Årskrönika...

Så då var det väl dags att göra som alla andra och sammanfatta det gångna året: 2008! Och i och med det hälsa det nya året välkommet och hoppas på att det blir ett bra år.

 


 

 

Årskrönika 2008:

 

Januari

Året började med att vi köpte ett nytt och fint matbord med stolar i ek. Nova blev lättare att natta genom att vi införde musik på natten. Saknaden efter min morfar som gick bort var fortfarande stor och det kändes konstigt att tänka sig att han inte fanns med oss längre. Ett halvår avklarat av skolan och jag var väldigt glad över det fina omdömet vår basgrupp fick på en redovisning. Blev med i föräldrarådet på flickornas förskola och fick reda på att flickornas förskola skulle flyttas.

 

Februari

Flickorna är sjuka med jämna mellanrum förkylningar, hosta och öroninflammation. Jag kunde glatt ta det lugnt på morgonen för vägverket stod för underhållningen de dagar vi var hemma. Wilma berättar om sina framtidsplaner om att bli SJÖRÖVARE! Vi får dagen innan besiktningen ett stenskott i rutan så den spricker, men bilen går igenom utan anmärkningar ändå. Jag får månen i present av Wilma som vi sedan förvarar i klädkammaren under dagarna. Jag är med i tidningen pga. flytten av flickornas förskola. Jag får min 28:e kusin. Nova börjar prata lite mer och hennes viktkurva har nu börjat gå uppåt. Var på sommarjobbens dag på arbetsförmedlingen. Var värre trängsel där än på en konsert. Tyckte inte att det var speciellt trevligt att stå och trängas med hela stans desperata ungdomar.

 

Mars

Läste 7 böcker på 9 dagar, bra framförhållning va? Det har varit många sena nätter och sen tidigt upp på morgonen. Jag var och kollade synen och beställde linser. Månaden bestod av massa grupparbeten, inlämningar och en tenta. Vi påskpyntade och friade påsken hemma med familjen. Fick veta att jag får tillbaka pengar på skatten. Påbörjade min verksamhetsförlagda utbildning i en förskoleklass. Slutet av mars var jobbig. Jag var stressad, hade haft magsjuka och hade problem med att komma in i rätt matrytm igen pga. mitt brock. Åt nästan inget på tre dagar och sen när jag försökte börja äta kunde jag inte behålla något för att jag fick så ont hela tiden.

 

April

Jag hade praktik nästan hela april. Wilma hoppar in i soffan på förskolan och får en stor bula i pannan. Jag fyllde 24 år. Vi plocka till utomhus och sedan grillade vi för första gången i år. Våren var tidig i år! Jag köpte nya linser. Tankspridd som man var glömde jag helt bort föräldramötet på flickornas förskola. Orolig för att förskolelärarna inte alltid klarar av att hålla Nova borta från det hon inte tål och ännu oroligare när det kom vikarier. Fick tillbaka tentan blev ett VG! Mina föräldrar är i Tunisien och min bror (Bor i Kalmar) låg i boxershortsen och solade vid en strand vid Ölandsbron. Hallå! Sola på stranden i APRIL! Projekt spara ut Wilmas lugg påbörjas. En Lunchrast på skolan spenderades med att titta på några kycklingar som föddes.


Maj

Valborgsmässoafton, med Majbrasa firades här på porsön. Jag var på Piratshow med Wilma var väldigt mysigt. Nova var sju väldigt mycket denna månad. Hon hade öroninflammation och är väldigt förkyld på samma gång så hon fick både penicillin, Mollipect och Bricanyl. På grund av att Nova varit sjuk kom jag efter i mitt skolarbete en hel del. Vårruset gick av stapeln på flickornas förskola. Jag hade min sista lektion och sen sommarlov. Inget jobb hade hört av sig i slutet av maj och då tog jag beslutet att flickorna skulle få ledigt hela sommaren. Jag tog ut mina sista dagar med föräldrapenning som räckte precis hela sommaren. Vi köper en cykelkärra.

Juni

Jobben börjar höra av sig, i brist på förskoleplats under sommaren får jag tacka nej till alla jobb. Alla uppgifter i skolan blir inlämnade efter en massa timmars slit. Får VG på hela kursen och är otroligt glad över det. Vädret har varit helt fantastiskt. Vi har varit ute väldigt mycket. Fixat lite på våran uteplats, planterat blommor, gungar, åkt rutschkana, lekt i sanden, fiskat och mycket mycket mera. Vi cyklade vi till Hägnan med ett par vänner vilket var väldigt jobbigt men skönt. Brände ansiktet. Vi var på utvecklingssamtal på flickornas förskola. Vi fick höra väldigt fina saker om båda tjejerna. Scrappar, cyklar och umgås med vänner på dagarna. Badpremiär! Wilma fyller 4 år och vi firar i dagarna tre. Vi går på tivoli med tjejerna som älskar det. Jag och älsklingen firar 7 år tillsammans samt 6 års förlovning. Dags att ta tag i bröllopsplaner snart?


Juli

Cykelturer och bad, det går åt mycket vatten och solkräm! Nästan hela denna månad spenderades i Kalix. Vi hade planer på att åka till Lycksele en helg men de hade lovat regn och oväder hela helgen så vi avbokar resan. Min sambo köper en jättestudsmatta för 20 kr!!! Använd ett år. Självklart kan vi ju inte ha den hemma hos oss så ringer mamma och frågar om den kan stå hos dem. Medveten om att min syster har försökt gnälla till sig en sådan i en evighet. Så självklart blir svaret ja! Min sambo jobbar i 4 veckor jag befinner min största delen av den tiden i Kalix. Denna månad känns det som att alla köper hus eller radhus och jag gnäller mycket om att jag också vill! Min bror och hans tjej kommer upp! Var super trevligt att se min storebror igen. Det blir alldeles för sällan som vi ses. Det har blivit mycket lek, bad i pool och stand. Vi köpte en ny bil!

 

Augusti

Luleåkalaset och Rix FM festival! Gigantiska Dalior blommar på gården. Flickorna börjar vara på förskolan lite smått då har de varit borta från förskolan i 2,5 månader. Tror att det kan behövas en mjukstart för Nova så att hon inte bara börjar med långa dagar direkt. Vi tar en sväng förbi Lulebo och gnäller på våra ovälkomna gäster utanför. Har nämligen kommit gigantiska spindlar så dem får nog antisimex glatt vräka från våran tomt. Jag haft körkort i 5 år! Vi shoppar loss på IKEA samt får sålt vår gamla bil.


September

Full fart redan från första dagen i skolan. Fick en bra brasgrupp och känner att denna termin kommer vara givande. Försöker börja spela gitarr. Många läkarbesök kring Wilmas svullnad på foten. Ingen verkar veta vad det är. Köper gymkort! Barnsäker bokhyllan och fixar till i vardagsrummet. Har super mycket att göra i skolan och det är saker att göra hela tiden. All litteratur till kursen ska läsas första månaden. Vilket var så där 15 böcker. Har ont i magen, förmodligen även denna gång på grund av stress och dålig sömn. Köper en söt liten dator åt älsklingen. VFU:n närmar sig och vart jag ska vara är fortfarande inte bestämt utan det ändras från dag till dag.

 

Oktober

Vi var på Piteå Barnmässa och hade mycket trevligt! Wilma uppträdde på scenen och vi gjorde en del fynd. Min älskling blev 26! I skolan håller vi som bäst på att processa med oss själva och varje dag känns det som att vi lär oss nya saker. Kommer till nya insikter och slår "kullerbyttor" i vårt sätt att tänka och se på saker. Mitt förhållningssätt och den kunskap som jag trodde mig besitta för en månad sedan finns inte där mera utan nu inser jag hur lite jag kan och hur svårt och hur viktigt vårt arbete med barnen är. Den första snön föll och jag och några kompisar var på Rocklördag i Kulturens hus. Jag klipper av mitt långa nötta hår. Flickorna är förkylda. Jag har fältstuder och VFU. Steg upp före sex varje dag och inser hur skönt det är att plugga. Vi fick veta vad det var som Wilma har på foten sin. Det kallas Granuloma anulare och är självläkande, inte farligt men kan ta upp till 2 år att försvinna.

 

November

Vi hjälper min mormor flytta till en lägenhet. Den ena sjukdomen har avlöst den andra. Jag är förkyld halva oktober och hela denna månad. Årets bilder från förskolan har kom. En välbehövlig storstädning hemma gjordes efter vfu:n *ler* . Tillbaka till skolan och där hade jag en del redovisningar, vi har umgicks med vänner och snön har kom för att stanna. Började handla julklappar.


December

Jag fick en ny hårfärg efter ett misslyckat slingnings försök. Julpynt, julbak, familjemys och fotografering till julkort är saker som hände denna månad. Mycket tid med barnen och mycket mys på kvällarna. Älskar denna månad. Lucia firades på flickornas förskola med sång, fika och dans. Mycket pyssel och tända ljus. Gör klart sista uppgiften för denna kurs och jag blir ledig från skolan i 5 veckors tid. Julklappsshopping, scrapping och små pyssel. Julfirande och en massa paket. Vi ändrade på flickornas sovtider från ca 18 till 20. Vilket tog ganska hårt på Wilma som gått in i någon slags trots och börjat protestera vilt på kvällarna. Nova somnar däremot direkt vi lägger henne. Hoppas att Wilma snart gör likadant. Hela familjen är ledig från 13 december och en bra bit in i januari.


Kommentarer
Postat av: Morgan

jäklar vad du skriver, du får nog ta mitt bloggnamn istället :)

Postat av: Helena

Bra sammanfattning av året :) Känner igen allt eftersom jag följt din blogg hehe.



Sugen å se vad du scrappat!

2009-01-06 @ 12:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback