Uteslutningar i skolans vardag

Äntligen! Igår lämnade jag och Charina in vår B-uppsats alla 37 sidorna som det i slutändan blev... Många som frågat vad den handlar om så tänkte dela med mig av vårt abstrakt till uppsatsen. De som vill läsa hela kan ju skicka ett mail så skickar jag den till er.

Uteslutningar i skolans vardag

- En studie i hur pedagoger hanterar och förstår situationer som uppstår i barns relationsarbete i skolan

I denna b-uppsats vill vi problematisera huruvida pedagoger bistår barn i deras relationsarbete eller inte. För att få tag i detta har vi använt oss av två frågeställningar som lyder: Hur hanterar och bemöter pedagogerna olika situationer som uppstår i samband med barns relationsarbete? Samt hur förstår samt förklarar pedagogerna situationerna?

 

Vår studie är utförd i en årskurs 1 under en veckas tid. I vårt arbete har vi använt oss av observationer för att få tag i den första frågeställningen medan vi har använt oss av kvalitativa intervjuer i form av samtal kring olika situationer som uppstått under vardagen.

 

I vårt resultat har vi sett att pedagogerna på skolan sällan aktivt motverkar de kränkningar i de spontana situationer som uppstår i samband med barnens relationsarbete. Vi kan även se att vissa gånger kan pedagogens agerande i situationer förvärra eller vara den person som stärker uteslutningen av en viss elev. Pedagogerna har i våra samtal kring de olika händelser som uppstått ofta förklarat situationen med att ett barn är på det eller det viset och därför uppstår situationen. De ser ofta att problematiken är bunden till ett visst barn istället för att försöka förstå helheten bakom situationen.

 

Relationsarbete i skolan mellan eleverna kommer alltid att finnas, det kommer vi aldrig att komma ifrån. De pedagoger som är verksamma på skolan kan dock aktivt arbeta med att underlätta, stödja och motverka situationer som uppstår. Hur skolans organisation ser ut anser vi är en viktig del av vilka möjligheter som erbjuds barnen. Ofta är det tillfällen då pedagoger inte finns närvarande som kränkande och uteslutande situationer uppstår. Hur kan skolan organiseras för att det ska finnas fler vuxna närvarande under dessa tillfällen? Vi syftar även på hur lektioner är upplagda, om de består av strukturerade eller ostrukturerade situationer har inverkning. Pedagogerna behöver först och främst ha kunskap kring detta område för att aktivt kunna förändra något. De behöver kunna se och kunna förstå att det första som man ser är kanske inte det enda och det hela bakom en situation. Pedagogerna behöver försöka ta barns perspektiv och på det sättet försöka förstå sig på deras livsvärldar. Relationsarbete är något komplext, något som ständigt sker runt omkring oss alla. Hur pedagoger förhåller sig till detta har betydelse för de barn som blir uteslutna från gemenskapen och för hur dessa barns framtida utveckling och självbild kommer att se ut.

 


Kommentarer
Postat av: Julia

Vad seriös eran b-uppsats verkar vara =) Enda gången jag gjort en har den inte varit i närheten av eran.



ps. Enligt Backman ska ett abstrakt vara på ca 150 ord :-)



Postat av: Någon

Och bara i ett stycke ^^

2011-05-18 @ 16:36:38
Postat av: Jenny

Julia: Haha.. :p



jo jag vet att det bara ska bara det.. och att det vart det dubbla men det är inte så petigt i en b-uppsats och som du vet tycker jag inte om att begränsa mig.... ;-)

2011-05-18 @ 19:29:55
Postat av: Julia

Såklart du visste det! =) Det är ju därför vi kallar dig för Jenny Backman :D haha, fast snart blir det Jenny Larsson? eller Westman? Eller både och?

2011-05-18 @ 20:05:20
URL: http://holio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback