Andra advent...

Nu har det åter igen gått evigheter sedan jag uppdaterade här... Har haft massor av tid men har inte orkat... :-)

Första advent har passerat.. då var vi ute på stan på skyltsöndag och passade på att hitta någon tomte att köpa ett paket av. Var dåligt med sådant tyckte jag. Hittade tillsist ett par tomtar som satt vid en släde full med paket... 50 kr/st kostade de i år.. men det är ju något som är ett måste... Wilma passade även på att rida på en liten ponny. Hon älskar hästar... gjorde ju jag med när jag var liten.. känns jobbigt att jag inte kan gå fram och klappa dem och krama dem.. haha.. skulle vilja men tål dem ju inte.

Wilma rider på första advent

 

Lilla gumman som är så stor


För två veckor sedan (tror jag att det var) stöpte Wilma ljus på skolan och lagom till första advent fick hon ta hem två ljus som hon gjort och en ljusstake som hon målat.

 

Wilmas ljus och ljusstake


 

Under veckan som gått har Nova fått vara med och bakat lite pepparkakor med mig. Hon går ju endast 15h/ veckan nu så två dagar är hon hemma helt. Så detta var en perfekt sysselsättning.

 

Baksugen Nova


Nova bakar


På skolan har Wilmas klass planterat en amarylis och tagit hand om den. Hon har tyckt om detta och önskat sig en egen att ha hemma. Innan jag och Lars hann köpa en gjorde hennes farmor det och Wilma blev förstås överlycklig. Den var liten när hon fick den och hade inga blommor så hon har fått ta hand om den, vattnat den och fått se hur den vuxit och blommat. Hon öppnar persiennerna till blomman varje morgon så den kan få lite sol under dagen.. vattnar den på onsdag och söndag...

 

Wilmas Amarylis


En vacker blomma... ännu större nu för den sista blomman har slagit ut

 

Så nu till denna helg

Jag och Nova fortsatte baka pepparkakpor under lördagen tills all deg tog slut. Under tiden gjorde älsklingen lite julknäck. Sedan har vi sett film och myst. Vi har sett Ice age 3 och Niko...Jag tycker nog att de är lika bra som barnen.. :-) Älskar animerade barnfilmer...

 

Under söndagen har Lars och Wilma bakat mjölkfria lussekatter åt Nova och även vanliga lussekatter.. De har varit så duktiga. Nova prövade litegrann men tålamodet tog slut efter ett litet tag. Sedan har vi gjort ett pepparkakshus.. eller älsklingen gjorde det  vågade inte röra det eftersom jag inte ville att det skulle gå sönder...:-) Har äntligen i dag fått upp julgardinerna i köket.. de andra gardinerna har varit på plats i en vecka.. men dessa tog ett tag att hitta igen.. Granen står pyntad och klar i vardagsrummet, stjärnor och ljusstakar i fönstret... JAG NJUTER!!! Älskar julen...

Så lite bilder...

Wilma bakar



Lars och Wilma stoppar russin i lussekatterna

(observera de "snygga" frysarna i bakgrunden som kommer finnas där i ca en vecka innan vår nya frys anländer)


Nygräddade lussekatter



Wilmas specialare (The one and only - enbart en upplaga)



MUMS



NOVA - Så här glad blir man bara att se på...



Julknäck - men lite kakao och vaniljstång... (Recept från Leila Bakar)



Lite av julbaket... resten fyller våra minifrysar till max



Vårt pepparkakshus



Adventsmys



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback