Nova 3 år

Vår lilla tjej fyllde tre år i måndags
Ojojoj vad stor hon känns nu helt plötsligt. Födelsedagen firades med paket på morgonen, sedan 4 timmars lek på Leos lekland. Sen lite främmande på kvällen som kom och uppvaktade lilltjejen. Blev inget större kalas i år får ta igen det nästa år.

Paket öppning


En efterlängtad rockring.
Många små och stora paket öppnades och alla var hon lika glad över...

Baby Bratz Tripplets blev genast en ny favorit i huset....

Nova har blivit så stor hon kan cykla på en 12 tummare med stödhjul vilket hon inte kunde i början av sommaren.Hon tycker om att sparka på en sparkcykel. Hon har utvecklat språket mycket de senaste månaderna och de flesta förstår henne nu. Vi har tagit bort dörrarna mellan tjejernas rum och nu har de ett stort gemenasmt rum tycker de. Hon är jätte duktig på att städa. Älskar att leka med dockor, hästar och att måla. Hon har börjat att måla huvudfotingar IGÅR! Skåda mästerverket!



Mamma (jag ) är den stora och Nova är den runda bollen med ögon och mun längst ner


Nova satt brevid mig och målade och helt plötsligt sa hon "TITTA MAMMA DET ÄR DU"... "DET HÄR ÄR DINA ÖGON"..."DÄR ÄR MI NOVA" Till min förvåning var det inte bara en massa runda ringar utan jag kunde verkligen ursklija vad som var vad på teckningen. Gick och visade Lars och han vart lika imponerad. Sedan när jag kom tillbaka till Nova hade hon ritat en till teckning. Denna gång sa hon "MI NOVA"  ( Översättning för er som inte umgås så mycket med oss betyder MI : Jag på Noviska.. ;-)


Självporträtt av Nova

I tisdags var Novas första dag på förskolan efter sommar uppehållet hon har inte varit där sen de tog sommarlov i slutet av maj tror jag. Gick i alla fall jätte bra med allt. Förskolelärarna var väldigt imponerad över att hon slutat helt med blöja, börjat prata mer, blivit lite lugnare och de tyckte precis som vi att hon blivit så mycket större sen de sist såg henne... Hon är ju lång nu vår lilla tjej hela 101 cm och väger ca 15 kg. Stora tjejen. Sedan var jag och Lars med Wilma på skolan en sväng och träffade hennes lärare och fick en liten guidad tur i skolan. Wilma fick även träffa en ny tjej som också ska börja i hennes klass. Så nu blir de 9 barn (6 pojkar och 3 flickor). Tyckte att det var jätte roligt, visade sig att denna tjej är lika gammal som Wilma också fyller år samma månad. Kul.. Då blir det ju inte så speciellt att hon är den enda som börjar tidigare. Efter förskolan och skolan for vi förbi Farmor så hon fick ge presenter och fira lilltjejen. Hon har dåligt i ryggen så vi fick komma till henne istället, lika trevligt det. Sedan fick vi två nya garderober hemlevererade till oss den dagen. Obyggda. Så resten av dagen ägnades åt att bygga ihop dem..eller inte hela dagen tog väl 1 timme eller så.. haha..

I onsdags gick vi förbi lulebo och skulle hämta korgar till garderoben för de kom inte med när de körde hem dem. Självklart var det slut och de var tvungna att beställa hem nya. haha.. jaja.. Det går ju i alla fall framåt.. Blev mest städning, plockning och så denna dag. Jag rev ut alla kläder som vi hade hemma ur klädkammaren + alla garderober och byråer. Började plocka och vika och ha mig. Efter ca 3 timmar var jag färdig. Var sin garderob med sorterade och vikta kläder. Nu ska vi hålla denna fina ordning! Tänk att kunna hga en överblick över våra kläder.. det var längesen. Hittade en massa kläder i Wilmas garderob som passade till Nova redan nu. Fick även en hel del smått urplockat.

I dag (torsdag) har Nova varit på förskolan igen. Jag har ansökt om studiebidrag till hösten och hållt på och gå igenom litteratur listan och scheman och försökt få en överblick på vad jag har framför mig. Kommer läsa tredje inriktningen mot förskolan under hösten vilket innehåller Naturkunskap och matte, sedan kommer jag att läsa specialpedagogik A som en extra kurs på distans. (50%) Klädkommaren har fått sig en genomgång och som vanligt blev en massa slängt. Nu är det bara förrådet kvar och det måste göras i morgon för på lördag har vi tänkt vara med på loppmarknaden och sälja bort en del barngrejer. Förhoppningsvis kommer vi inte hem med något.. förutom lite pengar då ;-)

Snart börjar vår stora tjej skolan känns lite overkligt att hon redan är så stor var ju nyss som hon bodde i min mage och i dag har vi varit och handlat småsaker inför skolstarten. På måndag börjar äventyret för henne...

Jo förresten måste ta och gnälla lite mer på Lulebo.. felanmälde ugnen för en vecka sedan. De sa att inom 3 dagar ska han komma. 8 dagar sedan dyker en kille upp som kommer in slår på ugnen och konstaterar att den blir varm. Ja, säger vi medgivande klart den blir det är ju inte det som var felet. Försökte förklara för denne person 3 gånger om att felet är att den gräddar VÄLDIGT ojämnt att när det är färdigt på vänster sida är de inte det på höger sida. Och sa att andra vredet till höger blir VÄLDIGT varmt varje gång vi använder ugnen... har i princip blivit mörkbrunt nu på en vit spis för att det är så varmt där och att det förmodligen hänger ihop eftersom det verkar läka ut en hel del varmluft just där. Efter att ha pekat och förklarat detta för denna man tre gånger nyvaken kl 08.00 på morgonen. Konstaterar han återigen att ugnen blir varm så den fungerar ju och att han inte kan göra nå mera.  Men gud detta är ju inte felet!! Han skulle kolla upp om det var dags att byta ut ugnen sa han innan han försvann 5 minuter efter att han anlänt. Det enda han gjorde var att konstaterade att ugnen blev varm efter att han slog på den.. vilken klåpare. Inte lär vi få någon ny ugn utan kändes mest som att han sa så för att  kunna åka vidare. Ska prata med Lulebo vad han har klarskrivit besöket som nästa vecka när jag hämtar ut korgarna till garderoben...



Kommentarer
Postat av: Julia

men dumma lulebo.. på tal om det tittar ni nå på hus? :)



Jag har räknat med att komma in.. kanske dumt, men de ska väl plocka bort kurserna från studera annars.. såg att det krockar en dag för mig, men då får man prioritera den på distans tror jag.. eller höra med båda lärarna om vad som är viktigast..



Hoppas att det är mest lulebor som läser den. Det är så drygt att göra grupparbeten över nätet. Annars får vi stå på oss och göra basgrupper efter ort :) Och då ska vi vara i samma grupp ;-)

Postat av: Morgan

Oj shit, jag läste först att ni firade eran tjej som fyllt 3 månader. Täntke att vad har jag nu missat, har Jenny fått en ny och jag har inte vetat någonting om det :P

2009-08-20 @ 23:42:52
URL: http://redundansarn.blogg.se/
Postat av: Katja

Fina födelsedagsbilder :) Söt-Nova! Haha Mi-Nova skriker hon väl nu för full hals. Så vackra teckningar hon har gjort!



8 dagar, det var bra! Tänk bara på vår fläkt på klappervägen, över 5 år sen vi felanmälde den och nu får de nya hyresgästerna det problemet. Måste bara skryta lite om nya stället, gick förbi vaktis igår å klagade på att min nyckel var krökt, det var på eftermiddagen. Imorse vid 8 kom han och plingade på med en ny nyckel :) Snacka om snabb service!



Nu ska jag packa upp en kartong till. Ska försöka hinna med och blogga imorgon.



Kramar till er allihop!

2009-08-21 @ 22:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback