Veckan som gått...

Det har varit en rolig helg men i morgon börjar nästa termin i skolan. Har inte sett fram emot denna del av utbildningen men jag hoppas att det kommer gå lika bra som det gjort hitills.

Tentan här om dagen gick väldigt bra. Det enda pluggande jag gjorde var att jag läste igenom mina anteckningar dagen innan (två gånger) Var en del uträkningar och lite kopplingar till hur man skulle tänka kring matematiken i förskolan samt hur man ställer bra frågor m.m. Helt enkelt att vara medveten om hur barns matematiska utveckling sker. m.m. Det kändes bra och jag tror att det blir ett VG eftersom kraven för VG inte var speciellt höga. Tentan bestod i 6 frågor som man vardera kunde få 10 p på. För att få G krävs 6 p på tre av frågorna. För VG krävs 8 p på tre av frågorna + 6 p på en av dem. Man kunde men andra ord missa en del, men man vet ju aldrig hur lärarna rättar och bedömer ens svar. Tog tre timmar att göra den och som vanligt hade man ganska ont i handen efteråt. Är verklingen inte van att skriva så länge för hand. Det var ingen fråga som jag kände att jag inte kunde.

Året har börjat bra och det har nu gått 17 dagar utan några att äta något onyttigt. Känns bra, lite jobbigt till och från. Men det har varit de senaste dagarna men vi stöttar varandra. Det har blivit lite promenader och annat tränande också. Nu gäller det bara att hålla i med detta så kanske vi får en förändring.

I torsdags skulle Wilma ha med sig skridskor till skolan. Vi köpte ett par förra året och försökte ett par gånger att lära henne åka innan jag gav upp. Denna vinter hade vi inte ens börjat att träna eftersom isen har varit väldigt sen. Jag var nervös för hur det skulle gå och hoppades att hon inte skulle ramla och göra illa sig. När jag kom och hämtade henne åkte hon omkring på isen men pytte små "steg".. Blev jätte glad över att hon kunde hålla balansen och ta sig framåt. I går var vi och åkte skridskor med båda tjejerna. Första gången för Nova och andra riktiga gången för Wilma. Wilma började ta länge steg eller skär eller vad det nu kallas. Nova kämpade tappert i ca en timme med att försöka hitta balansen. Hon hade mycket tålamod och kunde ställa sig upp och gå kortare sträckor. Hon tyckte om det. Hon använde ett par skridskor som jag hade när jag var liten och de var ganska små så i dag har vi varit och köpt nya skridskor åt henne. Så nu blir det nog skridskor varje helg.

Vi gick igenom flickornas garderober här om dagen. Det är lika jobbigt varje gång för det brukar vara en hel del kläder som måste provas och bedömas om de passar eller inte. Många av Wilmas tröjor hoppade direkt in i Novas garderob och rensade två påsar med för små kläder från Novas garderob. Måste med andra ord köpa mer kläder åt Wilma...speciellt tröjor...Men nu är det äntligen städigt så man ser och hittar något där inne. Hoppas det får vara så ett tag nu. :-)

Wilmas garderob och Novas garderob

(blev en hel del tomma galjar på Wilmas sida)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback