Papier Mackè pyssel

I helgen har vi påbörjat ett projekt här hemma med att göra en Gris och en Kyckling.

Tjejerna väntade förväntningsfullt på att få börja pyssla men vi hade inte så mycket har hemma så vi var tvungen att ringa farmor och fråga om hon hade någon äggkartong över samt några gamla tidningar. Det hade hon så dem gick vi och hämtade. Sedan behövde vi ju även göra tapetklister då vi inte hade sådant hemma. Därför satt vi igång och kokade det.

Wilma väntar på att få börja pyssla

 

Nova vill inte göra en gris utan en kyckling.

 

Recept på hemmagjort tapetklister:


Ingredienser 

8 dl vatten
1 dl socker
3 matskedar potatismjöl

 

Gör så här:

Blanda ut potatismjölet med hälften av vattnet (4dl) så att det blir en jämn smet.  Sedan kokar du upp resten av vattnet (4 dl) och sockret (1dl) i en kastrull. Tag av kastrullen från plattan och häll i smeten med potatismjöl och vatten. Rör om hela tiden. Låt blandningen hettas upp igen men låt den inte börja koka. Sen behöver du bara låta det kallna och vips har du giftfritt och fungerande tapetklister.

 

 

Förbereder kycklingen

 

Så är såg de ut i lördags då de stog och torkade.

 

Kycklingen från sidan

 

Dag två (idag) har vi fortsatt med att göra dem stabila
med ytterligare lager med tidningar och tapetklister.

 

Dag två: Kycklingen från sidan

Glada pysseltjejer


Slutresultat kommer när de blivit färdiga!


Det började med att Wilma såg detta på Bolibompa:

http://svt.se/2.130227/farzad#video2231782=2339032


Kommentarer
Postat av: Anna

Kul att äntligen få läsa lite om vad ni haft för er. :)

Såg längre ner om en eventuell flytt. Har ju själv erfarenhet av att flytta långt och det jag kan säga, baserat på egen erfarenhet, är att man växer som människa. Självklart saknar man sina nära och kära men mina barn och Martin står mig närmast nu och det är dom jag hör hemma hos. Att lämna den "gamla hålan" man växt upp i gör att man ser saker på ett annat sätt. Jag skulle aldrig vilja flytta tillbaka. Jag saknar nog Norge mer än Dalarna på det sättet faktiskt.

Till sist, om man inte trivs, om det inte funkar, så finns Luleå kvar och det är bara att flytta tillbaka. Våga ta chansen! Man lever bara en gång! ;)

KRAM!

Postat av: Mamma

Vad roligt flickorna ser ut att ha det med pysslet!

2011-04-03 @ 23:21:47
Postat av: En hemlig rackare

Hittar du på egna ord Jenny?

"Låta de bli kallt"

"Vänta på att den är kall"

De två kan jag tänka mig.

Men "Kallna"? =)

Annars brukar man ju använda ordet "Svalna" :)

2011-04-04 @ 07:19:30
Postat av: Jenny

Morgan: Du är inte så hemlig som du tror... Till mitt försvar på ditt språkliga påhopp så är receptet kopierat från en annan sida. Inte jag som formulerat mig och jag har inte ägnat en större tid till att korrigera språket i det eftersom alla förstår ju det ändå.. Och jag har viktiga saker för mig.. Trodde jag i för sig att du också hade? Plugga nu innan Julia blir arg! ;-)

2011-04-04 @ 12:21:50
Postat av: Jenny

Mamma: De hade dem, men jag hade minst lika kul.

2011-04-04 @ 12:22:59
Postat av: Jenny

Anna: Alltid bra att få höra hur andra upplevt något liknande. Känns dock väldigt vemodigt att flytta. Tyckte det var jobbigt att flytta till Luleå efter gymnasiet. Det var kul, men när man inte kände någon här och så var det ju ändå inte så långt man flyttade. Väldigt skönt att ha så pass mycket släktingar här uppe som kan ställa upp när det kör ihop sig för en med sjuka barn och liknande. Vi får se vad framtiden har att erbjuda.

2011-04-04 @ 12:27:06
Postat av: Julia

Till den "hemliga" rackaren. Kolla fakta innan du går in i en diskussion.. (något jag bland annat lärt mig av K, som du kanske känner) "Kallna" är ett godkänt ord i Svenska akademins ordlista. Även formen "kallnade" är godkänt!

2011-04-05 @ 08:39:35
URL: http://holio.blogg.se/
Postat av: Morgan

Vad är dessa påhopp? :O

Klart jag vet att det ordet finns med i Svenska akademins ordlista. Så varför skulle jag då börja försöka korrigera?

Så ni får nog hitta någon annan syndabock! :)

2011-04-05 @ 08:42:01
Postat av: Julia

Okej, varför försvarade du då "den hemliga rackaren" alldeles nyss? (ref. universitetsbiblioteket, 2010-04-05, kl 08.40)

2011-04-05 @ 08:44:40
URL: http://holio.blogg.se/
Postat av: Morgan

Vad vi diskuterade här på "hyllan" var ju hurvida vi verkligen använder "kallna" eller "kallnade" i vardagen. Så, jo, man kan väl säga att jag försvarade "En hemliga rackare" i och med att jag sa att jag aldrig använder "kallna" eller "kallnade".

2011-04-05 @ 08:47:51
Postat av: Jenny

Julia och Morgan..Haha.. ni är roliga ni. Har saknat era diskussioner. ;)

2011-04-05 @ 15:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback