Varje dag som går inser jag hur mycket jag inte kan...

Detta citat symboliserar mina tankar kring dagen och kring denna termin väldigt bra. Vi håller som bäst på att processa med oss själva och varje dag känns det som att vi lär oss nya saker. Kommer till nya insikter och slår "kullerbyttor" i vårt sätt att tänka och se på saker. Mitt förhållningssätt och den kunskap som jag trodde mig besitta för en månad sedan finns inte där mera utan nu inser jag hur lite jag kan och hur svårt och hur viktigt vårt arbete med barnen är.

Idag har vi haft en Etik föreläsning och denna var VÄLDIGT bra och otroligt givande. Den handlade mycket om förskolans värdegrund, praktiskt arbete och vårt uppdrag. Vilka normer och värderingar bär jag på? Hur ser min moral ut? Hur utövar men etisk reflektion i vardagen? Vad är rättvisa, ansvar, respekt , tolerans och generositet? Hur sätter vi gränser och hur talar vi kring olika livsfrågor? Lägger vi fokus på fel saker? Med vilket förhållningssätt och hur möter vi barnen i deras funderingar och oro? Detta är frågor som vi diskuterat och rätat ut frågetecken kring och vi har fått ett bättre begrepp om i dag. Som sagt mycket givande. Jag känner att denna utbildning leder inte bara till ett jobb utan till en personlig utveckling av mig själv.

Nog om skolan nu!

I morgon blir det Lördagsrock på Kulturens hus, har en "date" med Therese och Alex... :-) Ska bli skoj!


Kommentarer
Postat av: Julia

Jag hade också velat se morgan men är själv med Emilia så de går inte..



kram på dig :)

Postat av: Kitti

Ja, alltid lär man sig nåt nytt.. :) Man kan aldrig bli fullärd.. =) kramar i massor

2008-10-04 @ 10:08:07
URL: http://mkitti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback