre nu. Verkar som om penicillinet hjälper. De dåliga dagarna har jag mellan 4-5 onda sammandragningar men vissa dagar har jag bara 1 så det är mycket stor skillnad. Känner mig inte alls orolig nu för att bebisen ska titta ut ännu. Ringt om tid till familjerätten för att skriva på faderskapsbeviset. Kan ju vara en bra ide att göra bort det snart! Fick en tid den 12/7.

Vecka 34:
Magen känns väldigt stor nu, känner mig sprickfärdig. Magen är mycket större än med Wilma. Har börjat trycka en hel del neråt också misstänker att det är för att bebisen fixerat sig. Har svullna fötter och har haft huvudvärk de senaste 3 dagarna. Inte länge kvar nu! Har känt bebisen hicka nu för första gången.. Så mysigt det är! Vilket också innebär att lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem.

Vecka 35: Nu är vi redan i v.35..42 dagar kvar till BF, tiden går verkligen fort! Jag har fått halsfluss. Äter en kur med Kåvepenin mot den, är så otroligt less på alla mediciner. Jag som aldrig brukar vara sjuk. Känns som de är det enda jag varit detta år!
Vid kl.14.14den 6 juli började jag få regelbundna förvärkar med 6 min mellan dem. Efter ca 3 timmar och de fortfarande höll i sig efter att jag legat i badkaret ett bra tag. Ringde förlossningen vid 17.00 och de tyckte jag skulle komma in. Jag fick ligga och göra en CTG kurva i ca 1,5 timme i går. Bebisen hade lite höga hjärtljud när vi kom in, låg mellan 170- 190 slag/min. Jag hade också nästan 40 graders feber. Fick några tabletter mot förvärkarna och febern för att få ner hjärtljuden. Förvärkarna var rätt täta ca. 5 min mellan dem, men de hade inte påverkat livmodertappen så jag fick fara hem. Och fick med mig en massa tabletter så att jag skulle kunna sova  till natten. Natten var  så där, hade en del känningar men efter 00.00 blev de mer oregelbundna. Hade alltså förvärkar mellan 14.15-ca 00.00. Hade  även  en hel del på morgonen efter, men de var  inte speciellt regelbundna. Har visst en liten otålig bebis i magen hoppas den stannar ett par dagar till i magen i alla fall. Känner mig inte pigg nog för en förlossning ännu. Kanske dags att skriva en födelseplan, packa BB-väskan och tvätta lite babykläder..
Den 7/7-06 var jag till mvc igen. Hjärtljuden var mycket bättre i dag de låg på 143 slag/min. Huvudet neråt, men min bm var lite osäker i början tyckte bebisen hade så hård rumpa. *ler*
Blodtryck: 100/70 och SF måttet var 34..Så magen den växer men de tvivlar jag inte de minsta på..
Hade också en del förvärkar denna dag med. Vid kl.10.00 blev de regelbundna. ca 6 min mellan varje.  Kändes inge roligt att de skulle börja igen. Höll i ca 3 timmar!

Vecka 36:
12/7 Har varit och skrivit på faderskapspapprena. Känns skönt att ha gjort bort det.
Jag kände mig väldigt oförberedd när jag fick regelbundna förvärkar förra veckan så nu har jag tagit och förberet mig lite bättre. Har skrivit en födelseplan och en packlista till BB-väskan och tvätta upp Wilmas babykläder. Ny magbild..Gigantisk mage, kan de bli mycket större nu?? Känner mig sprickfärdig!

Vecka 37:
Har varit till BM igen. Bebisens hjärtljud låg på 145 slag/min. Blodtrycket hade gått upp lite men tror mest att de beror på att jag var lite stressad just då låg i alla fall på 120/80. Bebisen låg med huvudet neråt och hade nu äntligen fixerat sig. Hade en annan barnmorska i dag eftersom min är på semester. Tyckte också att bebisen i magen hade en hård rumpa H*n  är kanske inte en så rund bebis ändå,  även fast de känns som magen ska explodera ibland. *ler*

Vecka 38:
Redan v.38.  Barnet trycker otroligt mycket neråt hela dagen nu, är verkligen ingen skön känsla. Har haft en hel del förvärkar också men inga regelbundna. Vid det här laget brukar väl de flesta vara rätt så less och tycka att dagarna går sakta. Själv tycker jag att jag inte hinner med! Veckorna bara försvinner och hjälp inte många dagar till BF nu, man börjar bli lite nervös.

Vecka 39:
Åh nu är de inte många dagar kvar innan BF..Börjar närma sig med stora steg. Jag mår väldigt bra de enda jag kan klaga på är att det trycker så otroligt mycket neråt. Jag har varit till BM igen (v.38+5). Hjärtljuden låg på 139 slag/min, blodtrycket 120/85, blodvärdet 116, B-glykos 4,1, vikt + 20 kilo..*suck*, Bebisen ligger med huvudet neråt och är fixerad. BM sa att bebisen ligger VÄLDIGT långt ner med huvudet, hon kunde enbart känna ena sidan av huvudet. SF 35,5 cm har inte blivit så mycket större sen sist men BM sa att de berodde på att huvudet lagt sig så pass långt ner. Trodde inte att denna bebis skulle vara speciellt mycket större än när Wilma var när hon föddes dvs. ca 3400g.. Känns som en mycket större bebis i magen men vi får väl se.

Vecka 40:
Veckan har varit väldigt jobbig. Har haft förvärkar och de har tagit en hel del på krafterna. Trodde att de var på G där ett bra tag, men nu är jag bara less och vill att förvärkarna antingen ska försvinna helt eller sätta igång ordentligt. För som de är nu är de bara jobbigt..*suck*

Vecka 41:
Förvärkarna höll i sin hela vecka 40 och efter 7 dagar med relativt regelbundna förvärkar föddes våran andra dotter Nova den 17 augusti, två dagar efter BF. Hon vägde 3505 g och var 51 cm lång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback