En dag i smärta...

Ni som känner mig väl vet att jag har problem med min mage sen ca 3 år tillbaka. Brukar inte gå in på det speciellt mycket förutom att jag har ett brock i magen som gör att jag får väldigt ont. Den korrekta termen för min sjukdom är:

Gastroesofageal refluxsjukdom (GERD) pga av Hiatusbrock vid övre magmunnen. (så ni kan förstå min förkortning)

Sitter just nu och har VÄLDIGT ont... Det gör väldigt ont pga att mitt brock sitter mellan matstrupen och magsäcken. Där ska det på "normala" människor stängas efter varje gång man äter eller dricker. Mitt brock gör att det ALDRIG stängs. Vilket innebär att vissa dagar läker det ut saltsyra från magsäcken upp i matstrupen. Det är då smärtan kommer. Saltsyran är inte gjord för att vara i matstrupen och blir där en frätande vätska. Det är en otrolig smärta att känna detta och det brukar hålla på allt från 4-9 timmar. Brukar vara helt utslagen av detta. Har fött två barn utan större bedövning kan säga att jag kan jämnföra det med denna värsta smärttoppen som jag brukar ha med detta brock. Det är två olika sorters smärta, men de båda gör ändå VÄLDIGT ont! Brukar bara ligga ihopkrupen och gråta då.

Det går att operera detta, men för att det är en väldigt komplecerad operation med mycket som kan gå fel därför rekomenderar läkarna inte detta. Utan säger att man ska helst lära sig att leva med detta tillstånd. Jag är rädd för operationer, man har ju ingen kontroll över situationen. Och jag är en person som har väldigt svårt att släppa kontrollen. Morgonen blev inte som jag tänkt mig. Fick kämpa mig igenom lektionen, det var riktigt jobbigt och ändå visste jag att det enbart var början. Tur hade en i min klass med sig samma medicin (för sin magkatarr) som jag brukar ta för att dämpa syran. Så det mildade nog ner det hela litegrann, men inte helt. Brukar ta den medicinen i förebyggande syfte. när det väl börjat göra ont tar den inte bort smärta utan mildrar den lite...Väl hemma har jag nu tagit smärtstillande och legat i badet för att de ska gå över.. har utbildning på skolan i dag 15-18.. men vet inte om jag orkar gå.. bestämmer mig nog inte förren just innan.. Har ju ont även om jag är hemma så kan kanske lika gärna gå dit om den värsta toppen är passerad vill säga..

Kost och motionsmässigt sköter jag mig väldigt bra för tillfället, tror dagens smärta mest beror på stress vilket även kan vara en utlösande faktor för detta eftersom när man är stressad ökar produktionen av magsyra.

Nu ska jag lägga mig ett tag... tur att det inte är sååå ofta jag mår så här!


Kommentarer
Postat av: Morgan

Usch usch usch!!!



Som att skoldagarna inte är nog jobbiga ibland!

Tur att du fick lite mildrande på skolan!

Hoppas det känns mycket bättre för dig nu i alla fall. Var ju ett par timmar sedan du skrev inlägget. Så om det inte brukar hålla i mycket mer än 9 timmar så är det förhoppningsvis slut nu!

Förstår om det tar på krafterna!

Postat av: Susanne

Inte kul, jag har läst om detta på medicinkurserna, verkar minst sagt hemskt :/. Sköt om dig. Kram

2008-09-23 @ 21:22:04
Postat av: Julia

åh vännen! låter inge kul, hoppas att ett det inte ´kommer tillbaka nå fort. tusen kramar!!

2008-09-24 @ 15:46:09
Postat av: Linda

Krya på dig vännen! Kram/L

2008-09-25 @ 00:04:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback