Törs du tänka i alternativ?

Äger du modet att ifrågasätta något av det allra finaste som finns, nämligen dig själv? Dina nuvarande kunskaper och åsikter? Känner du till dina faktiska valmöjligheter? Eller blundar du för dem för att istället få förbli i den vila som ibland kan råda dig? Naturligtvis kan livet inte vara ett ständigt uppbrott. Det finns tider av vila då och då i ett gott liv. De behövs för att man skall kunna göra sig förtrogen med det nya som det senaste vägskälet ledde fram till. Sådant tar tid.


Det som är viktigt måste man vänta in. Ge plats åt, så det inte drunknar i detaljer.

 

Det som händer nu – just nu- är förbi på en sekund. NU blir FÖRR och SEDAN blir NU
Och hela livet bara rusar förbi. Själv springer jag efter med andan i halsen.

 

I denna kurs jag läser nu arbetar vi med oss själva, vi ifråga sätter vårt agerande, tänkande och vad som gör att vi handlar på olika sätt. När jag kommer att arbeta med detta viktiga jobb är det viktigt att hela tiden försöka ta tag på mina handlingar. Hur gjorde jag här och varför gjorde jag som jag gjorde? Vilka regler, värderingar och normer är det som styr det jag gör och hur kan jag arbeta för att utveckla mig själv? Första steget har varit att ta del av detta tänkande, upptäcka sig själv med olika förhållningssätt. Jag har börjat min resa på vägen till att bli en reflekterande pedagog vägen är oändlig, men det är inte slutet av vägen som är målet att uppnå. Utan lärandet och utvecklingen av mitt jag kommer att ske under min resa på denna väg.

Kommentarer
Postat av: Morgan

Arbeta med sig själv, låter intressant.

Postat av: Julia

Det är bra att lära känna sig själv det jobbar vi jätte mcyket med på ledarskolan :)

Pusspuss/J*

2008-10-16 @ 14:27:12
URL: http://juliaawestman.blogg.se/
Postat av: Morgan

Vill du inte nämnas i bloggen? visste inte hur jag skulle tolka din kommentar riktigt..

2008-10-17 @ 00:03:49
URL: http://redundansarn.blogg.se/
Postat av: Julia

Åhhå! Joo matchen gick väll inte så bra men ja vi tar de när du kommer hit ;) Pusspuss/J*

2008-10-17 @ 18:38:23
URL: http://juliaawestman.blogg.se/
Postat av: Julia

Jo men kan inte lova något ;) Hahah! du vet hur jag är ;) Men ska försöka lite i allafall ;) Jahaaajjjaaa :) men kom någon gång dåå!!:) Pusspuss/J*

2008-10-18 @ 10:09:26
URL: http://juliaawestman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback