Mer jul...



Idag är det andra advent och vi har haft väldigt mysigt tillsammans hela familjen. Julmusiken har spelat hela dagen för fullt och jag känner att nu börjar det närma sig med stormsteg. Flickorna har dansat och sjungit hela dagen känns det som men inte riktigt dock. Även jag har sjungit en hel del måste jag väl erkänna. *stackars grannar*

Efter lunch skulle jag och Wilma gå och handla lite på affären och jag bad Wilma klä på sig medan jag fixade mig själv. När jag kommer till hallen har även Nova tagit på sig kläderna. Helt själv. Det är första gången jag sett detta hända här hemma, så inte kunde jag be henne stanna hemma med pappa. Utan självklart fick även hon följa med.

Målet med handlingen var att köpa en jäst. Storhandling med andra ord.. haha.. När vi kom hem började vi baka.




Nova började med att förbereda sin mjölk. Tror hon stod och skakade den i ca 5 minuter. Det såg jätte tungt ut för lill tjejen. Men hon gjorde det ju helt frivilligt. Hon älskar verkligen att baka.



Wilma hjälpte också till för fullt och hon var otroligt duktig på att baka lussebullar. De blev jätte fina. Däremot ville hon inte att jag skulle fota henne utan hon ville kunna konsentrera sig på att baka och mamma störde bara.. haha... Sötungen! Men det får man respektera och därav bara en bild på henne.



Nova var inte så där överdrivet sugen på att göra lussebullar av den deg hon hade utan det blev mest runda bollar, platta pannkakor eller långa ormar. :-) Däremot hade hon talang på att stoppa russinen på plats. Behövde inte hjälpa henne med en enda lussebulle.


MUMS


Men det var inte nog bakat nu utan vi bestämde oss för att baka upp pepparkaksdegen vi hade i kylskåpet med. Nova är jätte duktig på att trycka ut formerna i degen och även på att flytta kakan till plåten. Däremot var inte tålamodet speciellt långt för någon av tjejerna när degen skulle kavlas ut. Allt ska hände på en gång!


Nova gör sina kakor med små pepparkaksformer


Färdiga resultatet av Wilmas pepparkaksbak

Sen vet jag ju att jag lovat på att visa lite av julpyntningen här hemma eftersom jag inte visat så mycket. Tänkte ta utvändigt i dag då. Om du kommer hem till oss så kanske det första du ser är vårt...


Köksfönster

Sen fortsätter du in mot vår lägenhet då får du passera vår...


Ljusslinga

Sedan kanske du ser...


Kransen på vår ytterdörr

För att sedan titta ner till vänster och se vår...


Söta lilla gran

Tittar du sedan till höger om dörren ser du...



Vår tomte som håller en lykta

Tar du sedan och tittar lite upp så hänger det en...


Lykta på väggen

Sedan innan du kommer in till oss kanske du även ser Novas fönster där det är...


Tomten och hans renar och oftast två små söta tjejer som leker för fullt och kanske undrar var du håller på med på andra sidan fönstret. *ler*


Hoppas alla haft en trevlig andra advent! Det har vi i alla fall haft!


Kommentarer
Postat av: Minna

Åhå, vad mysigt ni har! Borde fota här hemma också :)



Kul att ha hittat tillbaka hit. Vet inte om du kollar på kommentarerna till dig i min blogg men jag frågar här också: hur länge innan en tenta börjar du plugga? Och den i A0005p?

Postat av: Carl-Oskar Westman

Ni har det så juligt och fint. Gillade detta inlägg!

2008-12-07 @ 22:29:50
URL: http://carloskar.se
Postat av: Helena

Åh vilken super mysig advent ni haft. Här har det inte varit fullt så juligt, men rätt mysigt. Kram

2008-12-07 @ 22:32:26
Postat av: julia

Vad fint ni har det :-) jag borde komma förbi.. om du har någon stund över innan jul?



borde få veta imorgon om jag får läsa aou 2..

jag har dock blivit skeptisk till min utbildning.. :(

2008-12-08 @ 11:58:14
URL: http://holio.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh vad juligt ni fått det. Härligt med jul!! Fösökte själv att fota mina killar idag, men misslyckades brutalt. Elis vill verkligen inte vara med på bild, och än mindre ta på sig juloutfiten... hmm får kanske oxå ta till mutor.. Ha det fint, kram!

2008-12-08 @ 19:32:45
Postat av: julia

inge post och inget mail.. borde fått veta om jag får läsa kursen eller inte idag .. hm,, bäst man skickar ett mail till elisabeth :)

2008-12-09 @ 19:04:12
URL: http://holio.blogg.se/
Postat av: Susanne

så julmysigt ni har det! Kram

2008-12-09 @ 21:12:03
Postat av: Morgan

Oj jäklars vad det var julmys hemma hos er! :)

2008-12-09 @ 23:34:09
URL: http://redundansarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback